Гражданска авиацияГражданска авиация

Модератори: Ksantip, Sharana

Отговори
Аватар
Almasy
Редовен потребител
Мнения: 7246
Регистриран на: 29 Юли 2016, 15:08
Местоположение: Бургас
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Almasy » 13 Май 2024, 10:15

77X Update

Не му върви на Boeing с 77Х и това си е.....

Въпреки, че вече 4 прототипа извършват тестови полети, FAA отказва да издаде TIA (Type Inspection Authorization) – абсолютно необходимо условие за да бъде стартирана формално сертификационна програма.
Официалното становище на FAA e, че Boeing не е предоставил необходимата документация в пълен обем (дизайн, спецификации на материали, методи на сглобка, etc.).

Реакцията на FAA не е особено неочаквана, още повече че агенцията понесе много критики и едва не се стигна до вътрешно разследване за „близки” връзки с Boeing, заради които е била претупана сертификацията на MAX8 (довело до две фатални катастрофи), както и на MAX9 (инцидента със самолета на AS).

Една от възможните причини за проблемите с 77X е липсата на инженерен състав – преди години ръководството на концерна съкрати значителен брой специалисти, с оглед намаляване на разходите, а наличната работна сила едва достига да се справя с бакиите на MAX7 и MAX10, които са официално в сертификационен цикъл.

Друг проблем е фиаското на GE с GEnX, конкретно GE9X.

От ръководството на Boeing отказват коментар и за сега 3-то забавяне не е обявено. За EIS на 779 последно е нарочена 2025-та. Според изтекла информация обаче, това е било възможно, само ако бъде издаден TIA до края на Април – срок, който вече изтече.
Нека припомня, че при старта на програмата 77Х преди повече от 13 години, за EIS беше обявена 2020-та (това кара анализаторите да предричат кратък живот на новото поколение на 777, което остарява още преди да влезе в експлоатация).

Очевидно обаче част от клиентите нямат особено вяра в последното (дефинирания EIS) и вече търсят начини за „пълнене на дупки” (най-вероятно в повечето случаи това ще стане чрез увеличаване на ресурса на вече нарочени за пенсиониране машини), готвейки се за доставки едва след Q2 2026-та. LH Group (която е и launch customer и трябва да получи първа машини от типа), вече заяви, че вече прекроява предварителните си планове по отношение на флотилията, тъй като не очаква срока отново да бъде спазен.

Вероятно подобен път (увеличаване на ресурса на стари машини, в болшинството от случаите 77W, а при LH - 388/748i) ще търсят и други превозвачи. 787 на Boeing в случая е безполезен – дори и най-големия му вариант (787-10) е твърде малък, за да замени 779. Airbus, дори и да се изправи на кътни зъби няма да как да се впише в картинката – доставки на допълнителни 359/35К преди 2026 е повече от имагинерно – поточните линии не достигат дори за настоящите поръчки и самия европейски производител вижда голям зор със спазването на сроковете за доставки.

Увеличаване на ресурса обаче ще струва пари. АК едва ли ще се примирят да бръкнат в собствените си джобове и е почти сигурно, че ще търсят неустойки от Boeing. Обикновено това не става с пари кеш, а с отбив от цената за бъдещи поръчки или пък някой и друг MAX без пари като компенсация.

https://www.youtube.com/watch?v=wyJFnPWe-gs

https://www.youtube.com/watch?v=PnDR7Q8I3bA

https://www.youtube.com/watch?v=Zlle1j0LE4o

https://www.youtube.com/watch?v=K_2I1AP51lI

https://www.youtube.com/watch?v=GI7WNToVXw4
Когато не могат да ограничат свободата на мисълта – ограничават свободата на тялото

Декомунизация. ДеКГБизация. Дерусификация.

Чукча-читател
Редовен потребител
Мнения: 305
Регистриран на: 19 Сеп 2019, 12:57
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Чукча-читател » 13 Май 2024, 10:45

При тази ситуация, в която Боинг има проблеми с пускането на нови продукти, а мощностите и най-вече веригите за доставка на Ербъс пушат т.е на могат да заместят Боинг, не се ли открива много широко поле за COMAC? Не сега, но ако нещо не се промени в следващите 10 г.,китайците могат мощно да настъпят на пазара. Случи ли се 1-2 авиокомпании от белия свят да започнат успешно да експлоатират китайски самолети и други ще запознат. Там въпросът е как ще се оправят с последващата логистика. Но и те като Иркут може да се договорят с някоя бяла компания.
В този смисъл, не е ли време за обратния на ауторсването процес-да се закупуват и интегрират доставчиците под шапката на големия авиопроизводител, за да се съкрати процесът на производство. Моделът на СпХ, при който почти всичко е в една компания. Всъщност, Ербъс доколко е различен от Боинг? И двете компания разработват и след това сглобяват части идващи от различни поддоставчици.Примерно Спирит произвежда части за фюзелажа и за компанията майка Боинг, но и за А 350.

Аватар
Almasy
Редовен потребител
Мнения: 7246
Регистриран на: 29 Юли 2016, 15:08
Местоположение: Бургас
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Almasy » 13 Май 2024, 12:27

Чукча-читател написа:
13 Май 2024, 10:45
При тази ситуация, в която Боинг има проблеми с пускането на нови продукти, а мощностите и най-вече веригите за доставка на Ербъс пушат т.е на могат да заместят Боинг, не се ли открива много широко поле за COMAC? Не сега, но ако нещо не се промени в следващите 10 г.,китайците могат мощно да настъпят на пазара.
Ще са необходими повече от 10 години. С-929 е твърде далеч от сертификация, дори прототип все още няма и кой знае кога ще има. Да не говорим, че освен CAAC, ще са необходими и FAA и EASA сертификации, а това отнема време.

Освен това:

1. C-929 e самолет, чийто варианти по отношение на вместимост варират от 788 (B787-8) до 359 (A350-900). 779 (B-777-9) e доста по-голям – по голям и от 35К (A350-1000).
2. Поколението 77Х по принцип е нишово – 779 е VLA (very large aircraft), със вместимост, която предполага, че не е лъжица за всяка АК. Airbus твърде дълго се колебаеше дали да не стартира аналогичен по вместимост вариант, наречен А350-1100 (в последствие разработката получи абревиатура 2000), но в крайна сметка се отказа – според маркетинговото проучване на европейците, пазара не е достатъчно голям, за да има 2 машини с подобен капацитет. 778 е друга бира – значително редуциран капацитет, но за сметка на това e ULR (ultra long range), чийто единствен аналог е 35L (A350-900LR). Teзи машини имат пласмент още-по малък и от 779 – освен, че са с много висока цена, те са и с много скъпа експлоатация. Само няколко АК в света купуват такива машини, като христоматийни примери са SQ и QF.
3. АК са доста консервативна институция – С-929 ще трябва да се доказва дълго време на местния пазар преди да бъде направена поръчка от западни превозвачи.
4. Самите китайци ще гледат да задоволят първо потребностите на собствените си АК, които в момента купуват западни самолети. А това ще отнеме доста дълго време - дори при безпроблемна сертификация на C-929, не го виждам в период по-малък от двайсетина години. Отдавна сертифицирания С-919 все още е произведен в бутикови серийни бройки и на китайците и на ум не им идва да го предлагат на световния пазар.
5. Цената трябва да бъде fair, в смисъл значително по-ниска от западните аналози. Това от една страна ще бъде трудно, преди машината да прехвърли около поне 1000 бройки, от друга, заради наличието на много западни компоненти, които така или иначе са на „западнярски” цени. Тук бих добавил, че ако в началото (предишни години), китайците продаваха добрата си (качествена) апаратура (визирам и други отрасли) на дъмпингови цени, нещата малко по малко се променят, в смисъл цените се вдигнаха значително и гонят тези на западните аналози, макар и все още да не са се изравнили.
Но и те като Иркут може да се договорят с някоя бяла компания.
Коя е таз „бяла” АК, с която се е договорил Иркут?
В този смисъл, не е ли време за обратния на ауторсването процес-да се закупуват и интегрират доставчиците под шапката на големия авиопроизводител, за да се съкрати процесът на производство.
Ми той Boeing уж точно това се опитва да прави в момента.
Всъщност, Ербъс доколко е различен от Боинг? И двете компания разработват и след това сглобяват части идващи от различни поддоставчици.Примерно Спирит произвежда части за фюзелажа и за компанията майка Боинг, но и за А 350.
За 320NEO правят, за 350XWB честно казано не знам дали Spirit имат някакво участие.
Но по принцип, никой явно не знае – в ерлайнса имаше тема по въпроса колкото „Война и Мир” – прелистих я телеграфно, единно мнение като че ли нямаше. Прочетох на няколко места, че уж процеса на качествен контрол бил по-затегнат – колко е така.....

Въобще и най-големите разбиратели май грешат.
Имаше много лоши прогнози за възстановяването на трафика след К19, а се оказа точно обратното. И двата производителя уж правят маркетингови проучвания, но в един момент почти истеричното търсене на нови машини кажи-речи ги свари по бели гащи. Има и субективни фактори, разбира се, но общо взето май не се очакваше такъв бум.
Когато не могат да ограничат свободата на мисълта – ограничават свободата на тялото

Декомунизация. ДеКГБизация. Дерусификация.

Чукча-читател
Редовен потребител
Мнения: 305
Регистриран на: 19 Сеп 2019, 12:57
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Чукча-читател » 13 Май 2024, 13:28

С десетте години малко прекалих. Наистина самите анализатори дават поне 20. Но е факт, че двата големи производителя не могат да смогнат и не се очертава промяна. Освен, ако няма пак някакво нормализиран(спад) на въздушния транспорт след постковидния бум. Ако има недостиг, някой ще запълни нишата. Сещам се как преди малко повече от 10 г., когато китайците бяха успели да продадат локомотиви, оборудвани с европейски двигатели на Tognum(сега Rolls-Royce Power Systems) на Нова Зеландия, някои анализатори отдалеч предупреждаваха, че това може да е само началото. След около 5 г. вече бяха сериозен конкурент на големите. А в момента са пазарен лидер.

Европейската компания, която имах предвид е Аления. Нали с нея се кооперираха за Суперджета, преди италианците да се откажат.

Спирит беше само пример, за това ми твърдение, че и двете компании са преди всичко асемблатори на чужди части. Точно за Ербъс мрънкането за проблеми във веригите за доставки ме изненада. По мои стари познания разните компании, част от консорциума произвеждат отделните части, които след това се сглобяват в Тулуза и Хамбург. Имаше такива схеми кой какво произвежда. Примерно CASA части от крилата. Та сега ми е много странно, че се оплаква от веригата от доставчици.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 13130
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Amazon » 13 Май 2024, 14:21

Те крилата си произвеждат сами разбира се, но в самолета има доста системи и много от тях са от външни производители. От двигателите, през колесника до климатика, навигационните системи и радара са все външни компании. Които пък от своя страна имат вериги от доставчици.

Аватар
Almasy
Редовен потребител
Мнения: 7246
Регистриран на: 29 Юли 2016, 15:08
Местоположение: Бургас
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Almasy » 13 Май 2024, 15:40

Almasy написа:
13 Май 2024, 12:27
.....Teзи машини имат пласмент още-по малък и от 779 – освен, че са с много висока цена, те са и с много скъпа експлоатация. Само няколко АК в света купуват такива машини, като христоматийни примери са SQ и QF.
Достатъчно е да се спомене, че 35L на SQ e със съвсем различна конфигурация на местата от стандартните 359 на същия превозвач. В 35L изобщо НЯМА икономична класа - само бизнес и премиум икономична.
С машините SQ лети основно по маршрута SINJFK (Сингапур-НюЙорк), нон-стоп полет, който отнема над 18 часа и билетите са меко казано на солени цени.
QF пък поръча 35L (това беше голям удар за Boeing, който се надяваше да спечели 778) за бъдещите си директни полети SYDLHR (Сидни-Лондон) - прословутия "project Sunrise". Колко пък ще струва там билета (полета би трябвало да е още по-дълъг) изобще ни ща да си помислям.... :D
Европейската компания, която имах предвид е Аления. Нали с нея се кооперираха за Суперджета, преди италианците да се откажат.
Аааааа.....Ти имаш предвид SSJ.
Иркут е обединението отговарящо за МС-21, не SSJ.
Затова и се зачудих бая.
Когато не могат да ограничат свободата на мисълта – ограничават свободата на тялото

Декомунизация. ДеКГБизация. Дерусификация.

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 7506
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Archer » 13 Май 2024, 19:25

икономична класа - само бизнес и премиум икономична.
Колко станаха тия класи вече или всяка АК само си измисля колко класи да има :roll:

Аватар
Almasy
Редовен потребител
Мнения: 7246
Регистриран на: 29 Юли 2016, 15:08
Местоположение: Бургас
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Almasy » 13 Май 2024, 20:11

Archer написа:
13 Май 2024, 19:25
икономична класа - само бизнес и премиум икономична.
Колко станаха тия класи вече или всяка АК само си измисля колко класи да има :roll:
Официално 4:

Първа
Бизнес
Премиум икономична
Икономична (туристическа)

Първата и третата се поддържат от сравнително лимитиран брой превозвачи.

Правя скоба, че в случая иде реч за класи, а не тарифи.
Тарифите са в една и съща класа и дефинират неща като право за смяна на дата или час в един и същи ден, достъп до лоундж, брой акумулирани точки към FF програма и т.н.

Така тарифата в бизнес класа може за бъде C или J, а в икономична Y, U, K, W, M, etc.
Когато не могат да ограничат свободата на мисълта – ограничават свободата на тялото

Декомунизация. ДеКГБизация. Дерусификация.

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 7506
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Archer » 13 Май 2024, 21:13

Правя скоба, че в случая иде реч за класи, а не тарифи.
Е тук вече е много объркано, app за калкулатор на тарифи няма ли ?

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 13130
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Amazon » 13 Май 2024, 21:48

Archer написа:
13 Май 2024, 21:13
Правя скоба, че в случая иде реч за класи, а не тарифи.
Е тук вече е много объркано, app за калкулатор на тарифи няма ли ?
Като отидеш на сайта на авиокомпанията и избереш класа (примерно премиум икономична) ти излизат три опции - всяка има списък какво включва. Обикновено при най-ниската тарифа нямаш право да си презавериш билета за друга дата. При втората можеш, но ще ти струва някакви пари и т.н.

Аватар
Almasy
Редовен потребител
Мнения: 7246
Регистриран на: 29 Юли 2016, 15:08
Местоположение: Бургас
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Almasy » 15 Май 2024, 13:03

С две изречения:

90% от неизпълнените поръчки за серията NEO са за модела 321NEO. 320NEO диша праха (с под 10%), а 319NEO – коментара е излишен.....

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=H0Yx_20VxLI


NH (All Nipon) облекчи малко поточните линии на Boeing – канцелира 2 х 779 (B777-9) и 2 х 78K (B787-10) (странно донякъде, предвид факта, че NH обяви рекордни печалби за Q1 2024), канадската ULCC Max Lynx Air пък взе че трясна кепенците (фалира), така, че още минус 29 х 7M8 (737 MAX8).
Почти по същото време Airbus обяви твърда поръчка за 50 х 321NEO, но отказа да назове купувача. Злите езици твърдят, че това е UA (United), която е решила да изпълни заканата си и да анулира заявката си за MAX10 или най-малкото да не разчита на доставката им в разумен срок (макар, че как ще получи 321NEO в такъв, не ми е особено ясно, освен ако Airbus не изиграе кUрVеNски номер на друг свой клиент с по-ранни слотове). UA си има собствена поръчка за 321NEO (която в последствие увеличи с още 60 бройки), така че ако е вярно, иде реч за трето увеличение.

Изображение

Програмата за конверсия на пенсионирани граждански 346 (А340-600) в карго версия засега е успешна. Липсва информация за броя на заявените за конверсия машини.

Изображение

Вярна на традициите си (навремето DL изкупи всички MD-90 предлагани на вторичния пазар), сега DL направи същото и с CRJ550 – нишов модел, технически идентичен с CRJ700, само, че с едва 55 места, но за сметка на това конфигуриран в 2 класи – бизнес и икономична (CRJ700 е с максимална гъстота на креслата, тоест само икономична класа). Докато при MD-90 имаше значение най-вече ниската остатъчна цена, в случая се предполага, че има и друг фактор, а именно, че DL се опитва да угоди на бизнес пътниците. Те често имат оплаквания, че букират полет (примерно CDGMSP с трансфер в JFK), но фактически летят в бизнес класа само отсечката Париж-НюЙорк, а втория сегмент, тоест НюЙорк-Минеаполис са принудени да се гъчкат в икономична класа заедно с простосмъртните и вместо да попийват сектелирани брандове вина, им се предлага в най-добрия случай водичка в пластмасова бутилка :D . Публична тайна е, че печалбите на АК идват най-вече от премиум класите.

Изображение
Когато не могат да ограничат свободата на мисълта – ограничават свободата на тялото

Декомунизация. ДеКГБизация. Дерусификация.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 13130
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Amazon » 21 Май 2024, 22:52

Един загинал и 30 ранени в полет на Сингапур - явно жестока турбуленция.

https://www.youtube.com/watch?v=Wt2rhXGoWO0

По повода се замислих - някой чел ли е Airframe на Майкъл Крайтън? Той направо предвижда случая с Max - как заради недомислени системи и недостатъчно обучение пилота се бори с компютъра на самолета за управлението и като резултат загиват хора.

Чукча-читател
Редовен потребител
Мнения: 305
Регистриран на: 19 Сеп 2019, 12:57
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Чукча-читател » 22 Май 2024, 12:49

Amazon написа:
21 Май 2024, 22:52
Един загинал и 30 ранени в полет на Сингапур - явно жестока турбуленция.

https://www.youtube.com/watch?v=Wt2rhXGoWO0

По повода се замислих - някой чел ли е Airframe на Майкъл Крайтън? Той направо предвижда случая с Max - как заради недомислени системи и недостатъчно обучение пилота се бори с компютъра на самолета за управлението и като резултат загиват хора.
Марио Бакалов(българинът, който пилотираше А 380 за Луфтханза казва, че всъщност именно тази ситуация показва, че самолетите са достатъчно устойчиви на турболенция и че ако пътниците са с пристегнати колани няма да има сериозни последици. Доколкото разбирам ранените са само такива, които са били без колани или членове на екипажа, които не са били седнали.

Чукча-читател
Редовен потребител
Мнения: 305
Регистриран на: 19 Сеп 2019, 12:57
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Чукча-читател » 22 Май 2024, 13:18

Тъй като Олмаши ми пусна фитила по темата, следя какво се случва с преговорите за нов колективен трудов договор в Боинг. До момента няма информация за това как протичат разговорите(настоящият КТД изтича през септември), но няколко неща ми направиха впечатление.
Първо, че синдикатите декларират като цел да спасят Боинг от самия себе и ужасната му корпоративна култура. Освен доста сериозните искания за увеличение на заплащането с 40%, пенсионните и здравни фондове, както и ангажимент, следващият нов самолет да се произвежда в Сиатъл, в преговорите се поставя въпросът за безопасността и качеството. Иска се и техен представител в борда(което е нормална практика в германските компании-примерно ВАГ). И към този момент, тези искания според всички коментатори изглеждат напълно логични, за да се възстанови от една страна мотивацията на производствения персонал и връщането на напусналите квалифицирани инженери, a от друга се цели промяна на корпоративната култура. Като мениджърите не могат, явно ще трябва да им го наложат работниците. И в случая Боинг нямат подкрепа от абсолютно никой, нито общественото мнение, нито местните и национални политици.
Нещото, което ме изуми и показва в какво се е превърнала компанията е, че Боинг явно заплашва с отмъщение свои инженери, които са назначени като представители във FAA и се изказват критично към програмите на фирмата. Изобщо в Боинг се установила среда на страх и демотивация.

п.п. Не е по темата Гражданска авиация, но е по темата Боинг и безумната им и опасна фирмена култура. При поредното и засега последно отлагане на полета на Старлайнер бил открит теч на хелий от сервизния модул, но не му обърнали внимание. Добре, че имало проблем със самата ракета носител, за да направят по сериозен преглед и анализ. И от това, което се пише излиза, че хората на Боинг са спорили и до последно са настоявали пред НАСА, че нищо не е станало и полетът(с хора) трябва да се осъществи.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 13130
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Гражданска авиация

Мнение от Amazon » 22 Май 2024, 17:08

Аз се чудя дали не е по-добре Боинг зрелищно да фалира. Да бъде ударен от правителството (намаляване на военните поръчки), съден от авиокомпаниите и разложен от профсъюза. Изглежда това е единствения начин да се изстържат кърлежите от управителният съвет, висшия мениджмънт и алчните до безчувственост акционери. Хората няма да останат без работа - тези хиляди самолети трябва да се поддържат и поръчки да се изпълняват. Някой инвестиционен фонд, ще ги лапне като топъл хляб и ще ги реорганизира с цел оздравяване и препродажба.
Колкото до военният и космическият профил, части ще изчезнат, части ще отидат при Локхийд, Нортроп и т.н. Да - това ще забави създаването на нов самолет с години, обаче ако нов самолет бъде създаден от сегашният Боинг то той, или ще е посредствен, или ще е пълно говоно, или никога няма да бъде завършен - само трошене на пари.

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани