Музика, филми, култураПиратските кораби в приключенските романи

Модератор: Ksantip

De Ruyeter
Редовен потребител
Мнения: 324
Регистриран на: 21 Сеп 2016, 22:32
Контакт:
Status: Offline

Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от De Ruyeter » 27 Ное 2019, 11:49

Като дете винаги съм бил очарован от пиратските романи, героите в тях, корабите. Четях ги от кора до кора. Бях наизустил повечето тях за (за разлика от уроците си уви). В настоящата тема бих искал да се спра на няколко от любимите ми кораби в различни романи.

1. "Капитан Блъд", "Дневникът на капитан Блъд" на Рафаел Сабатини. Любимият кораб на Блъд (дон Педро Сангре) - Арабела, кръстен на неговата любима. Въоръжен с 40 оръдия. Две палуби. По осем оръдия на палуба = 32. Две на носа. Изрично се споменават в битката срещу Милагроса и в срещу флагмана на дьо Риварол. Шест кърмови оръдия или по три на палуба. Класификация - фрегата. Хмммм. Към 1685-88г. когато се развива повествованието такива фрегати няма. Ако говорим за 100 години по-късно навсякъде се появяват т.нар. тежки фрегати с 40-50 оръдия. Фактът че корабът има ДВЕ покрити палуби може да ни наведе на извода, че става дума за малък линеен кораб, по-скоро галеон, тъй като по това време в Испания и доминионите линейните кораби бавно си проправят път и те се намират в т.нар. преходен период от галеон към линеен кораб. Другите държави вече са го извървели в първите 30-40 години на 17 век. Другото предположение е, че това е въоръжен капер - преоборудван от търговски кораб, собственост на частно лице с допълнително монтирани 10-на оръдия. Фрегатите по това време имат 20-32 оръдия.
2. Островът на Съкровищата, Историята на дългия Джон Силвър. Зловещата фрегата "Уолръс" на капитан Флинт с мръсносиви платна, 38 оръдия и 160 души екипаж. Отново класифицирана като фрегата. Явно авторите много обичат тоя клас кораби. Към 1745 г. има такива фрегати с 38 оръдия, но може да се касае ивъоръжен частен кораб. Авторът - Денис Джъд изрично подчертава - испанска патрулна фрегата. Тук направо си е попадение, много близо до реалността. Печели точка!
3. Наследникът от Калкута. Е тук Роберт Щилмарк е избил рибата с описанието на корабите. Започваме с френската корвета, която разкатава "Черната стрела" - шхуната на Бернардито, тук как и да е през 70-те години на 18 век и двата класа съществуват. Шхуните са ветроходи за каботажно плаване, ама нейсе. Все пак Едноокия дявол плава в тихите Средиземноморски води. По-нататък обаче нещата стават сериозни. Леопард Грели спуска на вода капера "Окриленият" - 5 мачтов, стига бе хора, смилете се галеоните са имали по 4 мачти, Виктъри има 3 мачти, хем е 3000+ тона, това да не е някой барк от летящото "П"! Въоръжение - 100 каронади! Ужас!! Принципно каронадите поради калибъра, теглото на установката НЕ СЕ БРОЯТ за оръдия. Ще рече че корабът има 100 каронади и още 100 оръдия!! Къде в трюма ли! Освен това "Карон къмпани" изключително продава на военния флот и всеки линеен кораб има по 4-6 каронади, предназначени за близък бой. Или ще рече че "Окриленият" Не може да води далечен бой, щото е беззъб тигър, язък му за 100-те каронади. Авторът иска да го опише като страховит боен кораб, а реално се оказва голяма пародия. В ескадрата на адмирал Ченсфилд освен няколкото частни линейни кораба има и каравела (!!) на имеДобрият Бълтон. Е как 18 век имаме каравели, дето са били актуални през 15-16 век и изчезват 17 век началото???Хем са малки търговски кораби, хем бързоходна, въоръжена с 40 оръдия!!!! Олеле, ами това е въоръжение на фрегата. И с тия високи надстройки се среща оксиморона....."В килватера летеше бързоходната, добре въоръжена каравела".....Думи нямам.
4. Лоцманът - Джеймс Фенимор Купър. Завоалирано описва рейдът при крепостта Уайтхевън. Фрегата - така и не се споменава името, но знаем че всъщност това е шлюпът Рейнджър наистина има 18 оръдия, колкото и историческия кораб слава Богу. Зада засили героизма авторът вкарва и един 90 оръдеен линеен кораб, но нашият герой успява да се спаси.
5. Последната битка на Сандокан -Емилио Салгари. Малее, как прао въоръжено с мортира поврежда тежко английски кръстосвач, още не ми става ясно.....освен това парните кораби са много малко откъде измислиха фрегати със странично разположени колела през 1849г. не става ясно През Кримската война фрегатите вече са винтови, а шлюповете, корветите и т.н.дребосък имат странични гребни колела и са въоръжени с 4-8 оръдия. Вероятно Салгари има предвид малки военни кораби шлюпове, клипери, ама ако не каже че английския кораб е крайцер не изглежда внушително. А победата ще бъде жалка срещу такъв незначителен противник.
6. Черният корсар - - Емилио Салгари. Корабът на Червения корсар е въоръжен с 12 тежки топа, голям калибър но къси стволове???!!! Ко ту - като описание прилича на каронада, ама те се появяват 150 години по-късно. На кърмата на кораба има 2 ЛОВНИ топа :lol: :lol: :lol: :lol: Не знаех, че с топове се ходи на лов, ама карай да върви. Испанският галеон с който се бият пораства неусетно до линеен кораб, въоръжен със 7 тежки оръдия от едната страна и две леки или общо 18 оръдия. Напълно нормален галеон от времената на Армадата, нищо специално камо ли линеен кораб.
7. 15-те Морски истории - Тома Агнеца превежда френски конвой, отблъсква атаката на холандски линейни кораби и с 20 оръдиейната си фрегата!! пленява 2 холандски линейни кораба. Просто няма как да се повярва! То гюлетата бордовете не могат да пробият на линеен кораб, екипажът на всеки един е 3 пъти по-голям. 20 оръдейната фрегата е със 100-120 души. Линеен кораб дори и най-малкия има 250-300 души екипаж! Мъка.

Centurionus
Редовен потребител
Мнения: 327
Регистриран на: 15 Дек 2016, 20:53
Контакт:
Status: Offline

Re: Приатските кораби в приключенските романи

Мнение от Centurionus » 27 Ное 2019, 12:26

Е , да ама Тома не свършва работата сам , има два големи и един малък кралски бойни кораба преди него счепкали се с холандците . Те отнасят основния пердах , Тома се включва последен в боя . И хитро маневрирайки то по и срещу вятъра им събаря мачтите прави ги на понтони и след това ги взема на абордаж . Е малко чудно как с екипаж съставен от моряци от търговския флот постига това , но ако на линейните кораби няма морска пехота ,а главно обикновени моряци и артилеристи може да мине номера . Да не забравяме ужасът който самият Агнец всява у враговете си , има + 1000 точки мана от ужас и 500 дамидж . :lol:
Самата битка е описана доста добре с познание за водене на ветроходни бойни кораби .
Ти верно си голямо менте! Най безполезният трол и лъжец във форума си!
За кого ли се отнася ? :?:

kramer
Редовен потребител
Мнения: 1581
Регистриран на: 20 Юли 2016, 19:14
Контакт:
Status: Online

Re: Приатските кораби в приключенските романи

Мнение от kramer » 27 Ное 2019, 14:47

De Ruyeter написа:
27 Ное 2019, 11:49
Като дете винаги съм бил очарован от пиратските романи, героите в тях, корабите. Четях ги от кора до кора. Бях наизустил повечето тях за (за разлика от уроците си уви). В настоящата тема бих искал да се спра на няколко от любимите ми кораби в различни романи.

1. "Капитан Блъд", "Дневникът на капитан Блъд" на Рафаел Сабатини. Любимият кораб на Блъд (дон Педро Сангре) - Арабела, кръстен на неговата любима. Въоръжен с 40 оръдия. Две палуби. По осем оръдия на палуба = 32. Две на носа. Изрично се споменават в битката срещу Милагроса и в срещу флагмана на дьо Риварол. Шест кърмови оръдия или по три на палуба. Класификация - фрегата. Хмммм. Към 1685-88г. когато се развива повествованието такива фрегати няма. Ако говорим за 100 години по-късно навсякъде се появяват т.нар. тежки фрегати с 40-50 оръдия. Фактът че корабът има ДВЕ покрити палуби може да ни наведе на извода, че става дума за малък линеен кораб, по-скоро галеон, тъй като по това време в Испания и доминионите линейните кораби бавно си проправят път и те се намират в т.нар. преходен период от галеон към линеен кораб. Другите държави вече са го извървели в първите 30-40 години на 17 век. Другото предположение е, че това е въоръжен капер - преоборудван от търговски кораб, собственост на частно лице с допълнително монтирани 10-на оръдия. Фрегатите по това време имат 20-32 оръдия.
Боя с Милагроса и Хидалга е описан - по 16 оръдия от борд, демек 32, ако са имали няколко по-малки на носа и кърмата, до към 40 ги докарват. Не е невъзможно.

De Ruyeter
Редовен потребител
Мнения: 324
Регистриран на: 21 Сеп 2016, 22:32
Контакт:
Status: Offline

Re: Приатските кораби в приключенските романи

Мнение от De Ruyeter » 27 Ное 2019, 15:21

Крамер, не говоря, че не ги докарват. Въпросът е че в края на 17 век такова животно като фрегата с 40 оръдия няма. Те се появяват 100 години по-късно. Това си е линеен кораб 5-ти ранг. Или въоръжен търговски кораб с допълнително монтирани оръдия, оборудван да действа като капер. Нали е бил собственост на испански адмирал. Те са притежавали цели корабостроителници и в случай на война са снабдявали Короната с кораби. Например маркиз Санта Круз е имал монополно право да строи галеони.
За Тома Агнеца и 5000 точки за ужас да има фрегатите от 1677г. съгласно френския Регламнет за тяхното въоръжение от 1672г. са два типа едните въоръжени с 8 фунтови оръдия на долната палуба и 4 фунтови на горната и вторите - по тежките към 32-34 оръдия, въоръжени с 12 фунтови оръдия на долната палуба и 6 фунтови на горната. За справка линеен кораб от края на 17 век (50 оръдия) има 18 фунтови оръдия на долната палуба, 60 оръдейния вече има 24 фунтови. Най-малките и слаби 46-52 оръдия и то холандски имат смесени батареи от 12 и 18 фунтови оръдия на долната палуба. Та тук въпросът е как съумява лека фрегата с по 8 -9 оръдия на борд и калибър 8 фунта да "изравни като понтон" два линейни кораба. Едно 8 фунтово гюле не може да свали мачтата на такъв кораб- прекалено масивна е, камо ли да направи нещо сериозно. Срещу алжирски пирати, шебеки, фелуки, флуйтове такава фрегата е идеална и срещу малайските прао на Сандокан също:)))

Centurionus
Редовен потребител
Мнения: 327
Регистриран на: 15 Дек 2016, 20:53
Контакт:
Status: Offline

Re: Приатските кораби в приключенските романи

Мнение от Centurionus » 27 Ное 2019, 15:44

De Ruyeter написа:
27 Ное 2019, 15:21
Крамер, не говоря, че не ги докарват. Въпросът е че в края на 17 век такова животно като фрегата с 40 оръдия няма. Те се появяват 100 години по-късно. Това си е линеен кораб 5-ти ранг. Или въоръжен търговски кораб с допълнително монтирани оръдия, оборудван да действа като капер. Нали е бил собственост на испански адмирал. Те са притежавали цели корабостроителници и в случай на война са снабдявали Короната с кораби. Например маркиз Санта Круз е имал монополно право да строи галеони.
За Тома Агнеца и 5000 точки за ужас да има фрегатите от 1677г. съгласно френския Регламнет за тяхното въоръжение от 1672г. са два типа едните въоръжени с 8 фунтови оръдия на долната палуба и 4 фунтови на горната и вторите - по тежките към 32-34 оръдия, въоръжени с 12 фунтови оръдия на долната палуба и 6 фунтови на горната. За справка линеен кораб от края на 17 век (50 оръдия) има 18 фунтови оръдия на долната палуба, 60 оръдейния вече има 24 фунтови. Най-малките и слаби 46-52 оръдия и то холандски имат смесени батареи от 12 и 18 фунтови оръдия на долната палуба. Та тук въпросът е как съумява лека фрегата с по 8 -9 оръдия на борд и калибър 8 фунта да "изравни като понтон" два линейни кораба. Едно 8 фунтово гюле не може да свали мачтата на такъв кораб- прекалено масивна е, камо ли да направи нещо сериозно. Срещу алжирски пирати, шебеки, фелуки, флуйтове такава фрегата е идеална и срещу малайските прао на Сандокан също:)))
Явно "Бел Ермин" не е била фрегата баш по френския регламент : " „Малин“ вече бързо се отдалечаваше. Луи го огледа. Това беше фрегата, много по-бледо копие на „Франсе“ или „Азардьо“, които бяха истински линейни кораби. Те имаха — единият четирийсет и осем, другият четирийсет и четири оръдия. А тя — само двайсет и четири, и то от най-малък калибър. „Бел Ермин“, с неговите двадесет бронзови оръдия, и той не отстъпваше. "
И : "
Срещу линейните кораби тази стрелба не струва нищо: малките гюлленца на „Бел Ермин“ едва щяха да одраскат туловищата от дебел масивен дъб, здраво заребрен и укрепен. А един хубав залп, който да повали мачтите и да попилее по палубата рей, ветрила и въжета, превръща ей тъй, изведнъж и най-мощния трипалубен кораб в жалка разнебитена отломка."
Има логика .
Ти верно си голямо менте! Най безполезният трол и лъжец във форума си!
За кого ли се отнася ? :?:

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 7275
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Приатските кораби в приключенските романи

Мнение от Amazon » 27 Ное 2019, 18:21

De Ruyeter написа:
27 Ное 2019, 15:21
Крамер, не говоря, че не ги докарват. Въпросът е че в края на 17 век такова животно като фрегата с 40 оръдия няма. Те се появяват 100 години по-късно. Това си е линеен кораб 5-ти ранг. Или въоръжен търговски кораб с допълнително монтирани оръдия, оборудван да действа като капер. Нали е бил собственост на испански адмирал. Те са притежавали цели корабостроителници и в случай на война са снабдявали Короната с кораби. Например маркиз Санта Круз е имал монополно право да строи галеони.
А защо мислиш, че Арабела е фрегата? В книгата ясно се казва че е галеон и то мощен и напредничав за времето си. Все пак одма направи на прах английскиата крепост.
3. Наследникът от Калкута. Е тук Роберт Щилмарк е избил рибата с описанието на корабите. Започваме с френската корвета, която разкатава "Черната стрела" - шхуната на Бернардито, тук как и да е през 70-те години на 18 век и двата класа съществуват. Шхуните са ветроходи за каботажно плаване, ама нейсе.
Само първите! В последствие амриканците (и не само, канадците също) започват да строят шхуни с по 300-500 тона водоизместване, три мачти и създадени за презокенаски плавания. Най-големият ветроход строен някога е със ветрилно стъкмяване на шхуна! Шхуните са любимите ми ветроходни кораби, още от тинейджър. :D

Даже снощи като се прибирах с колата си измислях идеалната шхуна. Устройство, стъкмяване, екипаж, палуби, въоръжение(малко само :)), условия за екипажа и т.н.
4. Лоцманът - Джеймс Фенимор Купър. Завоалирано описва рейдът при крепостта Уайтхевън. Фрегата - така и не се споменава името, но знаем че всъщност това е шлюпът Рейнджър наистина има 18 оръдия, колкото и историческия кораб слава Богу. Зада засили героизма авторът вкарва и един 90 оръдеен линеен кораб, но нашият герой успява да се спаси.
Тук имам въпрос към специалиста. Какъв тип беше второто корабче в Лоцманът, това с "наклонените мачти". Никога не съм чувал за "наклонени мачти". Иначе по-описание мязаше на бригантина.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 7275
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от Amazon » 27 Ное 2019, 18:32

П.П: Само да допълня горният си пост, че стана дълъг - Благодаря, страхотна тема!!!

П.П.П: А какво мислиш за военният кораб с гребни колела във "Фарът на краят на света"?

П.П.П.П: А Сандoкан уцели с мортирата гребното колело, щото е Рамбо на своето време. :)

Аватар
Henry Sinclair
Редовен потребител
Мнения: 185
Регистриран на: 12 Авг 2016, 22:39
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от Henry Sinclair » 27 Ное 2019, 19:39

„Уолръс“ действително бил превъзходен кораб. Това проличало веднага, щом Силвър стъпил на борда му. Когато се разсъмнало, мнението му се потвърдило. Свалени били всякакви излишни надстройки и той можел да изпревари всякакъв кораб, освен най-бързоходните съдове по Карибско море. Преди Флинт да го завладее, „Уолръс“ бил испанска фрегата, която патрулирала по протоците на Флорида, северно от Хавана. Флинт я превзел, когато половината от екипажа бил под палубата и умирал от треска. След като избесил останалия екипаж по реите, той решил да задържи кораба, като го дезинфекцирал с опушване и наредил да изтъркат палубите със спирт. „Уолръс“ имал тридесет и осем оръдия и екипаж от сто и шестдесет души.
откъса е от "Историята на Дългия Джон Силвър" на Денис Джъд
Войната е лека за зрителите...

kramer
Редовен потребител
Мнения: 1581
Регистриран на: 20 Юли 2016, 19:14
Контакт:
Status: Online

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от kramer » 27 Ное 2019, 19:55

"Касандра" на капитан Ингланд била бриг. Била мореходна и бърза, но Били Боунс имал съмнения за маневреността и в плитки води.

De Ruyeter
Редовен потребител
Мнения: 324
Регистриран на: 21 Сеп 2016, 22:32
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от De Ruyeter » 28 Ное 2019, 10:33

Много ми е приятно, че се разбъбрихме на такава инетресна (поне за мен) тема. Значи да карам по ред
От "Лоцмана" на Фенимор Купър по-малкият кораб който съпровожда фрегатата е бриг и се казва Бързи. Бие се с английски тендер - туй кък що е??? и то от 18 век!!! Тендерът е въглищен кораб, който снабдява ескадрата с въглища и се появява чак в средата на 19 век. Иначе се използва за снабдителен кораб, но не е въоръжен или е символично въоръжен с 20-4 оръдия.
За Уолръс няма две мнение, фрегата е. Касандра исторически е съществувала и наистина е била флагман на капитан Ингланд.
Военният кораб от "Фарът на края на света е някакъв малък кораб от сорта на гребна корвета, шлюп или нещо подобно. Така или иначе бадната на Конгре и неговият помощник Карканте (все ме избива на поркане като чуя това име) няма артилерия така че всеки военен кораб, дори и кутер би я респектирал.
В капитан Блъд имаме исторически кораби също - Енкарнасион на дон Мигел де Еспиноса с 48 тежки и 8 леки оръдия и Сан Салвадор са си буквално преписани от нападението на Морган над Маракайбо - там има два испански кораба единият се казва Енкарнасион с 48 тежки и 8 леки оръдия.....
За спора за класификацията на флагмана на капитан Блъд откъс от "Капитан Блъд" Време е да се разкрие обстоятелството, че историята на капитан Блъд е дошла до нас благодарение само на трудолюбието на Джереми Пит — морския капитан от Съмърсетшир. Освен качествата си на мореплавател младежът притежаваше неуморимо перо, което използуваше енергично, вдъхновен от явната си привързаност към капитан Блъд.

"....Той водеше корабния дневник на фрегатата с четиридесет оръдия, „Арабела“, на която служеше като навигационен офицер, както бихме казали в наше време. Никога нито един дневник, който е попадал пред очите ми, не е бил воден така. Състои се от двадесет и няколко тома с различни големини, но някои от тях липсват изобщо, а други са лишени от твърде много страници и не представляват голям интерес. Томовете от дневника се пазят понастоящем в библиотеката на мистър Джеймз Спек от Комъртън. И ако при прелистването на дневника понякога съм изпитвал досада от тези празноти, то друг път съм изпитвал истинско затруднение от прекаленото многословие на онова, което е останало, и при избора на най-важното от това объркано цяло."
Откъс от Дневника на капитан Блъд: .......Истърлинг ободри хората си, като им напомни, че ураганът, който ги забави, сигурно е забавил не по-малко и „Синко лягас“; и като се вземе предвид какви дръвници управляват някогашната испанска фрегата, вероятно бурята е била от полза за „Бонавантюр“.
.......И така още същата ясна, но безлунна нощ голямата фрегата, гордостта на корабостроителниците в Кадис, вдигна котва толкова тихо, колкото беше възможно да се извърши това. С разпънати платна от благоприятния бриз откъм брега и с помощта на отлива „Синко лягас“ излезе в открито море. И ако шумът на рудана, дрънкането на вериги и скърцането на скрипците бяха издали действията им на капитан Истърлинг върху борда на „Бонавантюр“, намиращ се само на двеста ярда от тях, той не бе в състояние да осуети действията на Блъд."
.......И така се случи, че около два часа след това капитан Истърлинг, който чакаше край брега между нос Рафаел и нос Енганьо, за свое изумление и ужас видя да се приближава бързо към него червеният кораб на Питър Блъд. Истърлинг се бе вслушвал с напрежение и известно безпокойство в далечната канонада, но с прекратяването й бе сметнал, че „Синко лягас“ е превзет. Не можа да повярва на очите си, когато видя фрегатата да плава енергично, пъргаво и без никаква повреда. Какво се беше случило с Чард? От него нямаше и помен по водата. Дали беше направил такава голяма грешка, че да позволи на капитан Блъд да го потопи?"

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2489
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от Bruchpilot » 28 Ное 2019, 10:36

И на мен темата ми е интересна, ако и да съм напълно некомпетентен по въпроса :)
Строши-пилот :mrgreen:

De Ruyeter
Редовен потребител
Мнения: 324
Регистриран на: 21 Сеп 2016, 22:32
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от De Ruyeter » 28 Ное 2019, 11:19

Ако говорим за шхуни - например в Пиратът Шарки на Артър Конан Дойл - мисля че флагманът му се казваше Щастливо избавление, Черната Стрела на Едноокия Бернардито и т.н. трябва да имаме предвид, че в златния век на пиратството - 1650-1730 г. най-често разпространените ветроходи са флуйтове, пинаси, баркове, галеони, фрегати, шлюпове, кирлангичи. Шхуните се появяват края на 17 началото на 18 век, но широко разпространение получават през 19 век. Товарните шхуни с голямо водоизместване като седеммачтовата "Томас Лоусън" от 1902 г. получават разпространение в началото на 20 век. идеята ми беше че пиратите едва ли са ползвали шхуни, по-скоро шлюпове или други малки кораби. Амазон, за шхуните за които ти говориш, те са от периода на парата 1860-1880г. и са доста големи и мореходни, много от тях са китоловни кораби със стъкмяване я на бермудска шхуна, а на стакселна шхуна.

De Ruyeter
Редовен потребител
Мнения: 324
Регистриран на: 21 Сеп 2016, 22:32
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от De Ruyeter » 28 Ное 2019, 11:22

Наклонените мачти е честа практика, тъй като все пак говорим за дърво, което е гъвкаво и под напора на вятъра тези мачти се изправят леко и стават вертикални.Вижте например на Ваза - линеен кораб с 64 оръдия как са наклонени бизанмачтата и гротмачтата https://nautarch.tamu.edu/class/316/vasa/

De Ruyeter
Редовен потребител
Мнения: 324
Регистриран на: 21 Сеп 2016, 22:32
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от De Ruyeter » 28 Ное 2019, 11:35

По отношение на Тома Агнеца. Сутрин си гледах енциклопедията на Rif Wienfield French ships of line and frigates 1600-1783. Там фрегатите с 20-24 оръдия тоест каквато е Бел Ермин и Малин са в един клас. Въроъжението трябва да бъде по Регламент 12х8 фунтови на долната палуба и 8-10 4 фунтови на горната, които буквално се ползват за повреди по такелажа, екипажа, но не и срещу корпуса на корабите.
Другите два "истински" линейни кораби с 44 и 48 оръдия Франсе и Азардьо попадат в графата "линейни кораби 4-ти ранг". Въоръжението се състои от 20-22х12 фунтови оръдия на долната палуба + още 20-на 6 фунтови на горната палуба и 4-8х4 фунтови на квартердека. Дори и пленените холандски кораби не се различават от френските към 1670-1680 във въоръжението. Техните противници например можем да допуснем че са били не линейни кораби, тоест военни кораби специално построени за бой в линията, а въоръжени кораби на VOC (Холандската Далекоизточна компания). Те имат солидно въоръжение, като в случай на война броят на оръдията при тях може да достигне до 50, 60 или дори 70. Калибърът обаче не е голям - да речем ако стандартен 60 оръдеен холандски линеен кораб носи 18 фунтови оръдия, тези носят при същиия брой оръдия и тонаж 12 фунтови. освен това корпусите, макар и с по-нагъсто монтирани шпангоути, защото се водят Retourships са с по-тънки дъски и лесно се пробиват от гюлета. Това е и драмата на холандците в Първата Англо Холандска война 1652-54 масово използване на въоръжени търговски кораби, които включват в линията. Към Третата англо-холандска война /1672-74/ те масово са заменени с линейни кораби специална постройка, въоръжени с 58-70 оръдия.

kramer
Редовен потребител
Мнения: 1581
Регистриран на: 20 Юли 2016, 19:14
Контакт:
Status: Online

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от kramer » 28 Ное 2019, 11:44

Кент, дето Сюркуф го превзема е бил кораб на Остиндийската компания. Какъв клас е бил?

Centurionus
Редовен потребител
Мнения: 327
Регистриран на: 15 Дек 2016, 20:53
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от Centurionus » 28 Ное 2019, 12:07

Значи поне за тази "битка" можем да допуснем ,че описанието е възможно . Три френски фрегати плюс една с флибустиери срещу 10 кораба на VOC . Като целта за французите е да осигурят безопасното влизане на търговският конвой в Хавър . Не е даден резултат от боя освен ,че французите губят "Малин" (едната лека фрегата) , а двете им тежки са направени на понтони (без ветрила ) , но плаващи и поправими . Не пише за пленени холандски кораби , затова можем да предположим, че холандските загуби са един-два потопени 5-6 с големи повреди ,а останалите са предпочели да излязат от боя поради невъзможност от постигане на целите (прехват на конвоя) .
Ти верно си голямо менте! Най безполезният трол и лъжец във форума си!
За кого ли се отнася ? :?:

De Ruyeter
Редовен потребител
Мнения: 324
Регистриран на: 21 Сеп 2016, 22:32
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от De Ruyeter » 28 Ное 2019, 12:23

Да, така може напълно спокойно да се приеме за достоверно. За 17 век и по стандартите на 17 век 44-48 оръдейните кораби са си линейни кораби, макар и малки такива - 4-ти ранг и независимо че носят 12 фунтови оръдия. Не можем да ги сравняваме с корабите от Наполеоновите войни (1793-1815г.), където фрегатите носят вече 24 и 30 фунтови оръдия, линейните кораби 32, 42 фунтови, има каронади с подобен калибър. Все едно да сравняваме дредноути и броненосци или дредноути от ПСВ със супер дредноути от ВСВ.
Остиндийските кораби са един изключително интересен и уникален клас. Това реално е въоръжен търговски кораб, но ветрилното му стъкмяване може да е на фрегата, корпусът на галеон - вземете за пример корабът-музей Амстердам има два реда оръдия към 40 построен е 1748 г. и прилича на фрегата по стъкмяване. По брой на оръдията също. Любимецът ми Батавия - също има реплика на кораба - той е 1:1 галеон, 1200 тона водоизместване, колкото Ваза, построен е в същите години - Ваза е спуснат 1628, Батавия 1626. Двата кораба имат еднакво водоизместване, но Ваза като линеен кораб има 64 оръдия (оръдейни портове за 74 реално). Батавия като въоръжен търговски кораб има "само" 32 оръдия. Смесена батарея от 24 и 18 фунтови оръдия на долната палуба. останалото място е за товар.....В случай на война се изрязват оръдейни портове, слагат се оръдия....и готово. Кент е бил с 20х12 фунтови и 6х6 фунтови
...... James reports that Kent fought for almost two hours and that Rivington was killed by a shot to the head as the French boarded.[9] He states that Kent's armament consisted of twenty 12-pounders, and six 6-pounders on her castles, and that Confiance's armament consisted of 20-22 long 8-pounder guns. He speculates that if Kent had carried 18 or 24-pounder carronades instead of the long 6-pounders, she might have been able to use grapeshot to deter boarding. He further reports that in addition to her crew of 100 or so, she had some 38 male and three female passengers, including seven or eight passengers that she had picked up at St. Salvador, after a fire there had destroyed the Indiaman Queen on 9 July. Apparently some four or five passengers were among the British dead, and there were also passengers among the wounded.[Note 1] James attributes the crew being overwhelmed by the boarders to a shortage of swords, pikes and pistols.[9]

Another account estimates the number of persons on Kent as under 200, and gives the casualties as 11 killed and 44 wounded on the British side, and 16 wounded (of whom three later died), on the French side.[10] The passengers included General St. John, his wife, three daughters, two other women, and St. John's aide, Captain Pilkington, who had been wounded. Surcouf put them into a passing Arab merchantman and they arrived shortly thereafter in Calcutta.[10]

De Ruyeter
Редовен потребител
Мнения: 324
Регистриран на: 21 Сеп 2016, 22:32
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от De Ruyeter » 28 Ное 2019, 12:42

ако продължим линията на известните Източноиндийски кораби не може да подминем Bonhomme Richard, бивш Duc de Duras. Джон Пол Джонс го получава като дар от френското правителство през 1779г. Корабът е построен през 1765г., въоръжен с 28х12 фунтови,8х9 фунтови, 6х18 фунтови /на долната оръдейна палуба - там има само 6 оръдия (!), тъй като корабът е източноиндийски и предназначенн да кара товари. Затова и покритата оръдейната палуба е реално полупалуба.
Противник в боя при Фламбърохед, в който бой Бонхоум Ричард потъва е Серапис - превзета от американците. Тя е въоръжена с 20х18 фунтови оръдия и 22 9 фунтови (по-късно са заменени на 12 фунтови). На полубака има 2х6 фунтови. На френска служба е превъоръжен с 24х24 фунтови, 22х18 фунтови и 6 малокалибрени. Така или иначе добре въоръжена тежка фрегата. Ако има ДВЕ покрити палуби, може и да била старомоден 44-50 оръдеен линеен кораб от типа Линдър.

Centurionus
Редовен потребител
Мнения: 327
Регистриран на: 15 Дек 2016, 20:53
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от Centurionus » 28 Ное 2019, 12:53

На мен пък ми стана интересно защо е била битката ( признавам периода ми е малко мътен) . Излиза ,че по това време има две войни с участие на Франция и Холандия , Холандската война 1672-1678 и Деветгодишната Война / Война за Пфалцското наследство /Война на Аугсбургската лига.....има много имена . Логически трябва да е през Холандската , но там са се водили предимно битки на суша , докато през следващата има много битки по вода . Това де факто е май първата световна война .
Изображение
Това карта с участниците в конфликта .
Изображение
Холандец от тогава .
Ти верно си голямо менте! Най безполезният трол и лъжец във форума си!
За кого ли се отнася ? :?:

De Ruyeter
Редовен потребител
Мнения: 324
Регистриран на: 21 Сеп 2016, 22:32
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от De Ruyeter » 28 Ное 2019, 14:42

17 век ми е любимия век за морски войни. Като започнем с трите англо-холандски войни 1652-54, 1665-67, 1672-1674. Пре з последната поради икономическата слабост на англия Франция е неин съюзник. След като фалира през 1674г. Англия излиза от войната но тя продължава между Обединените провинции от една страна и Испания и Холандия от другата. Де Рюйтер е убит в Средиземно море, водейки съюзна испано-холандска ескадра. В Балтийско море шведи и датчани се сражават в няколко войни по море 1644-45, после 1657-59. Включват се и холандците в помощ на датчаните. След това т.нар. Сконска война 1672г-1676 г. Корабите близнаци на трагично преобърналия се Ваза - Гота Арк, Сцептер, Стора Кронан, Аплет (Scepter, Applet, Stora Kronan, Gota Ark) се сражават в две от войните - тази от 1645 и тази от 1658-59.
После имаме Война на Аугсбургската лига (1689-97) Франция срещу Холандия и Англия. Уилям ІІІ Орански става английски крал след Джеймс І и реално двете държави имат персонална уния. Там имаш сражения при Бийчи Хед, Барфльор (1690, 1692г.), имаш едно сражение в Бантри бей - 1689г. После вече имаме кратко примире и започва Войната за Испанското наследство 1701-1714 г. Франция и Испания срещу Англия и Холандия. На Север Петър І подхваща Северната война 1700-1721 г. Ами те войните в миналото пак са си били световни. Например като Холандия води 80 годишната война за независимост (1568-1638) тя се сражава в Европа, Южна Америка - Бразилия, Аржентина, Южна Африка, Индия, Молукските острови срещу комбинираните сили на португаллци (тогава под испански сюзеренитет) и Испания.

De Ruyeter
Редовен потребител
Мнения: 324
Регистриран на: 21 Сеп 2016, 22:32
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от De Ruyeter » 28 Ное 2019, 14:52

Ето няколко уникални картини на сражения от 17 век
Четиридневната битка
https://collections.rmg.co.uk/collectio ... 11778.html

Битката при Шевенинген 10.08.1653 г.
https://en.wikipedia.org/wiki/First_Ang ... raten).jpg

Битката при Тексел
https://www.akg-images.co.uk/archive/Th ... PGT1R.html

Битката при Лоустофт
https://collections.rmg.co.uk/collectio ... 11775.html

Рейдът на де Рюйтер по река Медуей (приток на Темза)
http://thehistorynetwork.org/2409-the-r ... he-medway/

kramer
Редовен потребител
Мнения: 1581
Регистриран на: 20 Юли 2016, 19:14
Контакт:
Status: Online

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от kramer » 28 Ное 2019, 15:18

De Ruyeter написа:
28 Ное 2019, 12:23
Кент е бил с 20х12 фунтови и 6х6 фунтови
...... James reports that Kent fought for almost two hours and that Rivington was killed by a shot to the head as the French boarded.[9] He states that Kent's armament consisted of twenty 12-pounders, and six 6-pounders on her castles, and that Confiance's armament consisted of 20-22 long 8-pounder guns. He speculates that if Kent had carried 18 or 24-pounder carronades instead of the long 6-pounders, she might have been able to use grapeshot to deter boarding. He further reports that in addition to her crew of 100 or so, she had some 38 male and three female passengers, including seven or eight passengers that she had picked up at St. Salvador, after a fire there had destroyed the Indiaman Queen on 9 July. Apparently some four or five passengers were among the British dead, and there were also passengers among the wounded.[Note 1] James attributes the crew being overwhelmed by the boarders to a shortage of swords, pikes and pistols.[9]

Another account estimates the number of persons on Kent as under 200, and gives the casualties as 11 killed and 44 wounded on the British side, and 16 wounded (of whom three later died), on the French side.[10] The passengers included General St. John, his wife, three daughters, two other women, and St. John's aide, Captain Pilkington, who had been wounded. Surcouf put them into a passing Arab merchantman and they arrived shortly thereafter in Calcutta.[10]
А някъде, май във ФАР-74 пишеше, че на Кент имало подразделение от кралската морска пехота?

Относно войните на Англия през 17в., ми хич не им е леко, ако оставим настрана Морган и сие. Губят във войните с Холандия.
После при Уилям III, заедно с холандците губят от французите.

De Ruyeter
Редовен потребител
Мнения: 324
Регистриран на: 21 Сеп 2016, 22:32
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от De Ruyeter » 28 Ное 2019, 16:34

Англия през 17 век се бори за морско могъщество. Благодарение на Оливър Кромуел тя се стабилизира финансово и изгражда силен флот, който буквално помита холандския през Първата англо-холандска война 1652-1654 г. От 1660 холанците минават към строителство на военни кораби специална постройка, например Gouda-76 оръдия, Hollandia -76 оръдия, Jonge Prins - 66 оръдия, Komeetstar - 66-70 оръдия, Orangie / Oranje - 76 оръдия, Pacificatie - 80 оръдия, Prins Hendrik Casimir - 70 оръдия, Reigersbergen - 72 оръдия, Wapen van Utrecht - 66 оръдия, Walcheren - 68 оръдия, Wapen van Enkhuizen - 66/72 оръдия, Wapen van Hoorn - 60-66 оръдия, Zeven Provincien -82 оръдия.
През Втората англо-холандска война Чарлз ІІ така се охарчва, че след две години няма пари да съоръжи флот. Рейдът при Медуей ги спипва по бели гащи англичаните - губят 5 линейни кораба, гордостта на кралския флот "Роял Чарлз" е отведен на буксир в амстердам. Учудващо, след войната независимо че са победени, условията в Бреда се запазват както са били след първата англо-холандска война. Жаден за реванш Чарлз ІІ привлича Луи ХІХ и започва Третата Англо-холандска война 1672-74 г. След три сражения по море, наводнени с помоща на дигите провинции, за да не успеят френските войски да превземат Зееландия, Маас и други южни провинции, Англия излиза от войната. Истинската победа тя има във Войната за Аугсбургската лига. 1690 губи при Бийчи хед, но реваншът при Барфльор е много сериозен. Унищожени са 15 френски линейни кораба включително и флагмана на Турвил "Солей Роял". Язък, много красив кораб! Бих казал че трите най-красиви кораба за мен за всички времена са "Солей Роял, "Де Зевен Провинсен" и "Sovereign of the seas". После вече е Wasa, Prince. Виктъри е на 99 място никакви украси, барокова разточителност като 17 век. Тогава корабите са били произведение на изкуството, корабостроителите са си влагали душата като са ги строели. 100 години по-късно се превръщат в бездушни инструменти на войната. Та реално морското могъщество на Англий със сериозната помощ на Холандия започва от 1697. От тогава французите свиват морския бюджет и последното им голямо ескадрено сражение е при Малага 1704, където се сблъскват по горе долу равен брой съдове - 51 срещу 53. Какъв Трафалгар с 27 на 33 може да се сравнява с него!

De Ruyeter
Редовен потребител
Мнения: 324
Регистриран на: 21 Сеп 2016, 22:32
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от De Ruyeter » 28 Ное 2019, 16:44

Да добавя, че тъй като английският крал няма пари да води война му се налага да продаде Дюнкерк на Луи ХІV за 375 000 паунда. Реално е искал 900 000 но накрая са си стиснали ръцете на горепосочената сума.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 7275
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Пиратските кораби в приключенските романи

Мнение от Amazon » 28 Ное 2019, 19:20

De Ruyeter написа:
28 Ное 2019, 16:44
Да добавя, че тъй като английският крал няма пари да води война му се налага да продаде Дюнкерк на Луи ХІV за 375 000 паунда. Реално е искал 900 000 но накрая са си стиснали ръцете на горепосочената сума.
Егати цената - много повече от днес. :shock:

Спомена за Амстердам, че е със стъкмяване на фрегата? Какви са разликите с ветрилното стъкмяване на боен кораб? На мен ми се виждат доста близки. Може би един ред повече правоъгълни ветрила на фок и гротмачтата при бойните кораби?

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани