Студена война и деколонизацияВиетнам

1945-1989
Отговори
Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4711
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 13 Дек 2020, 23:20

Bombing Mission to Downtown Hanoi

През февруари 1968 имах удоволствието да участвам в две мисии в района на Ханой. На 10 февруари моят B / N LCDR Mike Hall и ние бомбардирахме Радиокомуникационната станция на Ханой югоизточно от Ханой. На 24 февруари бомбардирахме пристанищните съоръжения в Ханой в центъра на Ханой. И двете мисии бяха интересни, но ударът на пристанищните съоръжения в Ханой имаше някои много интересни обрати, които ще разгледам.

На 22 февруари USS Enterprise се завърна на Yankee station от корейски води и Кити Хоук замина за някои отдавна закъснели почивка и презареждане във Филипините. На 23 февруари вече виждахме Филипините и всички се готвеха да излязат на свобода, когато от CTF-77 дойде съобщение. Съобщението разпорежда четири самолета А-6 да нанесат удар по пристанищните съоръжения в Ханой точно в центъра на Ханой. Тъй като Ентърпрайз беше на Yankee station само от един ден, CTF-77 нареди съвместна удар А-6 от Ентърпрайз / Кити Хоук. Бързо събрах полетните си екипажи в залата за брифинги, информирах ги за мисията до Ханой и попитах „кой иска да отиде с мен“? Моят офицер по безопасността, LCDR Джери Финк и неговият B / N LT Фред Хюит казаха, че ще тръгнат. Kitty Hawk изстреля два от нашите самолети за Enterprise и ние се приземихме на борда този следобед и направихме планиране на мисията за удара съвместно с летателни екипажи от VA-35, ескадрилата на Enterprise, летяща на A-6.

По време на планирането на полета прегледахме бойния ред на ЗРК и ЗА. Ханой беше най-силно защищаваният град в историята на войната с 21 активни ЗРК батареи и хиляди цеви ЗA. Ето как изглеждаше бойният ред на ЗА.


Изображение

Hanoi AAA Order of Battle, February 1968
Последна промяна 1 на piston, променена общо 14 пъти
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4711
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 14 Дек 2020, 00:59

Оръдейните символи на диаграмата по-горе не са отделни оръдия, а батареи ЗА с пет до седем цеви на всяко място. Кафявите са 105 мм, сините са 85 мм, червените са 57/37 мм и жълтите са автоматични оръжия. Само при поставянето на жълтото, свършихме жълтото мастило. Автоматични оръжия бяха навсякъде.

Въздушна снимка на пристанищните съоръжения в Ханой е показана на снимката по-долу. Два самолета от VA-35 трябваше да бомбардират южната половина на комплекса и да се оттеглят право нагоре по Червената река до северната част на града и след това да се отправят на запад в планините. Двата самолета от VA-75 трябваше да бомбардират северния участък на комплекса на пристанищните съоръжения, да се обърнат силно наляво и да летят надясно над центъра на Ханой на 400 фута и да се отправят към планините.

Изображение

Hanoi Port Facilities (outlined in red) with the Red River flowing south toward Haiphong


Below is a copy of my actual flight chart for the mission (with annotation)


Изображение

След планирането на мисията вечеряхме и си легнахме рано-рано. Станахме в 0030. Облякохме летателната екипировка и се насочихме към стаята за готовност на VA-35, където направихме отново брифинг на мисията с полетните екипажи на VA-35. Качихме се на самолетите в 0200 и стартирахме в 0230.

Трябва да обясня нещо за A-6A, преди да продължа по-нататък. Когато стартирате от кораба и летите нощни мисии, това е като да летите в кладенец с мастило. Обикновено извън пилотската кабина има нулеви визуални ориентири, така че трябва да разчитате на 100% от полетните си инструменти, за да знаете какво прави самолетът. В A-6A основната референтна позиция е десет-инчовият индикатор за визуален дисплей или (VDI), показан по-долу и разположен точно в центъра на инструменталният панел на пилотите.

Изображение

VDI е компютърно генериран дисплей със светлата зона с облаци (небето) и по-тъмната зона отдолу (земята). В земната зона има непрекъснат поток от малки елипсовидни тъмни петна, които се появяват на хоризонта, бавно се движат надолу по обхвата и изчезват от дъното. Петната леко нарастват по размер, докато се придвижват надолу по обхвата. Това дава усещане за движение на пилота в равнината, перпендикулярна на VDI, и напълно елиминира световъртежа. Понякога получавах световъртеж, когато летях от самолети от друг тип, но никога в A-6. Това е основно изискване при избягване на ракети през нощта. Триъгълната форма в центъра на VDI е "пътят в небето" и е средство, чрез което бомбардира-навигатора (B / N) дава информация за управление на пилота. Ако азимутната линия на радара е на целта или навигационен контролен пункт вляво, пътят на VDI ще сочи наляво. Когато B / N казва "Към точка от маршрута", пилотът прави вираж наляво и триъгълникът се връща обратно в центъра на VDI. Сега самолетът се насочва към следващия контролен пункт или към целта. Наближавайки целта, B / N ще вкара компютъра в режим на атака и компютърът започва бързо да изчислява момента на бомбопускане. След това от дясната страна на VDI ще се появи черна хоризонтална лента. Това е сигналът за пилота да натисне спусъка на лоста за управление и да го задържи натиснат. Черната лента се движи вертикално надолу по обхвата, докато приближавате целта. Когато изчезне от дъното на VDI, бомбите се отделят автоматично. Компютърът избира правилната точка в пространството, за да пусне бомбите независимо от това дали пилотът се изкачва, спуска, лети хоризонтално или кабрира и хвърля бомбите в целта.

Една допълнителна забележка/уточнение - VDI се стабилизира от инерционна система (INS) в самолета. INS запазва хоризонта на VDI успоредно на земната повърхност през цялото време, дори ако самолетът е в 90 градусова наклон и претоварване от 6g.

Във VA-75 навигаторът винаги правеше калибрирането на INS в самолета. Във VA-35 на Enterprise, наземният екип правеше това и , както се оказа, тази практика доведе до някои неочаквани последици по време на полета ми до Ханой.

Когато се качихме на полетната палубатна Enterprise за удара в Ханой, A-6 INS вече се калибрираше. Продължихме нашата предполетна процедура и B / N въведе координатите на целия навигационен маршрут в компютъра.

Бях третият от четирите A-6, които стартираха. Докато се придвижвахме надолу по катапултната писта, дисплеят на VDI се обърна с главата надолу. Това ми се случва за първи път. Ако бях последвал обръщането на VDI вдясно, щях да ударя водата, в обърната позиция пред кораба. За щастие, докато се засилвахме надолу по катапултната писта, моят B / N Mike Hall видя, че предупредителната лампа на системата INS свети и закрещя „"platform, platform“. Знаех, че това означава, че INS има проблем и започнах да следяна 2-инчовия жироскоп в режим на готовност на арматурното табло. Вдигнах колесника и клапите, когато самолетът ускори и се изкачи по данни от резервния жироскоп. Обадих се на кораба и им казах, че моят VDI се е прецакал про засилването.

Защо VDI се срина? Установихме, че наземният екипаж VA-35 е настроил INS в полярния режим. Никога, никога не използвайте полярния режим, освен ако не сте в полярните области (Това е над 65 градуса северна или южна ширина). Бяхме на 18 градуса северна ширина. Подравняването на нашата INS в полярен режим на 18 градуса ширина създаде грешки с висока скорост в INS и докато се придвижвахме надолу по катапултната писта, платформата на INS се срина.

Срещнах се с останалата част от звеното над Enterprise на 12 000 фута, за да заредим гориво за дългия полет до Ханой. Поради нашия проблем с INS сега бях последният самолет, който се зарежда. Когато самолет номер три освободи цистерната, аз се преместих на място, за да включа и да получа гориво. Изведнъж светлините на танкера A-3D угаснаха. Той имаше електрическа повреда и не можеше да ми даде гориво. Това е второто събитие, което се случи през първите 10 минути от полета и започвам да мисля, че няма да е моята нощ. С моят B / N обсъдихме ситуацията и решихме да опитаме изравняване по време на полет на INS (което никога преди не бях правил). Това означаваше да летя направо и без промяна на височината с минимални завои за около 20 минути.

След 22 минути получихме сигнал на индикатор за INS, че той е готов. След това проверихме количеството си гориво. Щеше да е на косъм, но мислех, че имаме достатъчно гориво, за да изпълним мисията. Сега бяхме на 22 минути зад останалата част от звеното, но се отправихме към планините югозападно от Ханой. Тъй като бяхме след останалата част от звеното, което щеше да срита гнездото на стършелите в Ханой, си помислих, че когато пристигнем до целта си, всички ще бъдат будни и ще стрелят, и те бяха.

Слязох от планините югозападно от Ханой до 200 фута в равнинните земи на долината на Червената река. По време на нашето слизане чувах в слушалките си звуците на радарите на ЗРК, които започват да ни проследяват (звучат като песен на щурци.) След това стана наистина шумно, тъй като всички радари на ЗРК и ЗА започнаха да ни проследяват (издават досаден пищящ звук в нашата глава). Почувствах се доста удобно в курс от 040 градуса на 200 фута и правех около 350 възела (407 mph). Около половината път до следващата ми точка от маршрута две ракети стартираха на около 10-12 мили. Силната аларма за предупреждение за ракета започна да мига в кабината. Предупредих навигатора, че влизам в снижение. Дадох ръчката за управление на двигателите докрай напред и слязох на 100 фута (с надеждата да се смеся с отраженията от земната повърхност на екрана на операторите на ЗРК), можех да видя обекти, които профучаваха от лявата страна на пилотска кабина. Казах си, това трябва да са фермерски къщи. Точно тогава моят B / N каза: „Вие сте на ниво петдесет фута!!!". Отговорих „Разбрано, връщам се на 100 фута." Наблюдавах как двете ракети се приближават и когато си помислих, че са достатъчно близо, пуснах диполи, преобърнах самолета на 85 градуса десен крен и дръпнах завой от 5 Жи! Едната ракета мина зад нас, а втората избухна под самолета, като го разтърси силно и остави малка дупка в лявото крило.
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

Аватар
Dinain
Редовен потребител
Мнения: 20231
Регистриран на: 18 Юли 2016, 22:29
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от Dinain » 14 Дек 2020, 01:24

Много живописно описание! :)
И тези технологии сигурно са били ужасно впечатляващи за 60-те години.

Между другото, под "автоматични оръжия" да не се има предвид "зенитни картечници"? Или 23мм оръдия?
"No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."


...
Days since last IAF airstrike in Syria
...
Аз съм прав, защото обикновено съм прав.
Thorn, 02.06.19

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4711
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 14 Дек 2020, 01:36

Тогава моят B / N каза „Курс 354 градуса“. Вече сме с 450 възела (517 mph) и наистина се движим бързо. Бях на ниво 400 фута и щях да пусна бомбите ни на тази височина, тъй като те имаха стабилизатори тип Snakeye с голямо съпротивлениеи щяха да бъдат доста зад нас при попадението в целта. Когато наближихме точката на бомбопускане, се появи толкова много зенитен огън, че видях очертанията на Червената река и знаех, че сме на точния курс към целта. В 0420 сутринта бомбите се отделиха и аз завих наляво над центъра на Ханой. Когато излязох на курса за изход от зоната ( 210 градуса), видях много батареи на ЗА, които водеха преграден огън с надеждата, че ще прелетим през него. Избрах две батареи и полетях точно между тях. Веднага щом ги отминах, избрах други две да полетя точно между тях. Продължих така, докато стигнахме покрайнините на Ханой, където артилерийският огън намаля. След това казах на B / N „вече можем да си ходим вкъщи“. Едва тези думи излязоха от устата ми и алармата за предупреждение за ракета прозвуча отново. Веднага си помислих, откъде ще разбера кога да започна маневра за избягване, след като не виждам ракетите - те са зад нас. Е, не отне много време, за да разбера. Когато ракетите се приближиха до самолета, ракетният двигател започна да осветява самолета - светлината осветяваше и в пилотската кабина! Казах, че сега му е времето и пуснах диполни примамки, наклоних самолета на 90 градуса вдясно и направих завой с 6 Джи. След като промених направлението си с 90 градуса пуснах още диполи и направих завой в другата посока. Една ракета премина над нас, а втората избухна в полето на някой нещастен фермер под нас в блестяща огнена топка, която почти елиминира моето нощно виждане. Насочихме се към планините, върнах оборотите на двигателя до икономичен режим и се приземихме на борда на Enterprise в 0500 с оставащо гориво за 15 минути полет.

След полета направихме подробна дебрифинг и разбрах, че само два самолета са стигнали целта тази нощ - CO на VA-35 CDR Glen Coleman и аз. Другият самолет от VA-75 е имал проблем с радиото и не е могъл да изпълни мисията. Другият самолет от VA-35 имал проблем с прицелването и хвърлил бомбите си на 12 мили от целта. (CDR Coleman беше убит около месец по-късно, когато самолетът му падна във водата при излитане).

Поддръжката на VA-35 постави тиксо върху дупките на лявото ни крило и стартирахме от Enterprise в 1200 и кацнахме в Cubi Point в 1430. Насочих се надясно към O'club в Cubi, където се провеждаха събиране за петимата наши колеги свалени по време на първия ни тур на Yankee station.

По време на нашето пребиваване загубихме няколко самолета.

o VA-75 загуби два самолета и четирима членове на полетния екипаж.
Първата ни загуба беше от ЗРК на бомбардировачна мисия в град Вин. Вторият самолет е загубен от огън на ЗА при бомбардировка на железопътен възел на запад от Хайфон. Едно от най-трудните неща, които CO трябва да направи, е да напише писмо до роднините, в което обяснява как е загинал техният близък.

o VA-35 на Enterprise загуби шест самолета и 12 членове на екипажа, въпреки че 2 или 3 се завърнаха като военнопленници през 1973 г. VA-35 загубиха както CO, така и XO.

В конфликта SEASIA бяха изгубени 69 A-6 - 36 от ЗА, 10 от ЗРК и 21 по неизвестни причини. (Обърнете внимание, че съотношението 4: 1 на ЗА към ЗРК).

През 1972-73 г. бях специален асистент на CNO по въпросите на военнопленните / изчезналите по време на мисия и цялостен координатор на военноморските сили за операция „Завръщане у дома“, когато нашите военнопленници се завърнаха през 1973 г. Посрещнах у дома много от моите приятели и съседи от района на Вирджиния Бийч и военнопленниците от VA-35. Каква прекранса работа беше това.

The article was written by Jerrold Zacharias,
the youngest son of
Capt. Ellis Zacharias of the USS Salt Lake City

Изображение


Jerrold Zacharias почина на 03.05.2020г. на 92 години.

https://www.capegazette.com/article/jer ... gle/201985
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4711
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 14 Дек 2020, 01:38

Dinain написа:
14 Дек 2020, 01:24

Между другото, под "автоматични оръжия" да не се има предвид "зенитни картечници"? Или 23мм оръдия?
14.5 мм/23 мм, кой знае... Всичко дето може да стреля.
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4711
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 18 Фев 2021, 12:09

"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4711
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 01 Мар 2021, 22:39

piston написа:
01 Май 2019, 10:16
piston написа:
14 Апр 2019, 01:09
Още един интересен и противоречив епизод на море (след инцидента в залива Тонкин, разбира се).... Ако намеря време, може да попреведа туй-онуй...
Така, накратко:

През 1971 командването на ВВС ДРВ започва да обучава група пилоти за т.нар. "специални задачи". 10 пилота от 923 изтребително-авиационен полк (Trung Doan Khong Quan Tiem Kich 923) са подбрани и започват да се обучават за извършване на атаки по морски съдове. Обучението е провеждано от кубински (или представящ се за такъв ) съветник, представящ се с името Ернесто. ....
Верно са били кубинци...

Още инфо в спойлера, ама ми требе преводач! ;)
► Show Spoiler



Изображение
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 3845
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от Archer » 02 Мар 2021, 13:19

Кой е пилота с най много въздушни победи в тая война, и какъв самолет е пилотирал ?

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4711
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 02 Мар 2021, 17:04

Archer написа:
02 Мар 2021, 13:19
Кой е пилота с най много въздушни победи в тая война, и какъв самолет е пилотирал ?
Нгуен Ван Кок

Изображение

Летял е на МиГ-21. Има 9 или 11 победи.
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 3845
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от Archer » 02 Мар 2021, 17:36

Ехе, за онова време е доста.

П.С. Все се чудя защо руснаците не са им дали поне малко по нови машини от типа на МиГ-21.

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 3195
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от Bruchpilot » 02 Мар 2021, 17:57

Archer написа:
02 Мар 2021, 17:36
П.С. Все се чудя защо руснаците не са им дали поне малко по нови машини от типа на МиГ-21.
Мда, там въбоще не се е мяркал МиГ-21 :D
Строши-пилот :mrgreen:

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 3845
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от Archer » 02 Мар 2021, 18:11

Имам предвид нещо от рода на Су-11, Су-15, МиГ-23 са могли да им дадът машини с по голям обсег и по добро въоръжение.

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 3195
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от Bruchpilot » 02 Мар 2021, 18:28

Не смятам, че в онази ситуация Су-11 би се представил по-добре от МиГ-21, даже по-скоро ми се струва, ще е обратното. МиГ-23 идва твърде късно за да е реалистично включването му. Су-15 се произвежда бавно (за ония години), нужен е да пази севера и изтока, свърхсекретен радар и т.н.
Строши-пилот :mrgreen:

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 3845
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от Archer » 02 Мар 2021, 18:42

По онова време Су-9 и Су-11 се води вече стар, но има по голям обсег и по добро въоръжение от МиГ-21.
МиГ-23 идва твърде късно за да е реалистично включването му
Не е точно така ако говорим за малко количество самолети МиГ-23МС.

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 3195
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от Bruchpilot » 02 Мар 2021, 19:41

Не съм особено убеден относно частта за по-доброто въроъжение. А за МиГ-23МС ми се чини, че изпитанията още вървят към '72-ра. Пък и той с една свърх модерна авионика...
Последна промяна 1 на Bruchpilot, променена общо 2 пъти
Строши-пилот :mrgreen:

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4711
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 02 Мар 2021, 19:43

Archer написа:
02 Мар 2021, 17:36


П.С. Все се чудя защо руснаците не са им дали поне малко по нови машини от типа на МиГ-21.
Заради китайците
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4711
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 18 Мар 2021, 22:35

На косъм.....

Изображение

Изображение
Прикачени файлове
BX67.JPG
BX6734_30101967_Sulllvan.JPG
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4711
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 21 Мар 2021, 16:26

Feb. 22, 1968, near Hoa Lac Air Field...

Изображение
"Непоносимо страдание за русина е това съзнание – да си през вековете една ръмжаща мечка извън оградата на цивилизацията."
Илия Бешков, септември, 1950 г.

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани