Военна авиация ⇒ Любопитно (Военна авиация)
- piston
- Редовен потребител
- Мнения: 7725
- Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
https://youtu.be/jklGQxAOoo8?si=8QTviUyhsjklhe0v
Не знаех, че комундетата са пробвали да копират TSR…
Не знаех, че комундетата са пробвали да копират TSR…
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.
"War without logistics is called poverty"
William Cox
Илия Бешков, септември, 1950 г.
"War without logistics is called poverty"
William Cox
- Amazon
- Модератор
- Мнения: 13792
- Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
По Prime се върти нова документалка за Сините Ангели. Беше ми интересно да науча, че за разлика от други демонстрационни групи ангелите не са професионалисти. Всяка година избират пилоти измежду 3700 флотски авиатори да са шестимата ангели. Изкарват си годината и се връщат на активна служба. Американски прагматизъм в чист вид.
- centara
- Редовен потребител
- Мнения: 2867
- Регистриран на: 22 Юли 2016, 13:27
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
А пък самолетите им могат да станат боеготови за 24 часа.Amazon написа: ↑28 Май 2024, 03:55По Prime се върти нова документалка за Сините Ангели. Беше ми интересно да науча, че за разлика от други демонстрационни групи ангелите не са професионалисти. Всяка година избират пилоти измежду 3700 флотски авиатори да са шестимата ангели. Изкарват си годината и се връщат на активна служба. Американски прагматизъм в чист вид.
- Almasy
- Редовен потребител
- Мнения: 7318
- Регистриран на: 29 Юли 2016, 15:08
- Местоположение: Бургас
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Катастрофата на самолета с който Пригожин се яви на концерт на Кобзон е световно известна, но малко хора са чували за печалния край на друг „вагнериански” самолет.
Стартирайки от 2021-ва, руски Ил-76MF (MSN 0083485561) сновеше непрекъснато между Африка, Либия, Сирия и Русия, като кажи ката ден менеше регистрациите си – от оригиналната RA-76900, стана EW-412TH, после EW-510TH (TransAviaExport, регистриран в Беларус), после стана TL-ART, още по-късно TL-KMZ, та накрая TL-KPA (последните все судански регистрации).
Когато групировката Вагнер вилнееше Централната Африканска Република, въпросния самолет беше редовен гост на летището в Bangui, същото се отнася и до летище Латакия (Сирия), по време на активните военни действия в региона, като полетните трасета бяха все в посока изток (мацква).
Та беше публична тайна, че въпросния самолет, законово принадлежащ на суданската Optimum Aviation Ltd (карго АК), на която инак най-големия и самолет е един Ан-24, е де факто транспортна маша на вагнерианци.
За беда обаче през 2023-та машината направи бух-тряс в Мали (като евентуална причина беше посочен faulty fuel tank) и загроби 140 души (голяма раута, други ще наемат), та по-важното за групировката беше, че загуби голямото си пиле.
Никой не си прави илюзии, че вагнерианци са останали без голяма транспортна машина. Ил-76 с регистрации на световно неизвестни „карго” компании бол.
Стартирайки от 2021-ва, руски Ил-76MF (MSN 0083485561) сновеше непрекъснато между Африка, Либия, Сирия и Русия, като кажи ката ден менеше регистрациите си – от оригиналната RA-76900, стана EW-412TH, после EW-510TH (TransAviaExport, регистриран в Беларус), после стана TL-ART, още по-късно TL-KMZ, та накрая TL-KPA (последните все судански регистрации).
Когато групировката Вагнер вилнееше Централната Африканска Република, въпросния самолет беше редовен гост на летището в Bangui, същото се отнася и до летище Латакия (Сирия), по време на активните военни действия в региона, като полетните трасета бяха все в посока изток (мацква).
Та беше публична тайна, че въпросния самолет, законово принадлежащ на суданската Optimum Aviation Ltd (карго АК), на която инак най-големия и самолет е един Ан-24, е де факто транспортна маша на вагнерианци.
За беда обаче през 2023-та машината направи бух-тряс в Мали (като евентуална причина беше посочен faulty fuel tank) и загроби 140 души (голяма раута, други ще наемат), та по-важното за групировката беше, че загуби голямото си пиле.
Никой не си прави илюзии, че вагнерианци са останали без голяма транспортна машина. Ил-76 с регистрации на световно неизвестни „карго” компании бол.
Когато не могат да ограничат свободата на мисълта – ограничават свободата на тялото
Декомунизация. ДеКГБизация. Дерусификация.
Декомунизация. ДеКГБизация. Дерусификация.
- Archer
- Редовен потребител
- Мнения: 7771
- Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Тия са били психопати
Diamondback: the nuclear-armed, liquid-fueled, variable-thrust, 'Super Sidewinder'.
https://x.com/MassiasThanos/status/1798658212398338117
Diamondback: the nuclear-armed, liquid-fueled, variable-thrust, 'Super Sidewinder'.
https://x.com/MassiasThanos/status/1798658212398338117
- Amazon
- Модератор
- Мнения: 13792
- Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Как трима германци платени от Москва открадват AIM-9 Sidewinder, разглобяват я на части и я изпращат по пощата в СССР. Тази ракета става основата на бъдещите руски ракета ВВ с ИЧ насочване поне до Р-60. Същите мърши преди това открадват и изпращат в блатото INS системата на F-104. Ако в нещо руснаците винаги са били добри, това е как да привличат и използват хора с нисък интегритет.
https://www.youtube.com/watch?v=icXn0gzaQNk
https://www.youtube.com/watch?v=icXn0gzaQNk
-
- Редовен потребител
- Мнения: 149
- Регистриран на: 03 Фев 2020, 18:04
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Това е през 1967, а руснаците получават ранна версия на AIM-9 Sidewinder от китайците още през 1958. И я копират 1:1 под означението К-13/Р-3С доколкото могат, като дълго време не могат да разберат принципа на работа, въпреки, че ракетата е гениално проста, благодарение на Уилям Маклийн и екипа му. Има една книга "Sidewinder Creative Missile Development at China Lake" от Ron Westrum, която описва създаването на тази уникална за времето си ракета. Освен К-13, Стрела-1 има същия дизайн и руските ПЗРК са базирани на същия тип жирокоординатор.
- Amazon
- Модератор
- Мнения: 13792
- Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Бях гледал статистика, че К-13 е невероятен провал дори по съветските стандарти. По спомени нещо от рода на едно попадение на 50 пуска.
-
- Редовен потребител
- Мнения: 149
- Регистриран на: 03 Фев 2020, 18:04
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Възможно е, щом си признават, че са копирали нещо, което не знаят как функционира.
По отношение на копирането, най-забавен е случая със Stinger. За намирането му, макар и доста години по-късно един от участниците все пак получи обещаната златна звезда на герой на Русия. Само, че в КБМ-Коломна, като получили ракетите разбрали, че това няма как да го копират. Та една златна звезда за нищо...
По отношение на копирането, най-забавен е случая със Stinger. За намирането му, макар и доста години по-късно един от участниците все пак получи обещаната златна звезда на герой на Русия. Само, че в КБМ-Коломна, като получили ракетите разбрали, че това няма как да го копират. Та една златна звезда за нищо...
- Океан
- Редовен потребител
- Мнения: 50
- Регистриран на: 12 Апр 2024, 22:32
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Първото официално представяне на F-18 с бъдещата AIM-174B, която е базирана на SM6.
Последна промяна 1 на Океан, променена общо 3 пъти
- Amazon
- Модератор
- Мнения: 13792
- Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Въздушните цели ясно, но това ще е смъртна присъда за корабите. Тази ракета се движи с над километър в секунда. Не мисля, че каквото и да е корабно CIWS може да я спре. А корабите, които имат ПРО не са толкова много. Китайците, ще са много кисели. Не е лесна задача да осигуриш 300-400 км. защитен периметър около капиталните ти кораби.Океан написа: ↑03 Юли 2024, 16:49Първото официално представяне на F-18 с бъдещата AIM-174B, която е базирана на SM6https://theaviationist.com/2024/07/03/f ... -missiles/
- Океан
- Редовен потребител
- Мнения: 50
- Регистриран на: 12 Апр 2024, 22:32
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
И аз се зачудих дали ракетата е запазила възможността си за работа по кораби (каквато, до колкото знам RIM-174 има). Ако е така, това е много неприятна новина наистина за потенциалните противници и много ефективно използване на ресурси. Интересно ми е и какъв е обхвата на тази ракета - до колкото разбирам е няколко пъти по тежка от AIM-54, което предполага доста впечатляващи показатели. Няма да се изненадам, ако това нещо има доста по-добри показатели от MBDA Meteor и Р37.
- Archer
- Редовен потребител
- Мнения: 7771
- Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Турците правят цялата гама авиационно въоръжение - голям каталог
https://www.sage.tubitak.gov.tr/sites/i ... atalog.pdf
https://www.sage.tubitak.gov.tr/sites/i ... atalog.pdf
-
- Редовен потребител
- Мнения: 59
- Регистриран на: 12 Юни 2024, 14:33
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Швеция иска да се присъедини към страните със собствени способности за изстрелване на полезен товар в околоземната орбита. Вместо космодрум обаче скандинавската страна е решила да използва своя многоцелеви изтребител JAS-39 Gripen като пускова платформа. Полша също работи по подобно решение.
Какви са вариантите за изпращане на полезен товар в околоземна орбита? Най-разпространеното решение са големите, тежки и скъпи ракети-носители, чието използване изисква изграждането на скъпа инфраструктура. Огромно количество гориво се използва в началната фаза на полета, когато ракетата излита от Земята и преодолява най-ниските и плътни слоеве на атмосферата, които генерират и най-голямо съпротивление.
Този проблем може да бъде частично решен чрез промяна на височината, от която стартира ракетата, и издигането й във въздуха с помощта на самолет, по-подходящ за полет в ниските слоеве на атмосферата. Въпреки че размерът на ракетата и следователно масата на полезния товар, който носи, са ограничени, обикновено летище и самолет са достатъчни за начало на космическата мисия.
Именно това е идеята, която Швеция иска да реализира, като за тази цел беше дадено началото на изследователската програма Stella. Програмата е в пълно съответствие с новата „Космическа стратегия на Швеция в областта на отбраната и сигурността“, приета в началото на юли, която има за цел да „защити интересите на Швеция в отбраната и сигурността в космоса“.
Това е в съответствие и с решението на НАТО да третира космическото пространство като пета оперативна област или зона за провеждане на военни операции, редом с останалите четири - земя, море, въздух и киберпространство.
Програмата Stella – JAS-39 Gripen в ролята на космодрум
Целта на програмата Stella е да се тества възможността за изстрелване на малки полезни товари в околоземна орбита с помощта на ракета, изстреляна от самолет. Това решение вече е изследвано от Кралския технологичен институт (KTH) в Стокхолм. Участниците в експеримента смятат, че идеята е осъществима за малки полезни товари от 2 кг, което само по себе си не е много, но е достатъчно за изпращане на наносателити в орбита.
Шведската армия проявява интерес към инициативата. Полковник Ела Карлсон, ръководител на космическия отдел на шведските военновъздушни сили, заяви, че са били вдъхновени от интервю, в което бивш директор на Украинската космическа агенция твърди, че придобиването на способности за изпращане на сателити в орбита с помощта на самолет е изглеждала много привлекателно до началото на руската инвазия през февруари 2022 г.
Въпреки това, шведските военни остават доста резервирани. Продължаването на програмата Stella зависи изцяло от положителния резултат на тестовете за изстрелване на полезен товар от JAS-39 Gripen. Основната въпросителна остава дали това ще изисква модификации на самия самолет.
Бързи космически мисии
Струва си да се отбележи, че Швеция далеч не е първата страна, която иска да използва своите изтребители в ролята на платформа за изстрелване на ракети – подобни изследвания започнаха италианците през 2019 г. с Eurofighter Typhoon. Заслужава да се спомене и преустановената американска програма ALASA.
Инициирана от американската агенция за отбранителни технологии DARPA, изследователската програма имаше за цел да тества възможността за изстрелване на сателити в околоземна орбита с помощта на ракета, издигната във въздуха от изтребител F-15, и това е трябвало да бъде отговор на рисковете от унищожаване на космическа инфраструктура при евентуален въоръжен конфликт срещу добре подготвен съперник.
Въпреки че програмата ALASA беше изоставена в края на 2015 г., идеята за бързо извършване на космически мисии остава на дневен ред.
Примерите за това включват мисии, по време на които – макар и с помощта на традиционни ракети носители като Firefly Alpha – Пентагонът тества способностите си за бързо изстрелване на полезни товари в орбита в рамките на няколко десетки часа след вземането на решение за това. По време на мисията на Victus Nox, проведена през септември 2023 г., въпросният времеви интервал възлизаше на едва 27 астрономически часа.
Подобен темп позволява бързото възстановяване на разузнавателни спътникови групи, които са били повредени или умишлено унищожени в орбита в резултат на вражески действия.
Ракетите Pegasus
Летящи платформи за изстрелване, както и ракети със значително по-голяма маса, също са били използвани от системата Northrop Grumman Pegasus, датираща от 90-те години на миналия век. Разработена от Orbital Sciences Corporation, тя използва ракети Pegasus и Pegasus XL с дължина до 18 метра и тегло до 23 тона.
Тристепенната ракета може да разгърне 440-килограмов полезен товар в ниска орбита, като самото изстрелване се извършва от самолет (напр. стратегически бомбардировач B-52), който издига ракетата на височина от 13 километра. Към днешна дата на този принцип са извършени 45 различни мисии, като последната от тях беше проведена през 2021 г.
Подобно решение е разработено и от Virgin Orbit, използвайки самолет Boeing 747 като платформа за изстрелване и ракетата LauncherOne. През 2023 г. неговите решения бяха поети от Stratolaunch Systems, която управлява друга летяща платформа за изстрелване - двойния фюзелаж, най-големият самолет в света Stratolaunch.
През 2022 г. Полската космическа агенция (POLSA) подписа писмо за намерения с Virgin Orbit относно изстрелвания от полска територия с помощта на системи LauncherOne.
Полските Су-22 като носители на космически ракети
Полша също проучва потенциалното използване на военните си самолети като платформи за изстрелване на космически ракети. Катедрата по мехатроника, въоръжение и авиация на Военния технологичен университет (WAT), в сътрудничество с Łukasiewicz Research Network - Институт по авиация, провери, наред с други неща, възможността за използване на изведените от експлоатация съветски изтребители МиГ-29 и Су-22.
Тяхното използване като платформи за изстрелване би сложило край на досегашната зависимост на Полша, която поне за момента изпраща малки по размер сателити в орбита, от наличието на товарно пространство в ракетите, носещи по-големи товари за други по-напреднали космически нации.
„Големите космически програми, провеждани от американци, руснаци, китайци или европейци (...) са достъпни само за страни, които могат да си ги позволят. Поляците участват в тях на база на т.нар. „свиване“, което означава, че нашият полезен товар може да бъде прикрепен единствено към друг основен полезен товар и стартирането му обикновено включва няколко години чакане на опашката (…).“ – обяснява д-р инж. Пьотр Залевски от WAT.
Важен въпрос в случая е не само товароподемността на самолета, но и наличието на достатъчно голям авиационен обхват. Това е необходимо от съображения за безопасност – затова космодрумите се изграждат в слабо населени райони (като Байконур в Казахстан, ELS във Френска Гвиана, Андоя в Норвегия или Есрейндж в Швеция) или – както в случая със САЩ – над океана, където евентуална ракетна катастрофа не би причинила щети на земята.
„Реалистично е да се постави ракета със сателит, например, под крилата или фюзелажа на самолет, който ще излети от летище в Полша и ще лети над Северно море, където ракетата ще се отдели и ще завърши полета си в безопасна зона. Тогава няма да сме зависими от НАСА или Европейската космическа агенция и няма да се налага да чакаме на опашка, за да се прикрепим към нечий голям полезен товар“ – отбелязва д-р инж. Залевски.
Изследванията, проведени в Полша, потвърдиха, че след модификация изведените от експлоатация самолети ще могат да вдигат във въздуха ракети с тегло от 2 до 4 тона. „Имайки предвид характеристиките и възможностите на някои бойни самолети, те могат да носят ракета с необходимите параметри. Това означава, че космически полезен товар с тегло 10 кг може да бъде изстрелян в така наречената ниска околоземна орбита (в диапазона от 500 до 700 километра над земната повърхност)“ – заключиха изследователите.
--
Още актуални новини, статистика, анализи и коментари от конфликтните точки по света на нашия Telegram канал https://t.me/FrontlineMntr
-
- Редовен потребител
- Мнения: 955
- Регистриран на: 24 Юли 2016, 10:49
- Контакт:
- Status: Offline
- Amazon
- Модератор
- Мнения: 13792
- Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
След няколко години ученията на Шабла, могат да са много интересни - Пепелянки, Рафали, Iris-T, Панцири.Sea Dog написа: ↑26 Авг 2024, 17:54Сърбия купува 12 Рафал-а -
France and Serbia Successfully Conclude Negotiations for Sale of 12 Rafale Fighter Jets
-
- Редовен потребител
- Мнения: 955
- Регистриран на: 24 Юли 2016, 10:49
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
На мен по-скоро ще ми е интересно с каква електроника ще им ги продадат. Щот нали Вучич си е дружка с путята, а пък и Сърбия не е в НАТО. Там разни кодове, линк 11, РЕБ ...
- Archer
- Редовен потребител
- Мнения: 7771
- Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Като цяло колко цивилни Ил-76 летят по целия свят щото с тия санкции скоро няма да летят много. Предлагам да им вземем нишата да основем една компания и на пътво време за вземем няколко нови L+100, C-390 и за малко екзотика Kawasaki С-2 ЦРУ ще ни финансите те пари имат болИл-76 с регистрации на световно неизвестни „карго” компании бол.
- Archer
- Редовен потребител
- Мнения: 7771
- Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Със същата с каквато я продават на арабите, но сърбите не са глупави няма да се минат.На мен по-скоро ще ми е интересно с каква електроника ще им ги продадат. Щот нали Вучич си е дружка с путята, а пък и Сърбия не е в НАТО. Там разни кодове, линк 11, РЕБ ...
Само, че как ще го интегрират всичко тва в интегрирана ПВО мрежа френски самолети, руски и китайски ЗРК
-
- Редовен потребител
- Мнения: 1387
- Регистриран на: 28 Авг 2016, 13:32
- Контакт:
- Status: Offline
- Amazon
- Модератор
- Мнения: 13792
- Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
- Контакт:
- Status: Offline
Re: Любопитно (Военна авиация)
Ще им дадат всичко. Евентуално без Метеор, защото е на MBDA и англичаните като нищо ще кажат NO! Французите са разработили цяла антирадарна ракета за Ангола, да трепа ПВО на ЮАР, реално в подкрепа на Варшавският Пакт, че защо сега да имат скрупули с уж неутрална Сърбия? Отгоре на това обвързват руското прокси с френските интереси. А те ако руснаците можеха да копират френската техника, щяха отдавна да са копирали френските HUD и INS системи, които са на някой от Су-30, вместо да основават “съвместно” предприятие във Франция (което замина у киреча след първата инвазия в Украйна). Те двигателите на Сафран не успяха да копират, дето ги произвеждаха зедно…
-
- Редовен потребител
- Мнения: 1387
- Регистриран на: 28 Авг 2016, 13:32
- Контакт:
- Status: Offline
- Archer
- Редовен потребител
- Мнения: 7771
- Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
- Контакт:
- Status: Offline
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани