Нова ИсторияБНА

1878-днес

Модератор: Ksantip

Отговори
Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 7250
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: БНА

Мнение от piston » 17 Дек 2018, 00:22

25 ИБАП - свърхзвуков
7 декември 2017 г. ·


НА ГОСТИ НА БЪДЕЩИЯ СЪЮЗНИК
В началото на деведесетте години започнахме все по-сериозно да поглеждаме на Запад. В ход бяха някои необвързващи програми като ,,Чисто небе,, .Правителството постепенно откликваше на покани от страна на НАТО за ,,опознаване,,. В резултат на една такава покана месец май 1993 год. ми бе възложена задача , която по-късно бе кръстена една от Мисиите.А Мисията се състоеше в това: Да събера група военнослужещи от ВВС с които да посетим Американската авиобаза в Авиано Италия.На вид простичко ,но като се има в предвид , че това беше първото официално посещение на български военни в обект на НАТО задачата си беше доста трудна за организиране и отговорна по характер.Даже само като си спомня как ме мъчеше въпросът с английския може да си представите какви хора ми трябваха-добри специалисти и поне малко назнайващи английски. Но хора се намериха а едно усмихнато момче с отличен английски реши езиковите ми проблеми.. Подготвени като за акция един майски ден заехме местата си във свързочния ДС10.-двумоторен , витлов и сега лети по маршрута София- Равнец.В Авиано ни посрещна , придружен от щаба си командирът на 401 Авиобаза от ВВС на САЩ.И двамата бехме малко сковани защото и двамата доскоро се подготвяхме единият да убие другия.На лек прием в щаба му на чашка кафе и чай със сладкиши постепенно се отпуснахме и увлечени от удивителното стечение на обстоятелства заговорихме като специалисти в една отговорна професия.Хенри ме запозна с програмата на посещението , която от следващата сутрин стриктно започнахме да изпълняваме.Много неща ни правеха впечатление Сутринта с Командирът отидохме на закуска. Влезохме в нещо като закусвалня..Пред щандовете с табли в ръце , изчакваха реда си войници , сержанти и офицери.Изчакахме си реда и ние и на една маса в компанията на един приятен негър сержант закусихме. Той , негърът не бил случаен а главният сержант на базата отговарящ и ръководещ от името на командира , сержантския състав. Имало такъв и за войнишкия състав В програмата американците бяха си поставили задачата да ни запознаят с опита от проведената ,,Пустнна буря ,, Направиха го изключително професионално.Правише ми впечатление добрата подготовка на лекторите , които показваха завидна специална подготовка . Но ни направи впечатление и факта ,че по общожитейски теми не влизаха в дискусия. С една дума не са като нас от всичко да разбират,скоето ние се гордеем ...СЛЕДВА..
НА СНИМКАТА ГРУПАТА ПРЕД Ф15 с който ... но за това друг път

НА ГОСТИ НА БЪДЕЩИЯ СЪЮЗНИК ...
/ПРОДЪЛЖЕНИЕ /
Снимката е ксерокопие на първата страница на вестник Вигилеер , издаван от пресслужбата на Американската Авио база в италиянския град Авиано.Заглавната статия е информация и коментар на посещението на български военнослужещи от ВВС отвъд ,,желязната завеса,,Припомняйки си посещението отново изживявам онази сдържаност , която без да желаем проявявахме в първите дни на контакта ни с нашите довчерашни противници.Неможе с магическа пръчка да изтриеш наслоената в съзнанието ни представа за военния ни противник и това, че като военен летец съм обучен да воювам с него и да го побеждавам . Преди заминаването ни никой не посмя да ни даде някакви ориентири и съвети и ни се наложи на место и в движение да нагласяме поведението и да импровизираме изказванията .
Визитата беше част от програмата Military-to-Military Contact Program инициирана от Секретаря по Отбраната на САЩ с цел представители на Източно европейските страни да се запознаят със сруктурата и задачите които се изпълняват американска авио база в Европа. А в щаба даже нямахме качествен превод на документите по тази програма.За това и днес изказвам уважението си към полковник Фортна ръководещ офицер на проекта Mi-to-Mil w Awiano. ,който на първия брифинг заяви.
,, Тези посещения способстват за изграждане на доверие и приятелство,, - . ,,Ние ще ви покажем как работим , как живеем и как отпочиваме.
До приемането ни в НАТО беше още далеч и даже нямахме нагласата че ще се случи за това останах учуден от откритоста на предложената ни програма :ползване на данните от системата НАТО АУАКС ,пункта за контрол и ръководство на въздушното движение и редица други. Особено ме впечатли организацията на доставката на необходимите резервни части , агрегати и консумативи. Беше ми предложено ,намирайки се в една командна зала да попитам за някакъв агрегат или резервна част .Казах им да доставят 10 броя гуми за носовата стойка на Ф15. След секунди на монитора се пови ,че въпросните гуми ги има на някакъв остров и се организира транпорт по доставката им
В Аиано преживяхме една работна седмица която предизвика много размисли относно едно за онова време все още очаквано и допускано бъдещо партньорство
На снимката:: годината е 1993-та Замкомандващият на Българската военна авиация е първият български летец в кабината на Ф15 и провежда предполетен тренаж под ръководството на американския си колега майор Дейв..Публикум за първи път

Изображение


"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

"War without logistics is called poverty"
William Cox

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 7250
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: БНА

Мнение от piston » 24 Фев 2019, 01:30

http://politburo.archives.bg/bg/2013-04 ... D32uLKMvKE

Все още не съвсем БНА...
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

"War without logistics is called poverty"
William Cox

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 7250
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: БНА

Мнение от piston » 17 Авг 2022, 17:58

Това не го знаех, незнам дали е истина...
U tom periodu, a i mnogo kasnije, događali su se takvi incidenti, povrede vazdušnih prostora susednih država bez reagovanja PVO ,jer apsolutna kontrola vazdušnog prostora nije čak ni danas moguća. Zabeleženi su mnogi slučajevi, da naši borbeni avioni povrede vazdušni prostor, susednih zemalja,pri čemu nije bilo reagovanja PVO tih zemalja. Najneobičniji slučaj desio se 1967. godine, dvojici pilota iz 18. klase VVA p.poručnicima Vujović Božidaru i Slavić Ratomiru sa aerodroma Lađevci kod Kraljeva, kada su u istom danu i satu, dva mlada pilota, neprimećeno od PVO, posle gubitka orijentacije i razdvajanja, izvršili sletanje sa Tanderdžetima (F-84G) na inostrane aerodrome. Jedan u Tiranu, drugi u Sofiju.
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

"War without logistics is called poverty"
William Cox

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 12161
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: БНА

Мнение от Amazon » 18 Авг 2022, 04:29

piston написа:
17 Авг 2022, 17:58
Това не го знаех, незнам дали е истина...
U tom periodu, a i mnogo kasnije, događali su se takvi incidenti, povrede vazdušnih prostora susednih država bez reagovanja PVO ,jer apsolutna kontrola vazdušnog prostora nije čak ni danas moguća. Zabeleženi su mnogi slučajevi, da naši borbeni avioni povrede vazdušni prostor, susednih zemalja,pri čemu nije bilo reagovanja PVO tih zemalja. Najneobičniji slučaj desio se 1967. godine, dvojici pilota iz 18. klase VVA p.poručnicima Vujović Božidaru i Slavić Ratomiru sa aerodroma Lađevci kod Kraljeva, kada su u istom danu i satu, dva mlada pilota, neprimećeno od PVO, posle gubitka orijentacije i razdvajanja, izvršili sletanje sa Tanderdžetima (F-84G) na inostrane aerodrome. Jedan u Tiranu, drugi u Sofiju.
Това можеш ли да го резюмираш малко? Не знаех, че сърбите са имали на въоръжение американски джет, дори през 70-те.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 7250
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: БНА

Мнение от piston » 18 Авг 2022, 10:12

Amazon написа:
18 Авг 2022, 04:29
piston написа:
17 Авг 2022, 17:58
Това не го знаех, незнам дали е истина...
U tom periodu, a i mnogo kasnije, događali su se takvi incidenti, povrede vazdušnih prostora susednih država bez reagovanja PVO ,jer apsolutna kontrola vazdušnog prostora nije čak ni danas moguća. Zabeleženi su mnogi slučajevi, da naši borbeni avioni povrede vazdušni prostor, susednih zemalja,pri čemu nije bilo reagovanja PVO tih zemalja. Najneobičniji slučaj desio se 1967. godine, dvojici pilota iz 18. klase VVA p.poručnicima Vujović Božidaru i Slavić Ratomiru sa aerodroma Lađevci kod Kraljeva, kada su u istom danu i satu, dva mlada pilota, neprimećeno od PVO, posle gubitka orijentacije i razdvajanja, izvršili sletanje sa Tanderdžetima (F-84G) na inostrane aerodrome. Jedan u Tiranu, drugi u Sofiju.
Това можеш ли да го резюмираш малко? Не знаех, че сърбите са имали на въоръжение американски джет, дори през 70-те.

Двама млади пилота излитат, губят ориентация и единият каца в Тирана, а другият - у нас...
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

"War without logistics is called poverty"
William Cox

Обикновен лаик
Редовен потребител
Мнения: 818
Регистриран на: 03 Яну 2019, 19:56
Контакт:
Status: Offline

Re: БНА

Мнение от Обикновен лаик » 18 Авг 2022, 10:55

Amazon написа:
18 Авг 2022, 04:29
Не знаех, че сърбите са имали на въоръжение американски джет, дори през 70-те.
"Yugoslavian Air Force operated 219 F-84Gs from June 1953 until 1974.[88]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Republic_F-84_Thunderjet

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 12161
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: БНА

Мнение от Amazon » 18 Авг 2022, 11:53

Обикновен лаик написа:
18 Авг 2022, 10:55
Amazon написа:
18 Авг 2022, 04:29
Не знаех, че сърбите са имали на въоръжение американски джет, дори през 70-те.
"Yugoslavian Air Force operated 219 F-84Gs from June 1953 until 1974.[88]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Republic_F-84_Thunderjet
Не, аз укито го прочетох. За това знам, че ги държат до 70-те. Но поддръжката на талъв парк изизква прилични отношения Югославия - САЩ и разрешение от Конгреса. Явно прилагане на практика на Ялтенското 50:50 за Югославия. Те доколкото помня не са и част от Варшавският договор.

Обикновен лаик
Редовен потребител
Мнения: 818
Регистриран на: 03 Яну 2019, 19:56
Контакт:
Status: Offline

Re: БНА

Мнение от Обикновен лаик » 18 Авг 2022, 12:32

Amazon написа:
18 Авг 2022, 11:53
Те доколкото помня не са и част от Варшавският договор.
Не, не бяха. Бяха "необвързана страна" и лавираха в опит да бозаят от две майки. С края на Студената война хитростите им излязоха през носа.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 7250
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: БНА

Мнение от piston » 10 Сеп 2022, 14:51

"It was 1952 and I had graduated from National War College in Thessaloniki. Marinos Skliris, Dimitrios Soufrilas, and I were selected o fly a Photo-Mustang (F-6D) that arrived from A.M.A.G. (American Military Aid Greece). The missions we would carry out were recce, deep into the iron curtain over Albania, Bulgaria, and Romania. It was a silver Photo-Mustang with a bubble canopy and 2 cameras, one oblique and one vertical. Based at Elefsina and sourced from a U.S.A.F.E. (United States Air Force Europe) airbase in West Germany. For us that had 800- 1000 total time on Spitfires, transition on Mustang was easy. On Spitfire we were hotshots. We read the manual and just like that we flew...was very fast about 350 m.p.h. Mustang was roomy while Spitfire was tight as you could even cut your neck into that. Then the Mustang had a sturdy landing gear with twice the space between the main-wheels of the Spitfire, so that made landings much easier compared to a Spitfire. I was selected due to the excellent report compiled by Lt. Col. Parson (USAF) AMAG during the civil war. Fl. Lt. Dimitrios Soufrilas had experience on PR Spitfires with British Squadrons in North Africa. So these pilots took over the overflights logging some 50 flight hours. Meanwhile, Flt. Lt. Dimitrios Soufrilas was a back-up reserve. These overflights were rather uncommon and took place in a rare fashion. The successful conduct of these overflights until 1955 by the Mustangs handed over to the Greeks and the RT-33A of 348th T.R.S. "Matia" ("Eyes") onwards proved to the USAFE Detachment Commanding Officers that Greek pilots passed the “check-ride” and could be entrusted with such missions further on".

Изображение

The F-51 Mustang was a new breed for the Royal Hellenic Air Force cadets and pilots in general. However except the two RHAF Classes which trained in the US and a large number of Greek Americans who flew it in WW2 and the Korean War, few know that the RHAF actually operated the Mustang in reconnaissance missions over the Iron Curtain which laid on the Northern borders of Greece. Recon F-51s / F6Ds with no markings and Greek pilots frequently made runs over Albanian and Bulgarian targets. This Mustang is the one flown by Skliris according to his logbook entries and carry no markings except the civil registration in its tail, November 787. (Copyright Gaetan Marie)
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

"War without logistics is called poverty"
William Cox

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани