Amazon написа: ↑27 Ное 2024, 23:33
Предполагам това има предвид Шарана под "суров". Тази система ще е основа за всички бъдещи американски разработки - пилотирани, или не. Европейски, така или иначе няма, така че ще стискаме палци на програмата.
ALIS до момента е пълно фиаско и вече и е произнесена присъдата. Разработва се нова система, която ще се нарича ODIN. Стискаме палци да се получи нещо по-добро, въпреки лошия тракрекорд на LM що се отнася до софтуер последните години. А как ще се поправят нанесените щети в главите е малко под въпрос - техниците в ескадрилите са пропищяли и ако тях ги питаш не искат да имат повече нищо общо с тия уж улеснения и оптимизации, които силно им усложняват живота.
AI Made the F-35 Fighter Jet a Maintenance Nightmare
The AI system built into the F-35 stealth fighter jet is its own worst enemy, according to a recently released government report. The F-35, one of the most advanced vehicles of war ever made, is apparently being held back by an AI system called the automatic logistics information system, or ALIS for short.
According to the report, which was brought to our attention by Gizmodo’s Mathew Gault, “ALIS is the backbone of maintenance support for the F-35 aircraft. Squadrons depend on it to support day-to-day flight operations and maintenance activities … ALIS demonstrated poor usability and impeded, rather than facilitated effective maintenance operations.” That’s a lot of fancy military speak for “this piece of shit sucks ass and I wish we’d never put it in there.”
ALIS was initially pitched as a cost-saving efficiency tool. The idea was to consolidate maintenance and flight operations using data from the jet’s sensors. Instead, it causes disruptions, frequently generates false alarms, and eats up way too much of the maintenance crews’ time as they have to deal with a variety of troubleshooting issues.
The Department of Defense noted that the system didn’t provide them with any useful information, which led directly to many F-35 technicians losing all trust in the AI system. They tried implementing their own software filters to help reduce a lot of these false alarms and the system was still a total piece of shit that never worked. Apparently, it only got worse with each new software update.
Military contractor Lockheed Martin, who put the new system in there to begin with, is going to completely replace the ALIS system with a different system called ODIN, which stands for Operational Data Integrated Network, which is a cloud-based logistics software system designed to replace ALIS.
Но само това да беше. За софтуера писах в предния пост, а какво му е суровото на самолета си го пише в годишните доклади - примерно Fy2023 DOT&E F-35 Annual Report. Някои неща се подобряват, но други не и вече започва да звучи направо абсурно при положение, че сме почти 2025та. Ще изброя някои неща и ако до сега толкова години не могат да подобрят положението какви са шансовете изведнъж да оправят въпросните проблеми, в разумен срок и не на космическа цена?
Техническата готовност е все още ниска, да не кажа твърде ниска. Поставената цел е 60% availability, достигнати са на хартия 51.9% (спад от 56% година по-рано), защото това е "mission capable", а full mission capable rate е скромните 29% за 23та година (още не са публикувани за 24та, но готовността всъщност пада с все по-новите самолети през последните години на фона на хаоса с ALIS, липса на резервни части, дефекти и бъгове. Няма и 30% готови за мисия по-сложна от това да прелетят от точка А до точка Б и да пуснат JDAM по условна панелка в условен Ливан или Газа не звучи добре. Последните години само пада - от пика през 71% (2020) през 68% (2021), 56% (2022) до 51.9 (2023). Данните за 24та още не са финални, но не са и обещаващи. USAF иска минимум 80%, желателно 90%, което е разумно за чисто нови машини. Но всяка нова версия излиза с повече проблеми от завода, чупи се по-често и положението с резервните части само се влошава (не само ALIS е виновена). За сравнение "The Hangar queen" (B-2A) е на 56%, F-16 (които далеч не са първа младост и трябва да се чупят по-често) са 69%, а новите F-15X са 86% (нормално за нов несуров самолет).
F-35s still missing readiness goals, despite rising spending
Last year, the F-35 Joint Program Office launched an effort—the “War on Readiness”—to raise the aircraft’s mission-capable rate by 10 percent by the end of March 2024. However, officials said readiness only rose 2.6 percent within that year, up to 55.7 percent.
“We're not where we need to be on our mission-capable rates, but we have put the elements, I think, into the system that has shown us a path of how we can get there,” Lt. Gen. Michael Schmidt, F-35 program executive officer, told reporters last month.
Тази табела от годишния доклад пък си е направо трагична:
Преведено на нормален език - последното (ревизирано) изискване към самолета е интервала между "unplanned maintenance event" е скромните 2ч за А версията и даже час и половина за другите две версии. И даже това не може да покрие
То даже при планирането на бойни операции не очакват да може да действа повече от няколко полета преди по-сериозна повреда, която да го направи небоеготов и са планирали 9ч обслужване за всеки час във въздуха. Искат да лети поне 20ч (12-14ч за B/C) между критични повреди, постигнали са 10 за Ато. "It’s unacceptable that the F-35 can’t meet even these modest requirements" е много точно казано, защото както казах вече не сме 2016та...
Следващ проблем е, че логистичната му следа, за да поддържат и сегашните стойности на техническа готовност само набъбва. В момента "logistics footprint" е два пъти над изисквания от програмата. С други думи:
The amount of equipment and supplies needed to support the F-35 is referred to as its “logistics footprint.”
Unfortunately, according to the testing office’s report:
The logistics footprint for land-based deployments exceeds the requirement by about two times the number of C-17 loads (mostly due to the size of support equipment). The F-35B did not meet the logistics footprint for LHD/LHA6-class ship-based deployments (it met the weight, but did not meet the volume requirements). For Air Force F-35As, exceeding the intended logistics footprint means it will take longer to get them forward deployed and will require more airlift resources. The Air Force may have to wait for two extra plane loads of gear to arrive at the desired forward location, and the extra logistics requirements make those resources unavailable for other missions.
It’s one thing to have F-35’s unavailable due to maintenance backlogs; it’s another to have them unavailable because you can’t get them deployed where you need them.
Също така като за стелт самолет има много сериозни проблеми със стелта или по-точно в поддръжката му, въпреки обещанието да е много по-лесен за поддръжка. В доклада пише:
All F-35A sorties were flown with aircraft that had a noncompliant LO [low observability] signature. Four out of the five F-35B aircraft, and 80 percent of individual sorties, were LO non-compliant. None of the F-35C aircraft were reported as LO non-compliant.
Тестовете така или иначе страдат от ниската техническа готовност (било мъка да се организира едновременен полет на формация от четворка за редица тестове), за да могат да изпълнят поне част от тях не са чакали самолетите да се докарат и до стелт състояние (възстановяване на покрития, боя и тн) - 80% от тестовете са без.
Другите му проблеми като оръдието и двигателя бледнеят на фона на изброените. Ако това не е все още "суров самолет" не знам какво друго ще е. Как Блок 4, който трябва да оправи редица проблеми и да добави липсващите все още възможности, постоянно се измества за бъдещето не е добър знак - то междинния Т3 виждаме какво фиаско стана. С тези темпове ще нащамповат и 2 000 самолета, докато е готов и след това всичките тези самолети ще трябва да се върнат в депата за сложна и скъпа модернизация. Колко гладко би протекла и тя може само да гадаем.
За цената само ще спомена, че самолета не струва само желязото (материалите), от които е направен. Всичките тези милиарди, които годишно продължават да се наливат в R&D, за да се правят фиксове на последните фиксове, да се заменя ALIS с ODIN, да се разработва Блок 4, в бъдеще да се произведат китовете за него и да се интегрират на вече съществуващите самолети - всичко това са различни пера, които участниците финансират съвсем отделно. То и затова цената на самолета пада, но цената на програмата расте главоломно. Това за сравнението с цените на европейските хвърчила. Цената на експлуатацията също расте от година на година - за да може да си го позволи САЩ вече намалиха планирания нальот на година, което също не е добър знак.
The GAO report states the Air Force now expects to pay $6.6 million annually per tail to operate and sustain the F-35A, a roughly 34 percent increase over the figure it cited in June 2023 of $4.1 million per airplane. The service also told the watchdog agency it would continue to operate the F-35 about 12 years longer than originally planned but fly each aircraft less often.
The service expects to fly each F-35A about 187 hours per year, versus the original plan of 230 hours per year.
https://www.airandspaceforces.com/air-f ... able-2023/
И не - не съм хейтър и не призовавам да закрият програмата. Но да се казва, че всичко е ОК, проблемите са минимални и ще се оправят идните години е просто гледане през розови очила. Щом вече 10 години почти няма прогрес по критични проблеми, то нещо не е наред. И да - нужни са активни действия и политически натиск, за да не завърши цялата програма с пълно фиаско, което ще означава да е изгорила планина пари без да роди боеготова система. Само да се наливат все повече пари и да се кара по инерция, както върви до сега не звучи като добра траектория, съдейки по развитието последните 5 години.
ПС: Следващите дни едва ли ще имам време да пиша, но дискусията си е за темата на F-35.