Например това, че района на сегашния Шайзар е бил преди 9 века район на доста сериозен сблъсък на християнските армии с мюсюлманите. Става дума за първия източен поход на Йоан Комнин.
След като успява временно да неутрализира силата на Мелитенските Данишмениди (1134 умира Гази Гюмюштакин Данишменид) Йоан се чувства осигурен от фланга и решава да се наложи властта си над южната част на Мала Азия. През 1136 атакува Киликия (дн.провинции Адана и Мерсин в Турция) и принуждава Киликийския княз Левон 1-ви да му се даде васална клетва. Оттам се насочва към Антиохия, където приема васална клетва и от Раймунд дьо Поатие. Оттам съюзните армии предприемат поход към Алепо.
Успенски пише :
Изучая восточную политику Иоанна Комнина, мы должны отметить в ней особенную последовательность и целесообразность и исключительную способность использовать на благо империи историческую обстановку. Каждый шаг был им хорошо обдуман и соразмерен с общим планом. Это впечатление выносится именно из рассмотрения его походов в Киликию, из сношений с армянскими княжествами, отделявшими империю от владений крестоносцев в Сирии и Палестине, и, наконец, из его успехов в Сирии. Историк эпохи Комнинов Никита Акоминат, прекрасно осведомленный насчет политических планов Иоанна, неоднократно высказывался, что заветной мечтой царя было возвращение Антиохии и Иерусалима и Месопотамии и что с этой целью он сообразовал все свои действия на Востоке. Эта мысль особенно рельефно выражена историком в предсмертной речи царя, сказанной в лагере во время последнего похода его в 1143 г. (2)
«Мои планы не ограничивались занятием Сирии, я замышлял более важное дело. Мне хотелось спокойно омыться в водах Евфрата и обильно зачерпнуть из его вод, а также повидать и реку Тигр и рассеять неприятелей, как утвердившихся в Киликии, так и в занятых мусульманами странах. А затем мечтал бы перелететь, как орел, и в самую Палестину, где Христос своею смер-тию восстановил нашу падшую природу, распростерши руки на кресте... чтобы сокрушить врагов, которые овладели Гробом Господним. Но моим надеждам судьбами Промысла не суждено было осуществиться».
Т.е. византийските императори се стремят пряко да възстановят това, което са загубили преди не повече от 60 години.
За тяхна зла съдба точно в този момент мюсюлманите имат един истински, харизматичен и изключителен пълководец - Занги - емирът на Мосул и Алепо. Интересно - ако ИД успееше да обедини Алепо и мосул - какво ли щеще да стане?

Както и да е - обединените християнски армии напускат Антиохия и се отправят на поход срещу Алепо (предполагам през Африн) , по това време останал без защитата на Зенги, който обсажда Едеса - Сан-Урфа. Не знам защо, но въпреки временното усилие, фристиянските армии напускат района и се отправят на югозапад и през днешните райони владяни от Ал Кайда стигат до района на северна Хама. Тук обсаждат Шайраз (http://wikimapia.org/#lang=en&lat=35.26 ... zar-Castle) - района на север от Махрадех. И тук се развиват доста интересни събития - по Успенски -
обстоятельство, тем более не поддающееся объяснению, что поход союзников возбудил полное смущение среди мусульманских владетелей Сирии. Известно, что Зенги не решался с малыми силами выступить против христиан и просил помощи у калифа, который с своей стороны далеко не был расположен помогать своему сильному вассалу. По свидетельству арабского историка (4), Зенги успел тем временем поселить вражду между христианами. Трудно было бы проверить это известие, но нет сомнения, что мусульманский мир не мог оставаться безучастным зрителем нового поворота дел в Сирии.
Тук Зенги вкарва дезинформация, провокация, фалшиви новини и успява да разчлени християнската коалиция.
Нещо различно от сега?

Както и да е - последиците са че Йоан успява да си върне кръста на византийските императори и трона, загубен от Роман при разгрома при Маницакерт. Но крайната цел е загубена - Антиохия остава в тези си граници, а исляма получава страшен импулс. Заради интриги, лъжи, дезинформация успяват да разделят християнската коалиция и да сведат на 0 предните й успефи.
ПП. Пиша го, защото май нищо ново не е открито, нищо старо не е забравено...
