Военна авиацияБългарска военна авиация

Модератори: Sharana, Amazon

Отговори
Аватар
контрол_alt
Редовен потребител
Мнения: 2214
Регистриран на: 22 Юли 2016, 22:56
Местоположение: EU
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от контрол_alt » 14 Фев 2023, 09:37

Простотията продължава. Статия от вестник "24 часа".

Няколко цитата и мои коментари:

1. Няма гаранции, че пилотите, които сега летят, ще могат да се качат на F-16. Спирайки МиГ-29 от полети не знам какво бъдеще биха имали пилотите, които в момента летят на тези изтребители, обясни той.

Бъдещето на всеки зависи от личните му качества, компетентност и възможността му да покрие определени изисквания. Ако пилотите на Миг29 не отговарят на условията за Ф16, не желаят и нямат капацитет да пилотират тази машина то как биха усвоили друг западен не по-малко сложен самолет?

2. Трябват ни самолети, които в рамките на една година да дойдат и пилотите да бъдат обучени. Сроковете са много съкратени, обясни командирът.

Лудост някаква. Доставка и усвояване за 1 година! Само теоретичните курсове преди преди да се даде достъп до апарата са 86 дни(Ф16), а тук той говори за срок доставка и обучение.

Шефът на "Граф Игнатиево": На България й трябват 38 изтребителя


F-16 ще дойдат, но тези изтребители не са панацея. Когато веднъж загубим способности, възстановяването понякога е невъзможно, обясни ген. Николай Русев

Има документи, в които е записано, че България има нужда от 38 изтребителя. 16 изтребителя са едно добро начало, но крайно недостатъчно като брой самолети. Поне още една ескадрила ще е необходима на по-късен етап. Това заявява в интервю за БТА командирът на авиобаза Граф Игнатиево бригаден генерал Николай Русев.

Според него обаче охраната на въздушното ни пространство е сигурна. Имаме зенитно-ракетни комплекси, изтребителна авиация и самолетите, които летят, са изправни, коментира той. По думите му пилотите, които дежурят, са подготвени. Това, че са изключително натоварени, по никакъв начин не намалява степента им на подготовка, допълни командирът и отбеляза, че инженерно-техническият състав полага неимоверни усилия, за да могат самолетите да летят и да бъдат изправни. „Работи се денонощно“, каза още бригаден генерал Николай Русев.

Трябва да се замислим дали е допустимо да спрем Българската изтребителна авиация, заяви командирът. Веднъж спряна, една работеща машина, след това нейното възстановяване е много трудно. F-16 ще дойдат, но тези изтребители не са панацея. Когато веднъж загубим способности, възстановяването понякога е невъзможно, обясни той.

МиГ-29 и охраната на въздушното ни пространство

Изтребителите МиГ-29 могат да летят още доста време в зависимост от това дали ги поддържаме, каза командирът. „Ако имаме възможност да ги поддържаме – изтребителите ще летят. Ако се окаже, че не може да доставим необходимите резервни части, което напоследък е факт, ще спрат скоро. Много е важно дали ще съумеем да доставим резервни части. Самолетите имат ресурс, но събитията през последната година показаха, че поддръжката ще става все по-трудна“, обясни той. Командирът добави, че МиГ-29 могат да продължат да бъдат използвани до 2029 – 2030 г., ако има резервни части за тях.

По думите му осигуряването на междинен изтребител, който страната ни да използва, ако МиГ-29 бъдат спрени и докато пристигнат самолетите F-16, също е нелека задача за реализиране в рамките на една година. Трябва да се види кое ще бъде по-изгодно за държавата и кое ще бъде реализируемо, добави бригаден генерал Николай Русев.

Според него не е нормално страната ни, която е първата в Европа, използвала самолета като бойно средство, с една от най-старите авиации на континента, да остави друг да охранява въздушното ни пространство.

Държави като Белгия, Нидерландия, Португалия, които са в Западна Европа и там заплаха почти няма, поддържат сериозни изтребителни авиации. Една държава като България - с лека ръка - някой да излиза и да казва, че друг може да носи бойното ни дежурство, докато дойдат самолетите, които сме си платили – не го разбирам и не се и опитвам, защото за мен е несериозно, коментира командирът.

Има хора, които са решили, че ако МиГ-29 бъдат извадени от експлоатация и се откажем от руската техника - рязко ще се повиши скоростта на модернизацията на Българската армия, но това го приемам на шега, защото това се казва от хора, които нямат представа за какво говорят. Домораслите експерти, които имат едни опорки, повтарят ги и това са хора, които не са управлявали формирования. Някои от тях са минали набързо висок старт през армията, но трябва да си кажат думичките, излизат, казват ги, не носят никаква отговорност, каквото и да се случи не ги интересува, каза бригаден генерал Николай Русев.

Няма как да бъде спряна летателната дейност и пилотите да бъдат убедени да останат на служба с едно неясно бъдеще, което е пред тях, заяви командирът. Ние и сега не можем да им дадем ясна перспектива какво ще се случи. С МиГ-29 и междинния изтребител нещата са много неясни. Няма гаранции, че пилотите, които сега летят, ще могат да се качат на F-16. Спирайки МиГ-29 от полети не знам какво бъдеще биха имали пилотите, които в момента летят на тези изтребители, обясни той.

Заместваща платформа на МиГ-29

Важно е самолетите, които ще дойдат, ако дойдат въобще такива, да са самолети с ресурс, които ние да може да експлоатираме вместо МиГ-29 и да носим бойното дежурство, каза бригаден генерал Русев по повод възможността страната ни да се сдобие с междинен изтребител, докато получи самолетите F-16. Самолети, които да бъдат усвоени бързо от летателния и инженерно-техническия състав, добави той.

Според него факторът време е от изключителна важност. Колкото по-бързо, толкова по-добре. Ако самолетите могат да дойдат след две години, те не са ни необходими. Трябват ни самолети, които в рамките на една година да дойдат и пилотите да бъдат обучени. Сроковете са много съкратени, обясни командирът.
Слънцето ще изгрее над човечеството през Прозореца на Овертон. Борбата за свободен Инцест, въпрос на личен избор, модерност и многообразие.

Sea Dog
Редовен потребител
Мнения: 955
Регистриран на: 24 Юли 2016, 10:49
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от Sea Dog » 01 Мар 2023, 16:51

Изображение
NATO Air Command
@NATO_AIRCOM
🇺🇸 B-52s working with #NATO Allies across Europe, here flying with MiG-29 from Graf Ignatievo Air Base 🇧🇬

Integration between allies demonstrate the commitment to NATO's collective defense & its contribution to security & stability in the Black Sea region

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 7771
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Online

Re: Българска военна авиация

Мнение от Archer » 14 Мар 2023, 01:02

Не е като да няма малди пичове във ВВС просто трябват повече такива
https://www.youtube.com/watch?v=-bWOs24wvoc

Аватар
контрол_alt
Редовен потребител
Мнения: 2214
Регистриран на: 22 Юли 2016, 22:56
Местоположение: EU
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от контрол_alt » 14 Мар 2023, 16:32

Малко клюки - първите изпратени за САЩ са били подбирани по връзкарство. Затова е настъпил пълен погром още в началните месеци на обучението. Някои от юнаците дори не са могли на използват ежедневен английски като обяснението е било, че така или иначе е платено езикът да се учи в Америка. Прогнозите са, че при пристигането на първите 8 Ф16, България ще има обучени 4-5 пилота за тях, което няма да позволи носенето на 24ч дежурство. Другото нещо е, че министерството е впрегнало целия си капацитет да търси двигатели за Миг29 и някакъв фамозен заместващ изтребител, който всъщност да бъде основен, а новите Ф16 да бъдат усвоени окончателно към 2035г. Това се обяснява с факта, че обучените на съветските чугуни летци между 2030-2035г. всички заминават в пенсия. Дотогава няма нужда или от Ф16 или от тях.
Слънцето ще изгрее над човечеството през Прозореца на Овертон. Борбата за свободен Инцест, въпрос на личен избор, модерност и многообразие.

koko
Редовен потребител
Мнения: 149
Регистриран на: 03 Фев 2020, 18:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от koko » 14 Мар 2023, 17:06

Днес попаднах на нещо интересно (поне за мен) Асы Второй мировой войны. Союзники Люфтваффе Венгрия, Румыния, Болгария, Хорватия, Словакия, Испания - Михаил Зефиров
Качеството не е идеално, но се чете...

Maxi
Редовен потребител
Мнения: 514
Регистриран на: 16 Дек 2022, 14:13
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от Maxi » 15 Мар 2023, 10:39

Между другото от коя страна ни помагат в момента за air policing-a ?

Аватар
контрол_alt
Редовен потребител
Мнения: 2214
Регистриран на: 22 Юли 2016, 22:56
Местоположение: EU
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от контрол_alt » 17 Мар 2023, 12:19

Между другото, продължавам да се чудя как така успяхме да вземем правилното решение за покупка на на Ф16. Толкова нетипично е за България. По този повод има и един аспект при тази покупка, за който не сме споменавали.

Островното е, че малките държави не разполагат със средства за разработване на подобрения за своите изтребители и САЩ са единствената страна, която предлага 50-годишни модернизации на съществуващите самолети. В нашия случай до F16 Block70.
Ако сравним с Франция, която продаваше Рафал като самолет с възможност за модернизация, но в последствие след по-малко от 20 години експлоатация и по-малко от 10 за клиентите, обяви, че повече няма да модернизира старите версии на Рафал и ще въведе няколко стандарта за самолета точно като постъпи и с Мираж 2000.
Клиентите, на които е било казано, че самолетите им ще могат да се модернизират до 2070 г ... , е, Франция ги излъга. Т.е. външните клиенти, които са купили стандарт F3 ще се модернизират до F-3R, но няма да получат пакета F4 при никакви условия. Гнусен номер нали? Същата е ситуацията и с Грипен.

От друга страна, САЩ предлагат модернизируеми самолети с пълни пакети за модернизация. Така че да, САЩ са по-надеждни в това отношение и България направи верния избор, не мога да го повярвам.
Слънцето ще изгрее над човечеството през Прозореца на Овертон. Борбата за свободен Инцест, въпрос на личен избор, модерност и многообразие.

Аватар
vassiln
Редовен потребител
Мнения: 11754
Регистриран на: 23 Юли 2016, 08:23
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от vassiln » 17 Мар 2023, 13:16

контрол_alt написа:
17 Мар 2023, 12:19
Между другото, продължавам да се чудя как така успяхме да вземем правилното решение за покупка на на Ф16.
....
с възможност за модернизация, но в последствие след по-малко от 20 години експлоатация и по-малко от 10 за клиентите, обяви, че повече няма да модернизира старите версии на Рафал и ще въведе няколко стандарта за самолета точно като постъпи и с Мираж 2000.
Клиентите, на които е било казано, че самолетите им ще могат да се модернизират до 2070 г ... , е, Франция ги излъга. Т.е. външните клиенти, които са купили стандарт F3 ще се модернизират до F-3R, но няма да получат пакета F4 при никакви условия. Гнусен номер нали? Същата е ситуацията и с Грипен.
...
Интересно. Може ли източник?

Аватар
контрол_alt
Редовен потребител
Мнения: 2214
Регистриран на: 22 Юли 2016, 22:56
Местоположение: EU
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от контрол_alt » 17 Мар 2023, 15:15

vassiln написа:
17 Мар 2023, 13:16

Интересно. Може ли източник?
Да. контрол_alt memberlist.php?mode=viewprofile&u=82
Слънцето ще изгрее над човечеството през Прозореца на Овертон. Борбата за свободен Инцест, въпрос на личен избор, модерност и многообразие.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 13792
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от Amazon » 17 Мар 2023, 15:30

контрол_alt написа:
17 Мар 2023, 15:15
vassiln написа:
17 Мар 2023, 13:16

Интересно. Може ли източник?
Да. контрол_alt memberlist.php?mode=viewprofile&u=82
А каква е причината? Карам на спомени, но F3 не беше ли основно софтуерен ъпгрейд? Защо французите ще го отказват - нали така губят пари? За F4 не знам, там май беше освен софтуерен и интеграция, но и двигатели и радар - може да има чисто технически причини. Да речем новите двигатели и радар не влизат в старите планери?

Аватар
контрол_alt
Редовен потребител
Мнения: 2214
Регистриран на: 22 Юли 2016, 22:56
Местоположение: EU
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от контрол_alt » 17 Мар 2023, 15:44

Amazon написа:
17 Мар 2023, 15:30
контрол_alt написа:
17 Мар 2023, 15:15
vassiln написа:
17 Мар 2023, 13:16

Интересно. Може ли източник?
Да. контрол_alt memberlist.php?mode=viewprofile&u=82
А каква е причината? Карам на спомени, но F3 не беше ли основно софтуерен ъпгрейд? Защо французите ще го отказват - нали така губят пари? За F4 не знам, там май беше освен софтуерен и интеграция, но и двигатели и радар - може да има чисто технически причини. Да речем новите двигатели и радар не влизат в старите планери?
Ф4 има AESA RBE2, Spectra и Talios, подобрения в навигационната и оръжейната система. Все неща, които не би трябвало да са проблем за интеграция от инженерна гледна точка. Официалният аргумент е несъвместимост на редица компоненти, но не е това. Основният проблем е финансов и икономически. Разработването на пакети за модернизация не е рентабилно поради малкото произведени бройки. Следователно следва разделяне на "стандарти" F3, F4 и т.н. Преминаването от F3 към F4 според мен може да стане само ако се намери чужд инвеститор да финансира разработването на пакет за модернизация и това ще струва майка си и баща си.
Слънцето ще изгрее над човечеството през Прозореца на Овертон. Борбата за свободен Инцест, въпрос на личен избор, модерност и многообразие.

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 7771
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Online

Re: Българска военна авиация

Мнение от Archer » 18 Мар 2023, 14:37

Статията е от 2020г. общо взето нищо което не знаем, ама човек като я прочете наистина би си помислил че да се докарат ВВС до такава мизерия е умишлен самотаж и вредителство.

https://aero-bg.com/2020/06/11/strelbi-na-grafa/

И затова сега се работи с това което, има – в случая достатъчно само за четири полета на спарката, борд 12, с отстрели на ракети с топлинна глава за самонасочване Р-60.

ПС някой знае ли марката на таблетите?

Изображение

Sea Dog
Редовен потребител
Мнения: 955
Регистриран на: 24 Юли 2016, 10:49
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от Sea Dog » 01 Апр 2023, 13:40

Както беше казал ББ - "Ще изпратим хеликоптерА" :roll:
България e получила днес от Полша първия самолетен двигател за изтребителите МиГ-29. Това обяви Министерството на отбраната в профила си в "Туитър".

Преди дни служебният министър на отбраната Димитър Стоянов обяви, че предстои сключване на договор с Полша за втори двигател.

Неотдавна Министерството на отбраната обяви обществена поръчка за 26.4 млн. лв. с ДДС за купуване на шест ремонтирани двигателя за МиГ-29.
Още - https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2023/03 ... za_mig-29/#

Sea Dog
Редовен потребител
Мнения: 955
Регистриран на: 24 Юли 2016, 10:49
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от Sea Dog » 19 Май 2023, 19:36

А иначе новите самолети били скъпи..... :roll:
Две оферти са получени за заместващи МиГ-29 изтребители

По въпроса със заместващи МиГ-29 изтребители, които българските военновъздушни сили да използват за охраната на българското въздушно пространство, докато бъдат доставени купените от САЩ изтребители F-16 Block 70, Стоянов обяви, че България е получила две оферти, като грубата цена била 2.2 млрд. лв. за 10 години. Офертите са за употребявани френски "Мираж 2005" и шведски "Грипен", уточни министърът.
https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2023/05 ... ig-29_dva/

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 7771
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Online

Re: Българска военна авиация

Мнение от Archer » 19 Май 2023, 20:24

Стоянов обяви, че България е получила две оферти, като грубата цена била 2.2 млрд. лв. за 10 години. Офертите са за употребявани френски "Мираж 2005" и шведски "Грипен", уточни министърът.
Ама, не уточни защо не е питал за Ф-16 втора ръка от европейски оператор!
Реално ни трябват минимум 8 самолета да запушат дупката до 2025та а не за 10 години та за това може и да е било толкова скъпо.

Самолети реално бързо могат да дойдат ако е междудържавно споразумение да питат белгия, холандия и норвегия 8 самолета все ще се намерят.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 13792
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от Amazon » 25 Авг 2023, 02:08

Задвижили са проекта за 3D радари. Сумата ще е минимум 400 хиляди лева и ще участват 5 компании:

https://www.segabg.com/hot/category-bul ... aradi-f-16
Пет от най-големите компании за производство на военна продукция в света подадоха оферти за придобиването на нови трикоординатни радари за българската армия. Това са "Локхийд Мартин“ (САЩ), "Леонардо“ (Италия), "Елта“ (Израел), "Индра“ (Испания) и "Талес“ (Франция).

Имената на компаниите станаха известни на публичното отваряне на офертите в Министерството на отбраната, проведено в сградата на МО в четвъртък.

Проектът за купуване на 3D радари е ключово не само за опазване на българското въздушно пространство, но и за усвояването на новите общо 16 изтребители F-16 Block 70, които България закупи от САЩ и "Локхийд Мартин". Той включва придобиване на седем нови трикоординатни радари - 5 стационарни и 2 мобилни, обучение на личен състав, задължително изискване за гаранционна поддръжка на радарите не по-малко от 24 месеца, с последваща интегрирана логистична поддръжка за пет години.

Аватар
COMMANDER_KEEN
Редовен потребител
Мнения: 1810
Регистриран на: 05 Авг 2016, 14:59
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от COMMANDER_KEEN » 25 Авг 2023, 15:57

айде още една
Изображение
Прикачени файлове
IMG_0508.JPG

gabocvet
Редовен потребител
Мнения: 1387
Регистриран на: 28 Авг 2016, 13:32
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от gabocvet » 08 Сеп 2023, 08:06

Я да питам защото се замислих за нашите Ми 17 само в такава ли конфигурация летят на учебни и бойни задачи?

Изображение

Нямат ли друго въоръжение както руските и други ползватели на Ми8/17?

Примерно нещо такова

Изображение

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 7771
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Online

Re: Българска военна авиация

Мнение от Archer » 08 Сеп 2023, 12:31

Имаме и С-8 и всякакви контейнери с картечници и оръдия просто не ги ползват

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 7771
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Online

Re: Българска военна авиация

Мнение от Archer » 15 Окт 2023, 13:25

Абе нашите F-16 май нямат поръчани CFT за тях нали ?

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 13792
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от Amazon » 15 Окт 2023, 17:40

Archer написа:
15 Окт 2023, 13:25
Абе нашите F-16 май нямат поръчани CFT за тях нали ?
Бих се учудил ако са поръчали конформни резервоари. Не, че няма нужда от тях. Нито България е малка, нито акваторията на Черно Море, обаче нали трябва да се пести. Пък и щом за ерполисинг сега се оправяме с късокракия МиГ-29, пепелянката ще е сериозно подобрение и без допълнителни баки. Шарана беше пускал списък с поръчаното - резервоари не видях.

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 7771
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Online

Re: Българска военна авиация

Мнение от Archer » 15 Окт 2023, 17:53

Мда, еми да за черно море с три баки и новия по икономичен двигател се оправя чудесно + някой Харпун.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 13792
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Българска военна авиация

Мнение от Amazon » 13 Ное 2023, 23:08

Хубава статия от Грозев как започва всичко с въздушната война над България. Много е обсъждано, включая покрай прословутата паметна плоча на американските военни в посолството. Но това е най-пълното описание, което съм срещал: https://aero-bg.com/2018/08/01/parviyat-sblasak/

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 7771
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Online

Re: Българска военна авиация

Мнение от Archer » 27 Дек 2023, 08:49

МиГ-21 в България – Началото


Никога няма да забравя „ценните“ указания на моя инструктор, който, изпращайки ме на първия самостоятелен полет на МиГ-21, ми каза: „Иване, спокойно – след като в България си оцелял на МиГ-19, то и тук на МиГ-21 ще оцелееш“. И неговото предсказание се сбъдна“. :)

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 7771
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Online

Re: Българска военна авиация

Мнение от Archer » 09 Яну 2024, 20:06

Бих се учудил ако са поръчали конформни резервоари. Не, че няма нужда от тях. Нито България е малка, нито акваторията на Черно Море, обаче нали трябва да се пести.
Tова не е проблем можем да минем тънко като си вземем по големите подкрилни ДГР

Изображение


Друго се замислих тия дни , все пак Су-25 ще трябва да се заменя и той M-346FA май е единствената бюджетна опция като изключим липсата на бронировка го превъзхожда по обсег и най вече прицелни сензори и модерно въоръжение като LJADM,SDB, Brimstone че и ПКР може да носи .

Изображение

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани