IAG в атака
След като не можа да купи сериозния си TATL конкурент VS (Virgin Atlantic) – компанията на Ричърд Брансън, чийто контролен пакет DL (Delta) им измъкна под носа, IAG се втурна да „пазарува” други АК.
На първо „четене” е TP (TAP Pоrtugal).
IAG има сериозни апетити към превозвача в който и да е аспект (цялостно придобиване, контролен пакет или част от акциите). Причината, разбира се е пазара в Бразилия, в който TP има много сериозно участие и лети директно от LIS (Лисабон) до много повече градове, отколкото бразилската JJ (LATAM Brazil).
321XLR позволи на TP да лети, ако не до всяка керемида, то поне до списък от дестинации, досега немислими за директни полети от Европа, като например MAO (Манаус). На всичко отгоре TP сключи JV с бразилската AD (Azul)
която има много добре развита мрежа в самата Бразилия, което наистина позволява на португалския превозвач да продава билети до която и да е точка в южноамериканската държава. Другия вариант на IAG беше да купи част от JJ (LATAM Brazil), но отново закъсняха и отново бяха изпреварени (пак) от Делта.
Друга АК на мушка е местната easyJet или по-скоро easyJet UK (групировката има още две подразделения – easyJet Europe и easyJet Switzerland).
Нискотарифния превозвач би бил чудесна база за развитието на бюджетното подразделение на British Airways, чиято база ще бъде летище LGW и би улеснило много борбата с FR (Ryanair) и W6 (Wizz)
Перла в короната би била и гръцката A3 (Aegean), която е многократен носител на приза „Най-добра АК в Европа”.
Пазара на гръцките острови (а и континентална Гърция като цяло) би бил много сочна хапка – екстра, която би дала сериозно преимущество пред други конгломерати като LH Group или AF/KL Group.
Добра опция за британците би била и AY (Finnair)
превозвач, с който IAG отдавна си партнира в алианса OW (One World), но позицията на финландците е вече повече от ясна – „Партньорство – да, продажба – не”, с което попариха всякакви надежди за сделка.
Не е ясно, доколко към такава стъпка биха тръгнали и останалите АК.
TP е с доста кредити, което донякъде прави финансовото и състояние лабилно, но за в момента не е загазила чак толкова и ако пазара в Южна Америка потръгне отново, вероятността да се стабилизира никак не е малка. А и TP (както и A3) членуват в Star Alliance и са по-близки с LH Group, отколкото с IAG, макар че последното не е закон, който не може да бъде престъпен.
А3 пък е в сравнително цветущо финансово здраве, нещо което не бе в състояние да разклати дори К19.
Вярно е, че и easyJet не е вече това, което беше (появата на други НТА като W6 поредуцираха мощта й), но колкото и да мрънка гърка не я е обявил още за продажба.
IAG пък от друга страна не ще да купи кой да е – AZ (Alitalia) стоеше на тезгяха дълго време, преди да бъде трасформирана в ITA. Същото се отнася и до АК като SmartWings
Чудно ми е, дали IAG би хукнала да купува акции от FB (Bulgaria Air)
