НаукаЕлектрически и безшофьорни автомобили

Модератори: Ksantip, Sharana

Отговори
EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5399
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 02 Юни 2020, 10:05

Изображение

Първата натрий-йонна акумулаторна батерия с капацитет като литиево-йонна
Aмepиĸaнcĸи cпeциaлиcти пocтигнaxa oтлични peзyлтaти cъc cвoитe нoви нaтpий-йoнни aĸyмyлaтopни бaтepии. Kaпaцитeтът нa нoвaтa бaтepия e cpaвнимa c тoзи нa литиeвo-йoннитe, a cлeд 1000 циĸълa нa зapeждaнe и paзpeждaнe тя зaпaзвa 80% oт cвoя ĸaпaцитeт. Учeнитe cчитaт, чe тeзи eвтини и бeзoпacни aĸyмyлaтopни бaтepии мoгaт дa ce пpeвъpнaт в нoв cтaндapт.

Литиeвo-йoннитe бaтepии ce изпoлзвaт нaвcяĸъдe – oт cмapтфoнитe дo eлeĸтpoмoбилитe, нo мaтepиaлитe, oт ĸoитo ca нaпpaвeни – литий и ĸoбaлт ca peдĸи, cĸъпи и тpyднoдocтъпни. И ĸoлĸoтo e пo-гoлямo тъpceнeтo нa литиeвo-йoннитe бaтepии, тoлĸoвa пoвeчe ce вдигa цeнaтa нa тeзи peдĸи мeтaли. Teзи нeдocтaтъци изцялo oтcъcтвaт пpи нaтpий-йoннитe бaтepии – cypoвини зa тяx имa нaвcяĸъдe, тe ca eвтини и дoбивът нa нeoбxoдимитe вeщecтвa зa тяx нe нaнacят ниĸaĸвa вpeдa нa пpиpoдaтa. Ho зaceгa нe мoгaт дa aĸyмyлиpaт тoлĸoвa мнoгo eнepгия ĸaтo литиeвo-йoннитe.

He e изцялo peшeн и дpyг пpoблeм – пpeĸaлeнoтo зapeждaнe. Aĸo ce пpeĸaли cъc зapeждaнeтo нa нaтpий-йoннaтa бaтepия, нa ĸaтoдa ce oбpaзyвa cлoй oт нeaĸтивни нaтpиeви ĸpиcтaли, ĸoитo пpeчaт нa пoтoĸa йoнa и в ĸpaйнa cмeтĸa бaтepиятa cтaвa нeгoднa.

Ho в cъздaдeнaтa нoвa нaтpий-йoннa бaтepия тeзи нeдocтaтъци ca пoчти изцялo oтcтpaнeни, тя мoжe дa aĸyмyлиpa cъщaтa eнepгия ĸaтo литий-йoннaтa бaтepия и paбoти нe пo-злe.

Toвa e пocтигнaтo c пoмoщтa нa cлoecт eлeĸтpoд oт paзлични мeтaлни oĸиcи и тeчeн eлeĸтpoлит c нaтpиeви йoни. Toзи coлeн paзтвop мнoгo дoбpe взaимoдeйcтвa c ĸaтoдa. Дизaйнът нa ĸaтoдa и cпeциaлнaтa cиcтeмa нa eлeĸтpoлитa дaвaт възмoжнocт зa нeпpeĸъcнaтo движeниe нa йoнитe нa нaтpия бeз дa ce oбpaзyвaт ĸaĸвитo и дa билo ĸpиcтaли. Tecтoвeтe пoĸaзaxa, чe ĸaпaцитeтът нa нaтpий-йoннaтa бaтepия e cъщият ĸaтo нa литий-йoннaтa, ĸaтo тя мoжe дa зaпaзвa 80% oт eнepгиятa cи cлeд 1000 циĸълa нa зapeждaнe и paзpeждaнe.
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5399
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 05 Юни 2020, 08:31

Germany will require all petrol stations to provide electric car charging

Германия ще задължи бензиностанциите да предлагат и зареждане за електрически автомобили.
Reuters написа:Germany said it will oblige all petrol stations to offer electric car charging to help remove refuelling concerns and boost consumer demand for the vehicles as part of its 130 billion euro ($146 billion) economic recovery plan.
Интересна промяна в броя на бензиностанците:
A similar improvement in fuel efficiency of gasoline powered cars has led to a reduction in the number of petrol stations. According to roadside assistance association ADAC, the number of petrol stations has fallen to 14,118 in 2020 from 40,640 in 1965.
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 8591
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Amazon » 05 Юни 2020, 08:34

Германия ще задължи бензиностанциите да предлагат и зареждане за електрически автомобили.
Браво на германците. Дано и други вземат пример. В момента псновната пречка пред теолейчетата в, че само Тесла има изградена мрежа. Има и доста частни мрежи, но са разпртснати.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5399
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 09 Юли 2020, 11:38

Увеличение на субсидиите за електрически автомобили и хибриди от 1-и юли в Австрия
Субсидии за частни клиенти

Субсидиите за превозни средства с нулеви вредни емисии (BEV и FCEV) за частни клиенти се увеличават от 3,000 на 5,000 евро, а тези за плъгин хибриди скачат от 1,250 на 2,500 евро.

Тези субсидии важат за електромобили с цена до 50,000 евро за базов модел и за плъгин хибриди, които имат не по-малко от 50 км пробег само на ток.

Субсидии за фирми и администрацията

Местни компании, администрацията и различни асоциации ще могат да се възползват от субсидия за закупуването на електрически превозни средства с базова цена до 60,000 евро.

Закупуването на превозни средства с тегло до 2,5 тона ще се субсидира със 7,500 евро вместо с досегашните 5,000 евро, а за тези с тегло над 2,5 тона субсидията се вдига от 10,000 на 12,500 евро.

Плъгин хибридите, които използват дизелово гориво остават извън играта.

Австрийското правителство също така увеличава и субсидиите в сегмента на тежките търговски превозни средства.

Правителството планира да предостави субсидии до 130,000 евро (в зависимост от размера) за електрически автобуси, до 60,000 евро за електрически търговски превозни средства и до 30,000 евро за DC зарядни станции с мощност най-малко 150 кВт, с които ще се зареждат търговски превозни средства.

По отношение на последните, дялът на вносителите в субсидията е значително по-нисък: с изключение на тези от клас N3, за които вносителите плащат 5,000 евро, за повечето класове търговски превозни средства вносителите ще плащат 2,000 евро.

За превозно средство от клас N2, например, 2,000 евро трябва да дойдат от вносителите и 22,000 евро от държавата. За големи електрически автобуси и съответната инфраструктура за зареждане държавата поема цялата субсидия.

Новината в еCars

И нещо, което не знаех - има субсидии и за електрически колела и електрически скутери:
Субсидии за електрически скутери, колела и мотопеди

И двуколесните електрички са в схемата и субсидиите за тях също са увеличени, въпреки че при някои класове добавката е по-незначителна.

За частни лица, субсидията за електрически мотоциклети, скутери и мотопеди от клас L1e се увеличава от 700 на 800 евро, за клас клас L3e сумата скача от 1,000 на 1,200 евро, а за електрическите колела субсидията се увеличава повече от двойно и скача от 400 на 850 евро.

Специално за компаниите се прилагат и субсидии за електрически микробуси в конфигурация 7 + 1, като субсидиите са аналогични на описаните по-горе за леките автомобили и лекотоварните превозни средства. Има и субсидия в размер на 24,000 евро за микробуси с нулеви емисии клас M2.

Компаниите, които закупуват леки електрически превозни средства, също могат да очакват да получат 1,300 евро бонус в бъдеще и специална поддръжка за автопарк с електрически велосипеди. В противен случай важат същите проценти на субсидии за електронни велосипеди, както за частните лица.

Всички горепосочени оферти за финансиране са валидни до 31 декември 2020 г., или докато бюджетът по тази програма се изчерпа.
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

Аватар
Sharana
Модератор
Мнения: 2663
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Sharana » 17 Юли 2020, 18:15

В САЩ мрежата от зарядни извън тези на Тесла също ли е трагедия?
В Германия примерно дотолкова се забатачи проблема, че чак държавата ще строи 1000 станции за бързи зареждане (всяка с 10+ зарядни). Обаче това си е решение на парче, ако пътуваш извън пак ще си е батак и главоболие. Йонити можеше да стане нещо, но CEOтата на автоконсерните, които са зад нея са или некомпетентни идиоти или просто активно саботиращи по-масовата електрификация. Вероятно точна заради шитсторма в началото на годината се е наложило на правителството да се намесва, защото "пазара" се провали с гръм и трясък :D

Bonev
Редовен потребител
Мнения: 94
Регистриран на: 22 Юли 2016, 06:42
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Bonev » 17 Юли 2020, 18:55

Имам някакъв спомен, че точно Германия щяха да задължават бензиностанциите да имат зарядни. А може и да бъркам държавата :)

Аватар
Sharana
Модератор
Мнения: 2663
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Sharana » 17 Юли 2020, 21:45

Bonev написа:
17 Юли 2020, 18:55
Имам някакъв спомен, че точно Германия щяха да задължават бензиностанциите да имат зарядни. А може и да бъркам държавата :)
Това отделно (също относително ново), но няма изискване да са фастчарджъри и ще са с по едно зарядно, колкото да се отчете като изпълнено. Това не е инфраструктурата, която е нужна при по-масово навлизане на електромобили (което е поставено за цел).

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5399
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 18 Юли 2020, 06:28

Масовото навлизане на електромобилите ще стане с падането на цената на батериите, респ. на електромобилите.
Тогава инфраструктурата ще се появи, защото ще има търсене на такава, а както знаем - при капитализЪма като има търсене, има и предлагане. :D

Нов електрически SUV от Нисан, според българския блог е-карс (клипът по-долу се отнася за Великобритания), базовата цена ще е около 40,000 евро.

https://www.youtube.com/watch?v=UeIIbeJtA0M
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

Аватар
Sharana
Модератор
Мнения: 2663
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Sharana » 19 Юли 2020, 22:02

EddieBG написа:
18 Юли 2020, 06:28
Масовото навлизане на електромобилите ще стане с падането на цената на батериите, респ. на електромобилите.

Тогава инфраструктурата ще се появи, защото ще има търсене на такава, а както знаем - при капитализЪма като има търсене, има и предлагане. :D
Не е баш така. Навлизането ще е постепенно и на етапи. Ако очакваш хората по-масово да си купят електромобили и да търпят неадекватната инфраструктура едно 5-6 години преди тази да се нормализира на пазарен принцип ... има да си чакаш :mrgreen: Това са и изводите от две изследвания по темата в Германия, които прочетох тази година. Първото беше годишно допитване, което показа негативна тенденция за пръв път през 2020. Ако през 2019г 77% от запитаните биха препоръчали на приятел да си вземе същата електричка, като тази която карат в момента (17% с неутрална позиция и 6% категорично не биха препоръчали същата кола), то година по-късно процента е паднал на 59% (неутралната позиция е 28%, а активно препоръчващите против е скочил до 13%). Другото изследване по-късно беше защо аджеба колите и инфраструктурата стават по-добри с всеки изминал месец, а потребителите стават все по-недоволни. Заключенията (за Германия само става въпрос) са в посока, че все повече нови хора "влизат в клуба" и вече не става въпрос за "early adopters", които са склонни да толерират множество от проблемите + на много от тези early adopters им изгасва ентусиазма, че инфраструктурата ще се подобри. Реално само 39% не се оплакват от проблеми с зареждането и вероятно това са тези, които не зареждат извън вкъщи/работата.

Отделно, че в следващите години се очаква още повече хора да минат на електрички - ID.3 заради субсидиите ще излиза като Голф (от догодина евентуално), а ще има и други модели. За да се решат хората на смяна (и аз съм в този клуб, тъкмо след 2г ще е време за следващото возило) обаче трябва да се приведе в по-приличен вид инфраструктурата, защото "пазара" нещо не иска да инвестира. Сега като тръгнеш да караш на дистанция, където зареждането вкъщи няма да ти стигне и започва шоуто - да намериш чарджър, да е свободен, да работи (по сумати време повредените/бъгнатите не ги ремонтират, защото след грантовете за изграждане следва вакуум), да го убедиш да те зареди (носиш по 20 карти и пак често попадаш на чарджър, който ти иска отделна регистрация някъде, а с кредитна карта не можеш да платиш на място като в бензиностанция - сваляш приложение, седиш и попълваш регистрация, потвърждаваш карта и тн), а после стискаш палци и да се зареди безпроблемно, защото 49% докладват рандъм прекъсвания доста често, та не можеш да си оставиш колата, защото рискуваш като се върнеш да си пак с празна батерия, защото е зареждало само няколко минути и после да е прекъснало, а не си бил там да започнеш ново зареждане.

Имаше надежди Ionity да изградят мрежа, която по качество да конкурира тази на Тесла, но виж ги - взеха пари от данъкоплатците (20% от стойността на изградената до момента мрежа), инвестираха PR сума (за тези играчи това не е инвестиционна сума) и в началото на тази година вдигнаха цените до безумните 0,79 евро за киловатчас (конкуренцията предлага до 0,35, Тесла е 0,33, а вкъщи повечето пъти е 0,28-0,29). Просто шеърхолдърите (BMW, Daimler, VW, Ford) не искали да "наливат пари в бездънна яма" и затова трябвало зарядните да започнат да правят някакви пари, пък и в крайна сметка яденето "навън" било доста по-скъпо от домашното, та новата цена била пазарна - по този начин се извърташе CEOто като му задаваха въпроси за новите цени. Също така можело собствениците на коли от въпросния клуб да плащат абонамент от 20 евро на месец и също да зареждат на 33 цента за киловатчас. На обикновен човек малко трудно ще му обясниш концепцията, че трябва да плаща примерно 40 лева месечно абонамент на Лукойл, за да зарежда на цените, на които е свикнал, в противен случай 250% повече, защото бензоколонките струват пари да се построят (такива аргументи не го интересуват, просто пак ще си вземе дизел и толкоз). Отделно, че субсидиите, които получиха не бяха с цел да се направи зарядна мрежа на няколко производителя само, но подробности.

Та затова немското правителство, което също разчиташе на "пазара" да подготви инфраструктурата, реши, че ще трябва да налива пари и да налага стандарти за качество (ситуацията сега я описах по-горе) само, в противен случай темповете на електрификация ще са доста по-ниски от тези, на които залагат. На мен ми е интересно какво ще стане (защото от такива фактори ще ми зависи решението дали и аз да си взема електричка, а не толкова от конкретния автомобил) - в най-добрия случай няма да е главоболие да се опитваш да караш в голяма част от Германия (но ще си е все така само за ентусиасти ако ще се пресичат граници, защото не го виждам скоро ЕС да се захване със задачата по-централизирано), в най-лошия ще е "хотели как лучше, получилось как всегда deutschland edition :lol:" и ще си остане само за ентусиасти още поне 5г.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5399
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 19 Юли 2020, 22:26

Понеже съм скаран с немския, честно казано що се отнася да швабско, малко ми стоят като черна дупка на картата - каквото прочета за тях в англоезичните издания, това е.

Ето малко статистики от Великобритания:

Изображение

Изображение

Ясно е че такъв сравнение е малко грубо, но като цяло не се вижда огромен разнобой. Друг е въпросът дали към настоящия момент инфраструктурата е достатъчна за броят електромобили към момента.
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

Аватар
Sharana
Модератор
Мнения: 2663
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Sharana » 26 Юли 2020, 21:38

Раздали са серийни ID.3 тия дни за ревюта, та днес ми попаднаха няколко.
Интересна машинка при всички случаи. Както се очакваше по софтуера и интуитивността положенито не е розово, но колата изглежда доста добре направена. Това, което много ме изненада обаче е, че драйв асиста бил меко казано на ниво, в някои отношение по-напред и от сегашните тесли примерно, защото чете знаците за скорост и сам се нагажда според ограничението. Теслите поне в момента не четат знаци, макар тази година да се очаква ъпдейт, който също да вкарва тази възможност.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5399
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 30 Юли 2020, 10:22

https://www.youtube.com/watch?v=qiw0sCNP8ck

Някъде по-назад в темата бях писал за прототипа на Sony.

Vision-S има два 200-киловатови електродвигателя, от 0 до 100 ускорението е за 4,8 секунди, а максималната скорост е 240 км/ч. В момента има L2 автономно управление, но не видях данни за батерията.
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5399
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 31 Юли 2020, 10:15

https://www.youtube.com/watch?v=Xi6v8wXikLo

Izera Z100 SUV & T100 Hatchback prototypes
Electric cars from Poland
0-100 km/h (0-62 mph): less than 8 seconds
Range: up to 400 km (250 miles)
In production: 2023

Design partner: Torino Design, Italy
Engineering partner: EDAG Engineering, Germany
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

Аватар
pnp5q
Модератор
Мнения: 2231
Регистриран на: 17 Апр 2017, 00:15
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от pnp5q » 11 Авг 2020, 08:55

"Не съм сигурен, че мрачните аспекти на човешката личност могат да бъдат поучителни за нас." - Ръсел Кроу

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани