Военна авиацияF-35

Модератори: Sharana, Amazon

Отговори
Frontline Monitor
Редовен потребител
Мнения: 278
Регистриран на: 12 Юни 2024, 14:33
Контакт:
Status: Offline

Re: F-35

Мнение от Frontline Monitor » 24 Авг 2024, 17:34

🇺🇸🤝🇵🇱 Първият полски изтребител от пето поколение F-35A „Husarz“ е почти готов за полет. Американската корпорация Lockheed Martin представи запис на последните приготовления на самолета, който ще бъде най-модерният на въоръжение в полските военновъздушни сили.

Следващата сряда, 28 август, заводът на Lockheed Martin ще бъде домакин на официалната церемония по пускането на първия полски изтребител F-35A, обозначен като AZ-01. Това е символично събитие, в което готовият за полет самолет ще бъде официално представен пред широката публика.

„Вижте как се строи първият полски изтребител F-35! Ние сме една стъпка по-близо до разкриването на полския F-35A Husarz. Колко близо? Следващата сряда“ - гласи публикацията на официалния профил на F-35 в платформата X, като към нея бяха приложени и видеокадри от приготовленията.

Струва си да се отбележи, че полските F-35A няма да носят традиционната бяло-червена шахматна дъска, символ на полските военновъздушни сили. Вместо това, маркировките ще бъдат в нюанси на сивото, което е в съответствие със стелт технологията, както е показано в публикувания материал.

Няколко дни по-рано компанията производител публикува друго видео. В него тя обяви, че „първият полски F-35 е на път“. След това AZ-01 беше преместен в съоръжението за финална обработка, за да получи своето стелт покритие, което го прави труден за откриване от вражеските радари.

Първоначално полските F-35A ще бъдат разположени във военновъздушната база на Националната гвардия Ебинг, където полските пилоти ще преминат необходимият курс на обучение.

На 31 януари 2020 г. в Деблин ръководителят на Министерството на националната отбрана на Полша подписа договор за закупуване на 32 многоцелеви самолета пето поколение F-35 за военновъздушните сили на страната. Сделката на стойност 4,6 милиарда щатски долара включва доставка на самолети заедно с логистичен и обучителен пакет.

▶️ Видео: https://www.facebook.com/watch/?v=518179383905328
Frontline Monitor във Blogspot 🔹 Facebook 🔹 Telegram 🔹 Buy Me A Coffee

Frontline Monitor
Редовен потребител
Мнения: 278
Регистриран на: 12 Юни 2024, 14:33
Контакт:
Status: Offline

Re: F-35

Мнение от Frontline Monitor » 16 Ное 2024, 19:23

🇺🇸💥🇾🇪 Съединените щати мобилизираха своята въздушна мощ за извършване на удари по военна инфраструктура, намираща се под контрола на йеменските хути. В нощта срещу 11 ноември изтребителите на борда на USS Abraham Lincoln участваха в операция, ръководена от Централното командване на САЩ (CENTCOM), която бележи първото бойно участие на F-35C в активен театър.

F-35C Lightning II е многоцелеви изтребител от пето поколение, предназначен за операции от самолетоносач. Той разполага с усъвършенствана стелт технология за ниска радарна видимост и е задвижван от двигател F135-PW-100, с който може да достигне скорости до мах 1,6. С размах на крилата от 13,1 метра и дължина от 15,7 метра, той може да носи полезен товар с маса до 8100 кг, включително ракети въздух-въздух AIM-120C/D и AIM-9X, управляеми бомби GBU-31 JDAM и GBU-12 LGB, както и планиращи бомби AGM-154 JSOW.

Оборудван е с модерен радар от тип AESA – AN/APG-81, който му предоставя усъвършенствани възможности за откриване и проследяване. Комплектът му за радиоелектронна война AN/ASQ-239 Barracuda осигурява защита срещу електронни заплахи, докато електрооптичната система за насочване (EOTS) AN/AAQ-40 позволява прецизно насочване. Всички тези авангардни системи, заедно с усъвършенствания сензорен синтез, награждават пилота с несравнима ситуационна осведоменост, повишавайки неговата ефективност в оспорвана бойна среда.

Целите на атаката включваха складове за оръжия в контролирани от хутите райони, където според съобщенията са били съхранявани съвременни конвенционални оръжия, използвани за атаки както срещу военни, така и срещу цивилни кораби във водите на Червено море и Аденския залив. Според генерал Пат Райдър, говорител на Пентагона, американските удари са пряк отговор на атаките срещу американски, търговски и съюзнически кораби, извършени от подкрепяните от Иран бунтовници. Райдър заяви, че американските сили в региона ще продължат със своя натиск върху хусите, за да предотвратят евентуални бъдещи атаки.

В операцията взеха участие множество самолети, сред които изтребителите F-35C Lightning II и F/A-18F Super Hornet и самолетът за електронна война EA-18G Growler, като всички те са част от въздушното крило на борда на USS Abraham Lincoln. Първоначално атаката беше приписана на Военноморските сили, но впоследствие беше потвърдено, че участващите изтребители F-35C са част от VMFA-314 – морска изтребителна ескадрила от състава на Корпуса на морската пехота на САЩ, известна с прякора „Черните рицари“. Това е първата разгърната ескадрила F-35C на борда на самолетоносача.

Разгръщането на F-35C в реална битка представлява важен крайъгълен камък за този вариант на стелт изтребителя, който беше пуснат в експлоатация през 2019 г. и разположен за първи път две години по-късно. До този момент самолетите от модела F-35C нямаха записано участие в активни бойни действия, за разлика от по-ранните версии F-35B и F-35A, които бяха разгърнати през 2018 и 2019 г. за операции съответно в Афганистан и Ирак.

В отговор на атаката, на 11 ноември хутите предприеха широкообхватен отговор. Разрушителите от клас Arleigh Burke на американския флот – USS Stockdale и USS Spruance – бяха атакувани от осем дрона камикадзе, пет противокорабни балистични ракети и три противокорабни крилати ракети в пролива Баб ел-Мандеб, като всички те бяха успешно прехванати без да причинят щети или жертви.

Военните способности на хутите, подкрепени от оръжия и трансфер на технологии от Техеран, продължават да пораждат загриженост в международната общност. Неотдавнашен доклад на ООН подчерта, че иранската подкрепа е им позволила да се превърнат военна сила с възможности, далеч надхвърлящи тези на типичната въоръжена група. Освен това се появиха предположения, че Русия вероятно им предоставя разузнавателна информация и противокорабни ракети.

Тези американски удари и последвалия отговор подчертават сложния пейзаж на сигурността във водите на Аденския залив и Червено море. Съединените щати засилиха военната си позиция в района, за да подсигурят нормалното преминаване през тези критични морски маршрути на фона на непрестанните заплахи за сигурността. Разполагането на изтребителите от пето поколение F-35C отразява стратегическата еволюция на американското военно присъствие в Близкия изток и демонстрира тяхната способност да се противопоставят изключително ефективно на заплахата, която идва от подкрепяната от Иран групировка.

📽️ Видео: https://www.facebook.com/watch/?v=1088512149673434
Frontline Monitor във Blogspot 🔹 Facebook 🔹 Telegram 🔹 Buy Me A Coffee

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 14818
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: F-35

Мнение от Amazon » 17 Ное 2024, 17:22

Frontline Monitor написа:
16 Ное 2024, 19:23
В отговор на атаката, на 11 ноември хутите предприеха широкообхватен отговор. Разрушителите от клас Arleigh Burke на американския флот – USS Stockdale и USS Spruance – бяха атакувани от осем дрона камикадзе, пет противокорабни балистични ракети и три противокорабни крилати ракети в пролива Баб ел-Мандеб, като всички те бяха успешно прехванати без да причинят щети или жертви.
Благодаря за статиите. Това е интересно. Ако са пуснати едновременно значи, че 16 ракети/дрона не са достатъчни да сатурират Aegis-а на две Арлита.

Аватар
Sharana
Модератор
Мнения: 4073
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: Икономиката на САЩ и външната им политика

Мнение от Sharana » 27 Ное 2024, 19:13

Dinain написа:
27 Ное 2024, 10:42
Това е изненадващ нов наратив, но изглежда "оптимизаторите" в новото правителство на Trump 2.0 приоритетно ще се борят за закриване на програмата F-35. :roll: В чий ли интерес е това...
https://x.com/astraiaintel/status/18616 ... LTg2g&s=19
Това, че програмата F-35 е затънала в блато в момента и има нужда от оптимизация (а не от закриване) не е особена тайна. Постоянно се раздуваше в замяна на политическа подкрепа - сенатори гласуваха допълнителни пари само ако и техния бъде включен с нещо и така години наред - добра хранилка си е в момента. Не случайно е над 10 години забавяне и с над 180 млрд долара оскъпяване. На всеки 2-3 години правят нова оценка и забавянето и преразхода само се увеличават. За самолет, който все още е суров и не е готов за война - не случайно критиката е много и постоянно расте. С тази траектория към 2030та може и опасно да стане.

Колкото до в чий интерес е - за Китай най-вече (и за Русия в далеч по-малка степен) разбира се ще е добър бонус, но "оптимиаторите" не са юанаджии :mrgreen: или рубладжии - далеч по-просто е. Зад Тръмп са се наредили много от големите играчи в tech сектора (те му и натресоха Ванс, не че сам си го е избрал) и Wall Street - такива кадри са му все по-голяма част от обкръжението, такива са и назначенията.

Коя е новата tech звезда тази година и любимеца на Wall Street с над 300% ръст YTD, надминавайки даже Nvidia? Palantir. Голяма част от бизнеса им е Palantir Defense Solutions, която разработва всевъзможни AI системи за ВС на САЩ. Има много хора, както от тези с парите, така и от тези в униформа, които смятат че след десетина години голяма част от системите ще са автономни - от верижни до хвърчащи. Тези с парите са разбира се доста по-конкретни - всички тия нови дронове и стари системи, преработени за автономност, ще са Powered by Palantir :mrgreen:

Та нищо изненадващо няма в наратива, нито пък е нов. Просто от там духа вятъра, не от Путин или Си - банално финансов въпрос, виж само акцията, особено след като Тръмо победи. В момента не малка част от тех сектора, сравнително агресивно, иска да замези и с ВПКто :roll: В което няма нищо принципиално лошо де, то това е така или иначе си е бъдещето. Също така не е като на затлъстелите играчи в сектора да не им е нужно да се стегнат. За Боинг слушаме достатъчно, защото цивилната авиация е доста по-отворена тема, а космоса е доста видим, трудно се крият издънки. Локхид, Нортроп, Рейтион и тн не е като да проивеждат висококачествена продукция на адекватни пари в момента ;)

Аватар
Dinain
Редовен потребител
Мнения: 49122
Регистриран на: 18 Юли 2016, 22:29
Контакт:
Status: Online

Re: Икономиката на САЩ и външната им политика

Мнение от Dinain » 27 Ное 2024, 23:05

Sharana написа:
27 Ное 2024, 19:13
Dinain написа:
27 Ное 2024, 10:42
Това е изненадващ нов наратив, но изглежда "оптимизаторите" в новото правителство на Trump 2.0 приоритетно ще се борят за закриване на програмата F-35. :roll: В чий ли интерес е това...
https://x.com/astraiaintel/status/18616 ... LTg2g&s=19
Това, че програмата F-35 е затънала в блато в момента и има нужда от оптимизация (а не от закриване) не е особена тайна. Постоянно се раздуваше в замяна на политическа подкрепа - сенатори гласуваха допълнителни пари само ако и техния бъде включен с нещо и така години наред - добра хранилка си е в момента. Не случайно е над 10 години забавяне и с над 180 млрд долара оскъпяване. На всеки 2-3 години правят нова оценка и забавянето и преразхода само се увеличават. За самолет, който все още е суров и не е готов за война - не случайно критиката е много и постоянно расте. С тази траектория към 2030та може и опасно да стане.

Колкото до в чий интерес е - за Китай най-вече (и за Русия в далеч по-малка степен) разбира се ще е добър бонус, но "оптимиаторите" не са юанаджии :mrgreen: или рубладжии - далеч по-просто е. Зад Тръмп са се наредили много от големите играчи в tech сектора (те му и натресоха Ванс, не че сам си го е избрал) и Wall Street - такива кадри са му все по-голяма част от обкръжението, такива са и назначенията.

Коя е новата tech звезда тази година и любимеца на Wall Street с над 300% ръст YTD, надминавайки даже Nvidia? Palantir. Голяма част от бизнеса им е Palantir Defense Solutions, която разработва всевъзможни AI системи за ВС на САЩ. Има много хора, както от тези с парите, така и от тези в униформа, които смятат че след десетина години голяма част от системите ще са автономни - от верижни до хвърчащи. Тези с парите са разбира се доста по-конкретни - всички тия нови дронове и стари системи, преработени за автономност, ще са Powered by Palantir :mrgreen:

Та нищо изненадващо няма в наратива, нито пък е нов. Просто от там духа вятъра, не от Путин или Си - банално финансов въпрос, виж само акцията, особено след като Тръмо победи. В момента не малка част от тех сектора, сравнително агресивно, иска да замези и с ВПКто :roll: В което няма нищо принципиално лошо де, то това е така или иначе си е бъдещето. Също така не е като на затлъстелите играчи в сектора да не им е нужно да се стегнат. За Боинг слушаме достатъчно, защото цивилната авиация е доста по-отворена тема, а космоса е доста видим, трудно се крият издънки. Локхид, Нортроп, Рейтион и тн не е като да проивеждат висококачествена продукция на адекватни пари в момента ;)
Аз съм сигурен, че си по-запознат с детайлите на програмата, но ще ти кажа какво аз виждам:

- това лято беше произведен 1000-ния F-35, не знам как това още се води "суров" самолет, но явно има още кусури за оправяне. Това не пречи обаче да се поръчва като топъл хляб.
- темпът на производство е 156/година и в момента имали беклог от 18 месеца.
- заради войната в Украйна поръчките (основно от източна и северна Европа) избухнаха, ако не се лъжа над 200 самолета бяха поръчани от европейски държави, Румъния подписа за 32 преди няколко дни.
- не знам дали пахне на рубли и юани, но се сещам за един човек в Кремъл, който ще бъде много доволен ако тези самолети не бъдат доставени, или поне бъдат забавени.
- наративът за закриване (именно за закриване) на програмата за мен поне е новост, без да съм се интересувал особено, и ми прави впечатление, че в рамките на седмица трима(!) бъдещи членове на администрацията на Тръмп 2 изведнъж заговориха за това много оживено и "професионално". Което, аз поне, досега никога не бях чувал в никакви предизборни програми или дебати. :roll:
- в кръга на шегата (или може би не), прочетох че Вивек и Мъск седнали да пишат предложенията си за политиките за оптимизации. Вивек включил орязване на субсидиите за Тесла и Space X, и като го прочел, Елмо щял да получи инсулт. :mrgreen:
“Обережно, падає бімба! 💣

Сбърках!
Т-72, 24.02.22

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 14818
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Икономиката на САЩ и външната им политика

Мнение от Amazon » 27 Ное 2024, 23:33

Dinain написа:
27 Ное 2024, 23:05
- това лято беше произведен 1000-ния F-35, не знам как това още се води "суров" самолет, но явно има още кусури за оправяне. Това не пречи обаче да се поръчва като топъл хляб.
Не е "суров" разбира се. Още се сработва логистичната система, която е едно от най-сложните неща в програмата. Общо-взето, ако нещо във въздуха покаже отклонение от нормата, то трябва съответният заместващ детайл, или модул вече да пътува, или да е заявен за производство преди самолета да е кацнал. Тази цялата фантастика върви с много сложен интерфейс между компютъра на самолета, наземният компютър в базата и огромната разпределена между под-доставчиците мрежа. До сега такова нещо не е правено. Това е нещо истинско, реална експертна система, а не AI маркетинговите дъвки модни напоследък в социалните мрежи (които са повече мода и развитие на алгоритмите за търсене, отколкото нова технология). Предполагам това има предвид Шарана под "суров". Тази система ще е основа за всички бъдещи американски разработки - пилотирани, или не. Европейски, така или иначе няма, така че ще стискаме палци на програмата.
Sharana написа:
27 Ное 2024, 19:13
За Боинг слушаме достатъчно, защото цивилната авиация е доста по-отворена тема, а космоса е доста видим, трудно се крият издънки. Локхид, Нортроп, Рейтион и тн не е като да проивеждат висококачествена продукция на адекватни пари в момента ;)
Демек B-21 го обяви за боклук преди още да знаем нещо за самолета? Ами Локхид? Произвеждат F-35 на по-ниска цена от всичко европейско(доколокото изобщо има такова). Защо и те да са лоши? Рейтион пък произвеждат всички ракети и бомби, които са се доказали и то на цена, която е повече от адекватна. Въобще това твърдение е толкова далеч от истината, че е няма накъде повече.

Аватар
Sharana
Модератор
Мнения: 4073
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: Икономиката на САЩ и външната им политика

Мнение от Sharana » 27 Ное 2024, 23:55

Dinain написа:
27 Ное 2024, 23:05
- това лято беше произведен 1000-ния F-35, не знам как това още се води "суров" самолет, но явно има още кусури за оправяне. Това не пречи обаче да се поръчва като топъл хляб.
- темпът на производство е 156/година и в момента имали беклог от 18 месеца.
Локхид ги произвежда както Боинг проивеждаше 737 и веднага след това ги паркираше на съхранение. И също се чуди вече къде да ги складира, защото тия самолети не могат да се предадат на поръчалия ги. Вече година и половина (от юли 23та) Пентагона ги отказва, защото Т3 софтуера с който излизат от завода не е готов - толкова е нестабилен, че крашва редовно по време на полет... Не се очаква промяна до 2025та ... евентуално. Европейците са се съгласили на кастрирана версия, която поне може да лети и в момента това е приоритета, за да освободят място за паркиране на излизащите от завода...

Pentagon won’t accept any new F-35s until jet’s technology issue is fixed
The F-35 Lightning II stealth aircraft is the most advanced fighter jet in the skies today. However, the F-35 program is facing serious trouble with a technology update that potentially threatens the delivery of thousands of aircraft in tens of countries around the world.

A new report by the Government Accountability Office (GAO) suggests that F-35 deliveries won’t restart until next year, thus undermining U.S. national security.

Although the F-35 international partners have agreed, at least in principle, to accept a truncated version of the TR-3 software that would need to be updated down the line, that can’t be done today because the technology isn’t stable and crashes in the middle of flight, requiring several reboots.
F-35s are piling up on Lockheed tarmacs, presenting ‘unique’ risks to the Pentagon
The Pentagon has refused delivery of so many F-35s that Lockheed Martin is running out of places to put them, according to a new report from a government watchdog agency.

Last July, the government stopped accepting new F-35s because of hardware and software delays with Technology Refresh-3, a $1.8-billion effort to enable new capabilities for the jet.

The number of jets accumulating outside Lockheed's plant is “grossly delinquent,” Rep. Rob Wittman, R-Va., chairman of the House Armed Services tactical air and land forces subcommittee, told reporters Wednesday.

“We know one thing for certain: it's going to be at least over 100 aircraft stacked up on the tarmac,” Wittman said.

The GAO report did not say how many aircraft are currently parked, saying the Defense Department deemed that figure “unsuitable for public release.”

But the report said that Lockheed would need to rethink its plans.
И на този фон:
U.S. Lawmakers Want To Cut F-35 Orders As Undelivered Jets Keep Piling Up

За 2025та вече ще са само 48 самолета, а за 26та са планирани само 25. Ако се задържи тази тенденция, то цената на единична бройка ще скочи до такива нива, че Конгреса вероятно ще прекрати програата, както последно се случи със Zumwalt крайцерите.
Pentagon Report: Air Force to Bed Down Only 25 F-35s in Fiscal 2026
Service officials say they are cognizant that reducing the planned buy would instantly increase the unit cost of the F-35 on paper, as developmental and beddown costs would be amortized over a smaller number of aircraft produced. This increase in turn would potentially lead to a Nunn-McCurdy breach, and potentially persuade Capitol Hill not to continue the program.
Добрата новина е, че Тръмп е по-скоро фен на програмата, най-вече защото е голям експортен успех. Вътрешнополитически също ще е трудно да се закрие, Локхид са си изиграли много добре картите:
Any change would also have to get the approval of Congress, and Lockheed’s team has placed F-35 contracts in nearly every state. Many Republican members of Congress have voiced support for the program, especially in Texas, Georgia, and California, where most F-35 airframe work is done, and Utah, where the Air Force’s F-35 depot is located. Connecticut and Florida delegations are also staunch F-35 supporters, because its engine, the F135, is made by Pratt & Whitney in those states.
Вероятността обаче да се намалят планираните количества и да се инвестира повече в автономни дрони (по-големи от разработваните в момента по програмата Loyal Wingman) и бъдещия NGAD е относително висока и поне IMHO ще е по-рационално.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 14818
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Икономиката на САЩ и външната им политика

Мнение от Amazon » 28 Ное 2024, 00:53

Проблемите със софтуера за Блок 4 как рефериреат с това, че "програмата F-35 е затънала в блато "? Софтуера е предизвикателство откакто започна серийното производство. Все пак F-35 е летящ компютър, като SLOC е повече отколкото в Windows. (Някой от линковете ти водят обратно към форума).

А доставките са възобновени още Юни месец, изключая тестови бройки за трета версия за софтуера и четвърта за хардуера.

https://www.defensenews.com/air/2024/07 ... e-effects/

Аватар
Sharana
Модератор
Мнения: 4073
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: Икономиката на САЩ и външната им политика

Мнение от Sharana » 28 Ное 2024, 00:55

Amazon написа:
27 Ное 2024, 23:33
Предполагам това има предвид Шарана под "суров". Тази система ще е основа за всички бъдещи американски разработки - пилотирани, или не. Европейски, така или иначе няма, така че ще стискаме палци на програмата.
ALIS до момента е пълно фиаско и вече и е произнесена присъдата. Разработва се нова система, която ще се нарича ODIN. Стискаме палци да се получи нещо по-добро, въпреки лошия тракрекорд на LM що се отнася до софтуер последните години. А как ще се поправят нанесените щети в главите е малко под въпрос - техниците в ескадрилите са пропищяли и ако тях ги питаш не искат да имат повече нищо общо с тия уж улеснения и оптимизации, които силно им усложняват живота.

AI Made the F-35 Fighter Jet a Maintenance Nightmare
The AI system built into the F-35 stealth fighter jet is its own worst enemy, according to a recently released government report. The F-35, one of the most advanced vehicles of war ever made, is apparently being held back by an AI system called the automatic logistics information system, or ALIS for short.

According to the report, which was brought to our attention by Gizmodo’s Mathew Gault, “ALIS is the backbone of maintenance support for the F-35 aircraft. Squadrons depend on it to support day-to-day flight operations and maintenance activities … ALIS demonstrated poor usability and impeded, rather than facilitated effective maintenance operations.” That’s a lot of fancy military speak for “this piece of shit sucks ass and I wish we’d never put it in there.”

ALIS was initially pitched as a cost-saving efficiency tool. The idea was to consolidate maintenance and flight operations using data from the jet’s sensors. Instead, it causes disruptions, frequently generates false alarms, and eats up way too much of the maintenance crews’ time as they have to deal with a variety of troubleshooting issues.

The Department of Defense noted that the system didn’t provide them with any useful information, which led directly to many F-35 technicians losing all trust in the AI system. They tried implementing their own software filters to help reduce a lot of these false alarms and the system was still a total piece of shit that never worked. Apparently, it only got worse with each new software update.

Military contractor Lockheed Martin, who put the new system in there to begin with, is going to completely replace the ALIS system with a different system called ODIN, which stands for Operational Data Integrated Network, which is a cloud-based logistics software system designed to replace ALIS.
Но само това да беше. За софтуера писах в предния пост, а какво му е суровото на самолета си го пише в годишните доклади - примерно Fy2023 DOT&E F-35 Annual Report. Някои неща се подобряват, но други не и вече започва да звучи направо абсурно при положение, че сме почти 2025та. Ще изброя някои неща и ако до сега толкова години не могат да подобрят положението какви са шансовете изведнъж да оправят въпросните проблеми, в разумен срок и не на космическа цена?

Техническата готовност е все още ниска, да не кажа твърде ниска. Поставената цел е 60% availability, достигнати са на хартия 51.9% (спад от 56% година по-рано), защото това е "mission capable", а full mission capable rate е скромните 29% за 23та година (още не са публикувани за 24та, но готовността всъщност пада с все по-новите самолети през последните години на фона на хаоса с ALIS, липса на резервни части, дефекти и бъгове. Няма и 30% готови за мисия по-сложна от това да прелетят от точка А до точка Б и да пуснат JDAM по условна панелка в условен Ливан или Газа не звучи добре. Последните години само пада - от пика през 71% (2020) през 68% (2021), 56% (2022) до 51.9 (2023). Данните за 24та още не са финални, но не са и обещаващи. USAF иска минимум 80%, желателно 90%, което е разумно за чисто нови машини. Но всяка нова версия излиза с повече проблеми от завода, чупи се по-често и положението с резервните части само се влошава (не само ALIS е виновена). За сравнение "The Hangar queen" (B-2A) е на 56%, F-16 (които далеч не са първа младост и трябва да се чупят по-често) са 69%, а новите F-15X са 86% (нормално за нов несуров самолет).

F-35s still missing readiness goals, despite rising spending
Last year, the F-35 Joint Program Office launched an effort—the “War on Readiness”—to raise the aircraft’s mission-capable rate by 10 percent by the end of March 2024. However, officials said readiness only rose 2.6 percent within that year, up to 55.7 percent.

“We're not where we need to be on our mission-capable rates, but we have put the elements, I think, into the system that has shown us a path of how we can get there,” Lt. Gen. Michael Schmidt, F-35 program executive officer, told reporters last month.
Тази табела от годишния доклад пък си е направо трагична:
Изображение

Преведено на нормален език - последното (ревизирано) изискване към самолета е интервала между "unplanned maintenance event" е скромните 2ч за А версията и даже час и половина за другите две версии. И даже това не може да покрие :(
То даже при планирането на бойни операции не очакват да може да действа повече от няколко полета преди по-сериозна повреда, която да го направи небоеготов и са планирали 9ч обслужване за всеки час във въздуха. Искат да лети поне 20ч (12-14ч за B/C) между критични повреди, постигнали са 10 за Ато. "It’s unacceptable that the F-35 can’t meet even these modest requirements" е много точно казано, защото както казах вече не сме 2016та...

Следващ проблем е, че логистичната му следа, за да поддържат и сегашните стойности на техническа готовност само набъбва. В момента "logistics footprint" е два пъти над изисквания от програмата. С други думи:
The amount of equipment and supplies needed to support the F-35 is referred to as its “logistics footprint.”
Unfortunately, according to the testing office’s report:

The logistics footprint for land-based deployments exceeds the requirement by about two times the number of C-17 loads (mostly due to the size of support equipment). The F-35B did not meet the logistics footprint for LHD/LHA6-class ship-based deployments (it met the weight, but did not meet the volume requirements). For Air Force F-35As, exceeding the intended logistics footprint means it will take longer to get them forward deployed and will require more airlift resources. The Air Force may have to wait for two extra plane loads of gear to arrive at the desired forward location, and the extra logistics requirements make those resources unavailable for other missions.

It’s one thing to have F-35’s unavailable due to maintenance backlogs; it’s another to have them unavailable because you can’t get them deployed where you need them.
Също така като за стелт самолет има много сериозни проблеми със стелта или по-точно в поддръжката му, въпреки обещанието да е много по-лесен за поддръжка. В доклада пише:
All F-35A sorties were flown with aircraft that had a noncompliant LO [low observability] signature. Four out of the five F-35B aircraft, and 80 percent of individual sorties, were LO non-compliant. None of the F-35C aircraft were reported as LO non-compliant.
Тестовете така или иначе страдат от ниската техническа готовност (било мъка да се организира едновременен полет на формация от четворка за редица тестове), за да могат да изпълнят поне част от тях не са чакали самолетите да се докарат и до стелт състояние (възстановяване на покрития, боя и тн) - 80% от тестовете са без.

Другите му проблеми като оръдието и двигателя бледнеят на фона на изброените. Ако това не е все още "суров самолет" не знам какво друго ще е. Как Блок 4, който трябва да оправи редица проблеми и да добави липсващите все още възможности, постоянно се измества за бъдещето не е добър знак - то междинния Т3 виждаме какво фиаско стана. С тези темпове ще нащамповат и 2 000 самолета, докато е готов и след това всичките тези самолети ще трябва да се върнат в депата за сложна и скъпа модернизация. Колко гладко би протекла и тя може само да гадаем.

За цената само ще спомена, че самолета не струва само желязото (материалите), от които е направен. Всичките тези милиарди, които годишно продължават да се наливат в R&D, за да се правят фиксове на последните фиксове, да се заменя ALIS с ODIN, да се разработва Блок 4, в бъдеще да се произведат китовете за него и да се интегрират на вече съществуващите самолети - всичко това са различни пера, които участниците финансират съвсем отделно. То и затова цената на самолета пада, но цената на програмата расте главоломно. Това за сравнението с цените на европейските хвърчила. Цената на експлуатацията също расте от година на година - за да може да си го позволи САЩ вече намалиха планирания нальот на година, което също не е добър знак.
The GAO report states the Air Force now expects to pay $6.6 million annually per tail to operate and sustain the F-35A, a roughly 34 percent increase over the figure it cited in June 2023 of $4.1 million per airplane. The service also told the watchdog agency it would continue to operate the F-35 about 12 years longer than originally planned but fly each aircraft less often. The service expects to fly each F-35A about 187 hours per year, versus the original plan of 230 hours per year.
https://www.airandspaceforces.com/air-f ... able-2023/
И не - не съм хейтър и не призовавам да закрият програмата. Но да се казва, че всичко е ОК, проблемите са минимални и ще се оправят идните години е просто гледане през розови очила. Щом вече 10 години почти няма прогрес по критични проблеми, то нещо не е наред. И да - нужни са активни действия и политически натиск, за да не завърши цялата програма с пълно фиаско, което ще означава да е изгорила планина пари без да роди боеготова система. Само да се наливат все повече пари и да се кара по инерция, както върви до сега не звучи като добра траектория, съдейки по развитието последните 5 години.

ПС: Следващите дни едва ли ще имам време да пиша, но дискусията си е за темата на F-35.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 14818
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: F-35

Мнение от Amazon » 01 Дек 2024, 21:44

Sharana написа:
28 Ное 2024, 00:55
ПС: Следващите дни едва ли ще имам време да пиша, но дискусията си е за темата на F-35.
Да, местя тук дискусията за текущото състояние на програмата.

Frontline Monitor
Редовен потребител
Мнения: 278
Регистриран на: 12 Юни 2024, 14:33
Контакт:
Status: Offline

Re: F-35

Мнение от Frontline Monitor » 02 Яну 2025, 11:06

Изображение

🇮🇱🤝🇲🇦 Мароко ще стане първата арабска и африканска страна, разполагаща с F-35, след като Израел е дал съгласие за сключването на сделка за придобиване на американски изтребители от пето поколение.

Със съгласието на Израел и Пентагона, до няколко месеца мароканските въоръжени сили ще имат документ, който формализира предстоящото придобиване на първите самолети от Lockheed Martin. Това ще превърне Мароко в единствената арабска и африканска държава с въздушна флотилия от изтребители пето поколение.

Очаква се сделката да включва придобиването на 32 “стелт” изтребители F-35 на обща стойност, надхвърляща 17 милиарда щатски долара. Това представлява значителен скок в модернизацията на Кралските военновъздушни сили на Мароко, които в момента разчитат главно на изтребители от четвърто поколение като F-16.

🔍 Цялата новина
Frontline Monitor във Blogspot 🔹 Facebook 🔹 Telegram 🔹 Buy Me A Coffee

Аватар
COMMANDER_KEEN
Редовен потребител
Мнения: 1896
Регистриран на: 05 Авг 2016, 14:59
Контакт:
Status: Offline

Re: F-35

Мнение от COMMANDER_KEEN » 06 Фев 2025, 12:07

Frontline Monitor написа:
02 Яну 2025, 11:06
Очаква се сделката да включва придобиването на 32 “стелт” изтребители F-35 на обща стойност, надхвърляща 17 милиарда щатски долара.
Tея от къде толкоз паре?? :shock: Баси мизерната държава са... едва ли са забогатяли през 5-те години от как бях там...

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 14818
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: F-35

Мнение от Amazon » 06 Фев 2025, 14:35

COMMANDER_KEEN написа:
06 Фев 2025, 12:07
Frontline Monitor написа:
02 Яну 2025, 11:06
Очаква се сделката да включва придобиването на 32 “стелт” изтребители F-35 на обща стойност, надхвърляща 17 милиарда щатски долара.
Tея от къде толкоз паре?? :shock: Баси мизерната държава са... едва ли са забогатяли през 5-те години от как бях там...
И аз първо това погледнах, като прочетох поста на Fronrline, още преди да видя твоя! Ами те в истински пари имат по 4000 долара на чалма годишно. Демек тия самолети са колкото годишният доход на над 4 милиона мароканци. Ама щом царят така е решил…

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 4784
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: F-35

Мнение от Bruchpilot » 06 Фев 2025, 14:37

Доста неща дадоха на Украйна, възможно е част от финансирането да е от компенсациите!
Строши-пилот :mrgreen:

Аватар
rki
Редовен потребител
Мнения: 22232
Регистриран на: 22 Мар 2017, 20:11
Status: Offline

Re: F-35

Мнение от rki » 06 Фев 2025, 14:43

Нищо не дадоха, малко продадоха.
По интересното е че за тези пари могат да закупят двойно количество Ф16V или Рафали барабар с хиляди тонове джепане и пак ще доминират над всички околни африкански страни.
За къв хуй им е Ф35 освен за егото на султана?

The USSR is still collapsing before our very eyes



Parasha delenda est

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 14818
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: F-35

Мнение от Amazon » 06 Фев 2025, 14:57

rki написа:
06 Фев 2025, 14:43
Нищо не дадоха, малко продадоха.
По интересното е че за тези пари могат да закупят двойно количество Ф16V или Рафаели барабар с тонове джепане и пак ще доминират над всички околни африкански страни.
За къв хуй им е Ф35 освен за егото на султана?
Вярно - за F-16 можеше да в по-три! За сърбите Рафал май излезе по 220 милиона долара за самолет. А тук имаме половин милиард долара за машина! :shock: Това какво включва? Вероятно и авиобазата баси…
Само за сравнение “flyaway cost” за F-35 за американската армия е малко над 80 милиона. На Рафал за френските ВВС е 130 милиона. Като се сложи обучение, двигатели и малко джепане цената за чужденци се удвоява - което и виждаме в нормалните сделки. Тая сделка не изглежда много нормална.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 14818
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: F-35

Мнение от Amazon » 10 Фев 2025, 06:02

Морската пехота увеличава поръчката за С-варианта за сметка на В. Съотношението, ще е 140 С към 280 В.

https://www.zona-militar.com/en/2025/02 ... he-f-35bs/

Изображение

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 8334
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: F-35

Мнение от Archer » 10 Мар 2025, 22:46

Тия дни имаше разни статии как щатите могат да "изключат" F-35 писани разбира се от неразбиращи журналисти всъщност тука най добре е описано за какво става въпрос
Не е ALIS или ODIN а софтуера за планиране на мисии и чиято база данни постоянно се обновява от САЩ .

https://x.com/ValkStrategy/status/18990 ... in-ng&s=19

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани