Имам питане, породено от великолепния сериал "The Terror", който гледам сега.


Както е известно, двата кораба на експедицията изкарват веднъж зимата на 1845/46 г. в плен на леда, после продължават и замръзват пак през зимата на 1846/47 г., но следващата пролет става ясно, че "лятото" няма да е достатъчно топло, за да се разтопи леда, и ще трябва да изкарат там още поне година (недалеч от о-в King William, безплодна купчина назъбени камънаци). В трети епизод изпращат три патрула от по 6-8 души в три посоки, за да докладват за признаци на разтопяване на леда. Всеки патрул влачи чрез своебразни хомоти доста тежка лодка, пълна с провизии, както е илюстрирано на този скрийншот:

Където чак сега забелязвам, че й е подложено нещо, в първия момент бях решил, че просто ги влачат по леда. Но пак не изглежда никак интелигентно.
Капитан Крозиър през пролетта на 1847 г. иска да прати 8-членен отряд на пътешествие пеш до най-северния пост на Хъдсън Бей Къмпани, който да пътува 3 месеца до идването на зимата, за да има шанс помощ вече да е на път към тях следващата пролет. Капитан Франклин отхвърля плана с довода, че дотам са над 800 мили (1300 км!). Температурите през зимата падат до -50 градуса...
Въпросът ми е, при наличието на достатъчен ресурс, дърводелци и инженери сред екипажите, не е ли императивно за такива пътешествия да се изработят някакви талиги или колелца за товари тип "лодка", които ще се влачат на ръка с километри в снежната пустош?
Като тази фотография от 1916 г. от друга злополучна експедиция на кап. Шакълтън, където ясно се вижда нещо като шейна:
https://www.gettyimages.com/event/in-pr ... -id2628957
Или тази илюстрация от 1874 г., където ясно се вижда пък лодка с колела:
https://www.gettyimages.co.uk/detail/il ... /709107263