Страница 22 от 23

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 27 Окт 2018, 10:29
от Sharana
Almasy, Leonardo бе са ли към Airbus или са независимо и просто субподрядчик? Че гледам и в руско-китайския самолет ще участват.
https://bmpd.livejournal.com/3394601.html

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 27 Окт 2018, 14:35
от Almasy
Sharana написа:
27 Окт 2018, 10:29
Almasy, Leonardo бе са ли към Airbus или са независимо и просто субподрядчик? Че гледам и в руско-китайския самолет ще участват.
https://bmpd.livejournal.com/3394601.html
Не, Leonardo са напълно самостоятелни.
Просто Airbus купиха 50% от ATR, тоест п-вото на регионалния самолет е вече JV (нещата са подобни на С-серията, днешен А220).
Но останалите програми, вкл. C-27J са си техни.
За участието в CR-929, не се изненадвам - китайците отдавна говореха, че ще включат западни поддоставчици. До един момент руснаците яростно отричаха (мисля, че съм писал за това в Аеро`то), но явно вече са решили, че няма смисъл.
Като изключим обаче ATR (който отдавна вече не е само техен), бизнеса им напоследък не върви чак прекрасно, ако се не лъжа няколко години са на червено. Съкратиха около 10.000 души персонал.
Изгубиха и доста пари със SSJ. След като взеха окончателно решение за напускане на програмата, вече бяха наляли доста, а като тръгнаха да продават акциите си, те вече не струваха нищо.
По-скоро обаче ще се договарят единствено с китайците (относно CR-929). Комуникацията с руснаците от периода SSJ им остави много горчив привкус, на едно от общите събрания вземането на решение за участие в проекта е дефинирано като "колосална грешка"

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 27 Окт 2018, 16:01
от Amazon
kramer написа:
26 Окт 2018, 20:06
Да го е страх човек да лети през океана на два мотора заради икономия..
То ако на четиримоторен му откажат два двигателя от едната страна е дори по опасно. Че сигурно ще влезе в свеедел, докато успеят да изключат поне един двигател от другата страна.

Освен това често при авария на двигател, имаме и поражения по самолета, особено ако хвърчат разни лопатки и пръстени. Дори А380 за малко да започне кариерата си с огромно нещастие, точно заради тая работа. Това при четиримоторен е по вероятно.

Чиста статистика: загубите на самолети, заради проблеми с двигателя, на брой пролетяни часове при F-16 и F-15 е еднакъв.

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 27 Окт 2018, 16:14
от Bruchpilot
Amazon написа:
27 Окт 2018, 16:01
То ако на четиримоторен му откажат два двигателя от едната страна е дори по опасно. Че сигурно ще влезе в свеедел, докато успеят да изключат поне един двигател от другата страна.
Освен при някои специфични ситуации, трудно ще се стигне чак до там със съвременен самолет :)

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 27 Окт 2018, 16:23
от rki
Това при четиримоторен е по вероятно.
От чисто любопитство питам - защо смятате че е по-вероятно?

Дори статистиката, на която се позовавате сочи, че това не е така.

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 27 Окт 2018, 16:52
от Amazon
rki написа:
27 Окт 2018, 16:23
Това при четиримоторен е по вероятно.
От чисто любопитство питам - защо смятате че е по-вероятно?

Дори статистиката, на която се позовавате сочи, че това не е така.
По-вероятно е да имаш проблем с двигател, когато имаш повече двигатели. А много често проблем с двигател, значи и катастрическо разрушение на други системи. Представи си, че в единия случай мъкнеш четири потенциални бомби, а в другия само две.

Разбира се ако самолета е на голяма височина, откази на всички двигатели не е смъртна присъда. Освен многото процедури по рестартиране на дигател, пътническите самолети имат добър glide ratio. Един канадец летя 200 километра така.

Ето тук интересни примери:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... ed_gliding

Друго нещо е че понякога проблема с двигателите е в горивната система, или изобщо недостатъчно гориво, поради човешки грешки. Тогава колко двигателя имаш, не е от особено значение.

А статистиката, която съм посочил включва всички видове аварии, не само споменатата. Също процедурите при проблем в двигателя при едно и двудвигателни изтребители са различни.

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 31 Окт 2018, 18:20
от Almasy
kramer написа:
26 Окт 2018, 20:06
Да го е страх човек да лети през океана на два мотора заради икономия..
Те форумците вече са ти отговорили - няма страшно.
Всъщност, летял съм много повече TransCon с двудвигателни самолети, отколкото с четиридвигателни.
Ми на - жив съм :D
Бедата е друга - летенето в икономична класа на тези самолети при полет около и над 12 часа..........Абе в един момент си е живо мъчение.
Изключение прави един единствен четиридвигателен самолет (А380), който обаче както се вижда особен пазарен успех няма.
И я се произвежда след 10-на години, я не.

P.S.: и АК има голямо значение (за комфорта). Няма как да очакваш същото при А380 на Air France и Qatar Airways

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 01 Ное 2018, 11:59
от Almasy
Катастрофата на Lion Air

Машина: 7М8 (Boeing 73MAX8), регистрация PK-LQP, доставен Август 2018

Изображение

Полет JT 610
178 пасажера
3 деца
8 души екипаж
Тотал 189
Изображение

Изображение

Изображение
Изображение

Изображение

Изображение
Изображение

Дълбочина на която се намират останките – около 35 метра

Изображение

Изображение
Изображение

Две от стюардесите:
Изображение

Досега е ясно, че:
- пилота е поискал разрешение от кулата за връщане на Soekarno-Hatta
- той е индиец (Captain Bhavye Suneja), полуечил бревета си в Калифорния, работи за Lion Air от 2011-та

Изображение

- видео с FO

https://www.youtube.com/watch?v=RSQKGFPkV2Q

- самолета е имал технически проблем в неделята преди катастрофата, появил се при полет Бали-Джакарта, който е бил отстранен. Edward Sirait, Lion Air CEO, не уточнява естеството на „техническия проблем”. Подчертано е само, че този проблем не се появявал никога на останалите 7М8 (на АК досега са доставени общо 11 самолета)

Изображение

- Вече изтече и снимка на протокола за летателна годност на PK-LQP

Изображение

Рапорт от инцидента в деня преди катастрофата:

A: PK LQP, B737 Max 8

D: 28.10.2018

O: Airspeed unreliable and alt disagree shown after take off. STS was also running to the wrong direction, suspected because of speed difference. Identified that CAPT instrument was unreliable and handover control to FO. Continue NNC of Airspeed Unreliable and ALT disagree. Decide to continue flying to CGK at FL280, landed safely rwy 25L

R: DPS CGK LNI 043

E: AFML

R: Capt William Martinus/133031, FO M Fulki Naufan/ 144291


- в 11.22 при ляв завой самолета пропада рязко (600 feet), също толкова рязко се увеличава и скоростта
- падането в океана е със скорост 7000ft/min

Изображение

Симулация:

https://www.youtube.com/watch?v=IkxVif8Gxgk

Очаква се резултата от FDR:

Изображение
Изображение

Изображение

Изображение




Една лична забележка: Lion Air e АК с неособено добър имидж. Те са дефинирани не като LCC (low cost carrier или нискотарифна АК), а като ULCC (тоест ultra low cost carrier – ултра нискобюджетна АК).

Изображение

Превозвача е чест обект на разследвания, а safety record е много зле (за 14 години от създаването си – 14 катастрофи, вярно болшинството без жертви). Снимката по-долу е на едва двумесечен 738

Изображение

Цените са изключително ниски, за полета ни Джакарта-Бали (преди 2 години), те предлагаха цена три пъти по-ниска от тази на Garuda (разбира се без багаж, но дори и с платен багаж, пак бяха много-по-евтини). Никога не съм обичал рисковете, що се отнася до авиокомпании и избрах Garuda (националния превозвач на Индонезия), макар, че стотина долара на човек да не са ми никак излишни. Никога не съм съжалявал.
Именно поради тези много ниски цени обаче, АК се разрасна неимоверно за последните години и в момента държи по-голям пазарен дял дори от Garuda, що се отнася до късите линии. Рекламната политика е изключително агресивна

Изображение

огромни постери могат да се видят не само по улиците на Джакарта и Денпасар, но и в съседна Малайзия – спомням си огромна (заемаща няколко етажа) реклама върху небостъргач в Букит Бинтанг (центъра на Куала Лумпур). Същевременно средната възраст на екипажите е изключително ниска, Lion Air е известна със склонността си да наема току-що завършили пилоти.

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 03 Ное 2018, 16:19
от Almasy
Поздрави от залива на Антъни Куин, където всяка късна есен прекарвам по седмица (всъщност две, но втората винаги е на друг остров, обикновено на който все още не съм ходил) :D

Изображение

Няма ме на снимката (да не стане грешка) :mrgreen:

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 03 Ное 2018, 17:32
от Amazon
Родос изглежда много магически, поне на снимки.

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 03 Ное 2018, 19:32
от Sharana
Приятно изкарване тогава :)

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 05 Ное 2018, 07:00
от Almasy
Исках да кача малко авторски снимки - хвърчила / летища / inflight, но докато се атач`нат и вече не съм логнат - изхвърля ме нон стоп.
Постинг мога да спретна (като го напиша в Уърд и после пастна за секунди), но не и да атач`на снимки - задържа ме логнат за по малко от минута.
Явно този проблем с чужбините остана.
Освен като се прибера в БГ, ама то пък тогава като ме емне раутата..... :?

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 05 Ное 2018, 07:52
от Almasy
Amazon написа:
03 Ное 2018, 17:32
Родос изглежда много магически, поне на снимки.
Чак магическо….Силно казано.
Морето е настина уникално чисто, с тропичен привкус (особено дъното) и бих казал доста различно от това в континентална Гърция (Халкиди). Пък колко е солено, не е истина – трудно се потъва, особено ако си по шишкав (като мен).
Друго предимство е, че няма зима – дори Декември и Януари, температурите се задържат около 10-15 градуса (днес например е 25, а е Ноември). Тоест не нося нищо с дълъг ръкав.
Но Додеканезе (част от които е и Родос), както и Цикладите са доста пустинни – в над 90% едни голи чукари. Говоря от личен опит – обиколил съм доста – Родос, Карпатос, Миконос (една голяма дискотека на фона цикладска архитектура), Санторини (където освен калдерата нищо друго няма), Крит.
Растителността е много бедна и е далеч от азиатския разкош (Бали, Ко Самуи или ДаНанг), където се „давиш“ в екзотика (зеленина), като до голяма степен това се отнася и до фауната (вкл. някои „буби“, които с големината си могат ти изкарат акъла).
Що се отнася до острови в Гърция, казват че е по-зелено в Йонийско море – Занте (Закинтос) и Керкира (Корфу), където аз не съм ходил. Планирал съм Занте няколко пъти, ама бедата е, че много трудно се навързват полети от/за София (малко са вътрешните, обикновено рано сутрин или много късно вечер) – трябва да се преспива в Атина. Затова, така и си остава (план). Е, има много чартъри директно от София, но това означава организирана почивка, която на мен изобщо не ми е по вкуса – искам сам да си избирам къде да спя, а като включим и характеропатията, и дума да не става да тръгна с „група“. Освен това се подразбира един един единствен остров, а аз гледам за 2 седмици за комбинирам два (от тук отивам на Наксос). Да не говорим, че чартърите са само лятото, а аз съм стиснат – сега плащам за цял апартамент 27 евро на вечер, докато Август го пласират за над 70 (по-добре да дам парите за още полети, че и пак по-малко излиза).
Недостатък на Занте и особено Керкира е, че там пък има „зими“ (или поне така казват). Тоест трудно може да се прави плаж Ноември (както тук).

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 06 Ное 2018, 18:56
от Almasy
Almasy написа:
05 Ное 2018, 07:00
Исках да кача малко авторски снимки - хвърчила / летища / inflight, но докато се атач`нат и вече не съм логнат - изхвърля ме нон стоп.
Постинг мога да спретна (като го напиша в Уърд и после пастна за секунди), но не и да атач`на снимки - задържа ме логнат за по малко от минута.
Явно този проблем с чужбините остана.
Освен като се прибера в БГ, ама то пък тогава като ме емне раутата..... :?
В аеро`то обаче нямаше проблеми 8-)
http://forum.aeropress-bg.com/viewtopic ... 1&start=80

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 06 Ное 2018, 19:59
от Кухулин
Изображение

Изображение

:)

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 06 Ное 2018, 20:33
от Кухулин
Изображение

Изображение

Изображение

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 07 Ное 2018, 06:51
от Almasy
Almasy написа:
01 Ное 2018, 11:59
Катастрофата на Lion Air
Данните от FDR показват „проблем“ със самолета през последните 4 часа, което включва и предишният полет (тоест потвърждават се предварителните данни). Докладите на пилотите от предпоследният полет са налице (pilots had reported an issue calculating airspeed during Oct. 28 flight.), но не е ясно, какво е било направено от техниците на земята и дали е било достатъчно

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 07 Ное 2018, 07:13
от Almasy
Новото летище на Истанбул

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

https://www.youtube.com/watch?v=BkQlj-Ou42A

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 07 Ное 2018, 07:42
от Almasy
Кухулин написа:
06 Ное 2018, 19:59
Изображение

Изображение

:)
Не знам откъде са снимките на моделите, но ако са от китайското изложение, са едно към едно патентовани разработки на Ербъс и Боинг.

Ето и Боинг`ската:

Изображение

Е, добре - двигателите са разположени мааааалко по-различно.
Туй ще да е китайския принос :lol:
Всъщност не може да им се отрече - адски добри са в копирането. Почти етапа на съвършенство.

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 07 Ное 2018, 08:13
от Кухулин
Almasy написа:
07 Ное 2018, 07:42
ако са от китайското изложение
Оттам са, да.
Almasy написа:
07 Ное 2018, 07:42
Всъщност не може да им се отрече - адски добри са в копирането. Почти етапа на съвършенство.
По тоя въпрос напоследък цари консенсус - достигнали са неподозирани висоти :D

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 08 Ное 2018, 10:37
от pnp5q

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 08 Ное 2018, 11:15
от Skoda
Явно отново е имало поредици от откази и неправилни действия на екипажа. Датчиците за скорост и тези за ъгъл на атака са изключително важни, ако отказите са настъпили заедно, явно екипажа не се е ориентирал добре в обстановката. Доколкото знам, 737 имат три отделни независими датчици за ъгъл на атака, трудно ми е да си представя отказ на повече от един по едно и също време....

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 09 Ное 2018, 02:01
от Amazon
Skoda написа:
08 Ное 2018, 11:15
Явно отново е имало поредици от откази и неправилни действия на екипажа. Датчиците за скорост и тези за ъгъл на атака са изключително важни, ако отказите са настъпили заедно, явно екипажа не се е ориентирал добре в обстановката. Доколкото знам, 737 имат три отделни независими датчици за ъгъл на атака, трудно ми е да си представя отказ на повече от един по едно и също време....
Въвеждат нови процедури, но според реакцията на FFA излиза, че самолета е основния виновник за трагедията. Няма да им е за пръв път на Боинг при сериозна модернизация на съществуващ модел да убият хора. Примера с 767 на компанията ни Ники Лауда е показателен. Нов софтуер и цифрово управление. Реверс на двигател в полет. Хора и самолет на къстчета за секунда.

И да, винаги екипажа също има вина. Обаче от това да ти откяже тръба на Пито, което уби онзи А330 с некадърния екипаж, до това да ти се меша неправилно самолета в управлението при изключен автопилот, разликите са огромни. :cry:

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 09 Ное 2018, 11:43
от Skoda
Да нещата вече придобиват по ясна картина. Наистина е странно при толкова добре обработена машина като 737, да се стига до такива положения. Вярно, че Макс е нова модификация, но все пак основата е самолет летял стотици милиони часове.

http://aeropress-bg.com/news/civil-avia ... ла-737-max

Re: Гражданска авиация

Публикувано на: 09 Ное 2018, 13:51
от Bruchpilot
Вярно странна история, но за себе си клоня повече към неразпознаване на проблема от екипажа и съответно прилагане на грешната процедура.