Военна авиацияВъздушните победи на НАТО през 1999 г.

Модератор: Amazon

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 2389
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от piston » 03 Юни 2017, 15:01

Maj Peter "Wobble" Tankink (Royal Netherlands Air Force - RNLAF)

No. 322 Squadron �niet praten maar doen� (don't talk but do), F-16AM
Operation ALLIED FORCE
MiG-29
24 March 1999



Пилотът е дал две интервюта за това събитие и не желае да прекарва повече време в разговори за това, той смята, че той просто е свършил работата си, а RNLAF напълно подкрепя тази типично „холандско” поведение.

Бяхме в напрегнати ситуации от есента на 1998 година. Още през октомври 1998 г. бяхме прехвърлили осем модернизирани F-16 от Льовендан до Amendola, Италия като подкрепления към вече разположените холандски F-16. Преди това преговарящите бяха успявали да постигнат споразумение с Милошевич, но не и този път. Когато чухме, че ще летим, започнахме да подготвяме кои държави и самолети биха участвали в атакуващата формация, като проверявахме начина на придвижване до различните цели,( маршрути и височини, дозареждания и т.н.). Подготовката не се различава от тази за обикновения практически полет. По време на упражнения като "RED FLAG" е същото.

Знаехме един ден преди мисията, че бяхме част от втората атакуваща формация във втората вълна на НАТО. Пакет като този се състои от различни видове самолети. Освен въздухоплавателните средства, чиято мисия беше да доставят бомбите, имаше изтребители, самолети за борба с ПВО и други помощни самолети от разстояние, като летящи радарни станции, командни самолети и танкери. Нашата задача беше да летим пред другите в четири модернизирани Midlife Update (MLU) F-16, за да внимаваме за вражески самолети, които биха могли да атакуват формацията. Това се нарича изтребително прочистване и вие сте първият самолет, който влиза в територията на противника ...!

Този ден отидох във въздушната база около 14:00 часа. Работих през целия цикъл на подготовка, обсъждайки ситуацията с разузнаването и хората от метеорологията, обсъждайки мисията с другите трима пилоти, получаването на екипировката и накрая предаването на моите лични вещи. Когато говориш за мисията, обсъждаш неща като типа формация, в която ще летим четиримата и какви правила за водене на бой ще използваме.

В 17:45 ч. отидох при моето въздухоплавателно средство с номер J-063, въоръжено с четири AIM-120B AMRAAM, два доп. резервоара за гориво и ALQ-131 контейнер за РЕБ, освен вграденото 20-милиметрово оръдие.

Фактът, че това беше истинска мисия, не промени нищо. Дори идеята, че щяхме да летим на тъмно, не беше необичайна. Практически често летяхме през нощта включително по време на операциите, които бяхме провеждали над Босна.

След като излетяхме в 20:45, заредихме с танкер над Адриатическо море. Аз бях номер три във формацията. На първо място имаше ръководството, тоест нашият ръководител на формацията, с неговия воден, после аз с моя воден. След като заредихме с гориво, продължихме до зоната за формиране на бойния ред. Междувременно стана тъмно. Знаехме, че около 20 или 30 от нашите приятели летяха в района, но не можехме да ги видим. Също така чухме, че първата формация за извършване на атака по време на съюзническите сили се е върнала безопасно от Югославия.

Взехме курс за Косово в предварително определеното време, всеки на негово място във формацията на определената надморска височина. В момента, в който прекосихме югославската граница, чухме от „MAGIC” - AWACS, че във въздуха има три самолета на югославските военновъздушни сили. Това беше всичко, което чухме от известно време. Няколко минути по-късно лидерът на нашата група засече МиГ на радара си. Контактът беше така да се каже на пътя ни и бяхме насочени към него от AWACS.

Нямах цел на радара, докато бях на около 10 километра зад водещата двойка, но с подобрената възможност за предаване на данни на F-16MLU, лидерът ни подаде данни за, за да видя къде е целта. Все още не знаехме каква е целта, но поради високата й скорост (400 възела) знаехме, че е бърза, т.е. вероятно боен самолет. Поискахме от AWACS разрешение за атака, но екипажът на AWACS не можеше да види добре целта, докато тя летеше на 5,000 фута зад един планински хребет.

Чрез всички възможни технически средства AWACS се опита да идентифицира естеството на контакта и накрая се стигна до съгласие, че е враждебна. Само една цел обаче беше видима и диспечерът на AWACS разбра, че трябва да има три - те не знаеха, че другите две бяха свалени от USAF F-15C на 493-th FS, който лети от Cervia AB в Италия.

Изведнъж контактът изчезна от радара. Следвайки правилата ни, лидерът се отдръпна, следван от неговия воден. Ние също щяхме да се оттеглим, когато видях мишената отново на моя радар. Моят воден и аз бяхме насочени към него. За толкова кратко време, например 4 до 5 минути, вие разговаряте с AWACS самолета, но в нашата формация не бяхме разменили една дума помежду си, всичко, което трябваше да знаем за движенията на останалите, беше предадено от информационните канали на борда на F-16 на MLU. В крайна сметка получих заповед от AWACS за прехващане на целта.
В 20:30.08 на разстояние от 18 километра, летящ на височина от 34,300 фута (10,363 м), изстрелях един AMRAAM от подкрилния пилон. След като натиснеш бутона за стрелба, всъщност трябва да изчакаш около секунда преди ракетата да тръгне. Това време сякаш трае вечно. Спомних си, че погледнах крилото си, за да видя дали ракетата не се е „заклещила”. Но докато гледах, ракетният двигател стартира - ярката светлина ме ослепи за малко. След около пет секунди изгубих ракетата на фона на черното небе, тъй като нейният двигател беше изразходвал горивото и угаснал. Приблизително десет секунди преди попадението ракетата захвана целта със главата си за самонасочване, което ми позволява да се отдалеча рязко. Знаех къде летеше мишената и погледна в тази посока над лявото ми рамо. Видях замъглено проблясване в небето и след това пламъци от посипващите се на парчета останки. Знаех, че съм го ударил. Докато атакувах, изобщо не бях размишлявал, че четирима от нас всъщност извършват "истинско" прехващане. Бях твърде зает да гледам инструментите, да говоря с AWACS и разбира се да летя в самолета. Освен това, другите въздухоплавателни средства на формацията на НАТО по това време продължиха и с мисията си, а огромно количество бомби и ракети бяха изстреляни срещу вражеската въздушна защита. Когато видях, че ракетата ми е ударила целта, бях много доволен. Подобно въздухоплавателно средство винаги е заплаха и ако ракетата ви пропусне, по каквато и да е причина, ще трябва да направите нещо по въпроса - или да атакувате отново, или да започнете избягващи маневри. Но в моя случай беше ненужно. МиГ-29 се спусна на запад от Крушевац. Попадението веднага бе потвърдено от диспечера в AWACS, който бе видял контактът му с радара да изчезва. Атаката отне около пет минути. По-късно научих, че пилотът е катапултирал. Трябваше да патрулираме над тази зона още 20 минути, а през това време много ракети бяха изстреляни по формацията на НАТО. Бяхме доста високо и можехме да видим, че по нашите F-16 бяха пуснати три ракети. Много странно е да видите предупреждението в пилотската кабина и след това самата ракета, идваща към вас като огнена стрела. Тогава наистина трябва да направите нещо, като избягващи маневри и изхвърляне на диполи. Нашата работа като изтребители, беше да останем в района, докато последното въздухоплавателно средство от атаката не беше напуснало – първо влизахме, последни излизахме.
След като и последните съюзнически самолети напуснаха зоната, се върнахме най-краткия път към Amendola. Общо взето, полетът продължи два часа и половина.
Когато пристигнахме в "Amendola", те вече знаеха, че сме свалили самолет, но просто не знаеха кой от четиримата бяхме изстреляли ракетата. Когато се приземите, трябва да сложите оръжията си в безопасен режим в края на пистата, преди да имате право да паркирате самолета на стоянката. Това се прави от оръжеен персонал, който, така да се каже, бяха същите хора, които преди са монтирали ракети под самолета. Когато видяха, че бях изстрелял една ракета, те се развълнуваха. Фактът, че ракетата е била изстреляна, означаваше, че са свършили добре работата си. Ако не бяха, можех да натискам бутона за стрелба толкова, колкото ми хареса, без да се случи нищо. Така че беше съвсем уместно, те да бяха доволни, че всичко работи както трябва.
В Amendola те попитаха дали искам да се обадя на жена ми. Казах, че никога не съм телефонирал на жена ми в 00:30, така че защо да започна сега? Казаха ми, че вече е звъняла от "Леууварден" и че е очаквала обаждане, затова веднага я телефонирах. Изпълних единадесет мисии над и около Югославия, включително задачи за противовъздушна отбрана и атака по земни цели, докато не ни върнаха обратно в Холандия. Тази първа нощ все още не изпитвам чувства на триумф. Тази нощ ние четиримата направихме това, което ни е платено да направим – прочистване на противника, за да сме сигурни, че другите могат да вършат своята работа безопасно. Ни повече, ни по-малко. Удовлетворението ми е да знам, че изпълняваме всички задачи, които са ни възложени, както се изисква, като говоря за холандските F-16 като цяло, не само за тази една нощ. Това означава, че сме добре обучени и че нашето оборудване работи. Вземете F-16 ... по време на първата мисия ние използвахме всички предимства на последната версия Midlife Update. Подобреният радар ни позволи да видим МиГ по-рано и с помощта на новия ни IFF бързо разбрахме, че това е вражески самолет. С помощта на ракетата AMRAAM успяхме да обезвредим заплахата от значително разстояние. Също така не се налагаше да разговаряме помежду си по време на цялата мисия, защото можехме да обменяме информация чрез datalink. Накратко, това е всичко, което увеличава шансовете ни за ефективен принос. Мислех, че е интересно, че ни беше определена функцията на изтребителя във формацията, защото имахме версията MLU. С стандартния F-16 имате по-малко възможности и ние не бихме ни давали тази задача.


Всъщност, холандските F-16AM са били единствените неамерикански самолети, които летяха в мисии по ескорт на територията на противника, ясна индикация, че американците, които реално ръководеха операцията, въпреки че се водеше под знамето на НАТО, бяха уверени в холандското оборудване и Стандарти за обучение.

Това беше кулминацията на историческата мисия за Кралските нидерландски военновъздушни сили. Тя бележи първата победа въздух-въздух а службата след Втората световна война и постави RNLAF в светлините на прожектора. Но по-важното беше крайната награда за една прогресивна и професионална организация, която полагаше много усилия за модернизиране на оборудването си и поддържане на изключително високо ниво на обучение в бурните времена на 90-те години.


Изображение

Maj Predrag Milutinovic излита от Ponikve в MiG-29 номер 18106.
СПС-ът му се включва на 3Km от Kosovo.
Маневрира, за да срине захвата.
Над Ribarska Banja СПС-ът му го предупреждава отново и след около 10 секунди е свален.
Катапултира успешно.

Изображение

Arangel
Редовен потребител
Мнения: 125
Регистриран на: 09 Апр 2017, 19:53
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от Arangel » 05 Юни 2017, 19:07

Наистина интересно....

Покрай това, дето бяхме отворили приказка с Христо Спириев за заблудените ракети, се сещам, че имаше и "Сайдуиндър"-и, паднали у нас.... Бих казал, че тези истории биха били още по-интересни!

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 2389
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от piston » 11 Юни 2017, 21:53

Arangel написа:
05 Юни 2017, 19:07
Наистина интересно....

Покрай това, дето бяхме отворили приказка с Христо Спириев за заблудените ракети, се сещам, че имаше и "Сайдуиндър"-и, паднали у нас.... Бих казал, че тези истории биха били още по-интересни!
Да, като че ли това е по-интересно, защото като изключим приключенията на "Дозър", другите схватки са почти рутина (особено като прочетеш разказа на холандеца...).

Идеята ми да споделя тези материали беше в това, всеки от първа ръка да се запознае със ситуацията, както и с някои интересни моменти (например особеностите при работа с АМРААМ, фактът, че пилот на Ф-117 е наблюдавал друг такъв с очилата си за нощно виждане и то на пределна дистанция - макар че това може и да е байка - и т.н.). Това, което ми се стори интересно, съм болдвал (като изключим материала, който Олмаши ми помогна да публикуваме)...

За мен е важно да се види, че байките за огромното числено превъзходство на НАТО като причина за погрома над югославските ВВС, които упорито се разпространяват, са абсолютна заблуда.
Както един от участниците споделя в спомените си, неясна остава и причината югославските/сръбските ВВС да противодействат почти единично, може би идеята е била да се опитват да покрият множество обекти, като едновременно с това да предпазят и самолетите си от унижожение още по авиобазите. Преди време ми беше попадал материал, относно шансовете на самолет 2 или 3 поколение, срещу такъв 4-то поколение.
Накратко идеята на автора е, че при масов ВБ (например 50 МиГ-21 срещу толкова Ф-15/16), превъзходството на новите машини не е така добре откроено, ПОРАДИ СЛЕДНИТЕ ПРИЧИНИ:

- недостатъчно време за цереразпределяне при такъв масов нальот
- погрешно целеразпределяне (например един самолет е обстрелван от двама или повече опонента)
- невъзможност за постоянно поддържане на благоприятна/безопасна позиция, при такъв "furball" от самолети

Без да оценявам доводите на автора (най-малкото не съм сигурен, дали изчерпах даже най-важните), то смятам, че през 1999 година това нямаше как да стане, по следните причини:

- ограничения в системата за контрол и насочване на югославската армия
- предимно нощни действия от страна на НАТО/САЩ, особено в началото на конфликта
- територията на Югославия е твърде малка за да може по-голяма формация да се групира преди да влезе в бой
- "къси крака" на МиГ-21 и МиГ-29..

Ще се радвам нелумпенизираните членове на форума да споделят впечатленията си от информацията в разказите на пилотите.

В заключение - калка на австрийските РТВ от войната 1999.... Дето се казва, от първия ред.... :

Изображение

Super_Hornet
Редовен потребител
Мнения: 1797
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:47
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от Super_Hornet » 11 Юни 2017, 22:40

piston написа:
11 Юни 2017, 21:53
За мен е важно да се види, че байките за огромното числено превъзходство на НАТО като причина за погрома над югославските ВВС, които упорито се разпространяват, са абсолютна заблуда.
Сега извади един списък на включените в операцията машини на НАТО, а после и на изправните самолети от сръбска страна. За качественото превъзходство на ниво армия, да не говорим.

Ако имаш предвид дали е имало нещо от сорта на 500 ф-15 срещу 5 МиГ-29, то видимо е нямало. :)
piston написа:
11 Юни 2017, 21:53
Накратко идеята на автора е, че при масов ВБ (например 50 МиГ-21 срещу толкова Ф-15/16), превъзходството на новите машини не е така добре откроено, ПОРАДИ СЛЕДНИТЕ ПРИЧИНИ:

- недостатъчно време за цереразпределяне при такъв масов нальот
- погрешно целеразпределяне (например един самолет е обстрелван от двама или повече опонента)
- невъзможност за постоянно поддържане на благоприятна/безопасна позиция, при такъв "furball" от самолети
Добра теория.

piston написа:
11 Юни 2017, 21:53
Ще се радвам нелумпенизираните членове на форума
Ще се радвам да видя списък с лумпенизираните членове, както и кой и на какво основание, ги е определил като такива. :)

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 4886
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от Amazon » 11 Юни 2017, 23:01

piston написа:
11 Юни 2017, 21:53
Ще се радвам нелумпенизираните членове на форума да споделят впечатленията си от информацията в разказите на пилотите.
На мен ми направи впечатление че в тези ужасни моменти, мозъка на човек отказва и техниката(ако може) отказва и тя. Останах с впечатлението, че тактическото ниво е по-важно от всичко останало. Под тактическо ниво има предвид натренираност и мотивация на пилота, натренираност на техническият персонал и възможноистите на машината. Без това стратегическото ниво е безсилно, а както се вижда от разказите, в случая с НАТО дори пречи.

Той холандският пилот си го каза, каза го и един от пилотите на Орела. Ако техника не ти нагласи ракетата, така че да работи, а радара на бангията която шофираш не захване лошите - за нищо не ставаш.

И не мисля че е чак толкова учудващо. В началото на ВСВ, Ил-2 е скъп начин да превръщаш смели руски младежи, във вмирисана кайма. В някой подразделения смъртността гони 90%. Огромните армади от самолета, са толкова огромни, защото ефективността на легендарното возило гони нулата. После нещата започват да се променят. Започват да обучават пилотите на повече от това да излитат и кацат, защитното въоръжение става сериозно и измислят съндъците с касетъчни комулативни боеприпаси. Може да не звучи много, обаче превръща една добра авиационна платформа, от летящ ковчег в легенда от ВСВ.
Super_Hornet написа:
11 Юни 2017, 22:40
Сега извади един списък на включените в операцията машини на НАТО, а после и на изправните самолети от сръбска страна. За качественото превъзходство на ниво армия, да не говорим.
Ако търсиш единоборства един на един на американски-френски-руски самолети, според мен първата война в залива е по-добър източник. Там има големи мешавици и близки патаклами. Даже си заслужава и тема подобно на тази която направи Пистън.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 2389
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от piston » 11 Юни 2017, 23:48

Super_Hornet написа:
11 Юни 2017, 22:40


Сега извади един списък на включените в операцията машини на НАТО, а после и на изправните самолети от сръбска страна. За качественото превъзходство на ниво армия, да не говорим.

Ако имаш предвид дали е имало нещо от сорта на 500 ф-15 срещу 5 МиГ-29, то видимо е нямало. :)

Щом коментираш, значи следиш темата.... Като прочете спомените, какви са били съотношенията в схватките, които са описани, обърна ли внимание?

Ще се радвам да видя списък с лумпенизираните членове, както и кой и на какво основание, ги е определил като такива. :)
То това е ясно и не му е мястото тук... Само гледай да не попадаш в списъка... :lol:

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 2389
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от piston » 12 Юни 2017, 00:02

Amazon написа:
11 Юни 2017, 23:01

Ако търсиш единоборства един на един на американски-френски-руски самолети, според мен първата война в залива е по-добър източник. Там има големи мешавици и близки патаклами. Даже си заслужава и тема подобно на тази която направи Пистън.
ааа, хахаха, давам книгата на който иска да превежда, аз съм пас! :lol:

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 2389
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от piston » 12 Юни 2017, 23:26

Изображение

Спомени на югославски пилоти (на сръбски)....

https://www.youtube.com/watch?v=IZKMP8gnMCA

https://youtu.be/S7CMdK-O5mA

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 2389
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от piston » 12 Юни 2017, 23:29

Още един интересен филм:

https://www.youtube.com/watch?v=1HWxFEFDicM

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 2140
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от Archer » 13 Юни 2017, 00:03

Ще се радвам нелумпенизираните членове на форума да споделят впечатленията си от информацията в разказите на пилотите.
Аз пък ще се радвам, да направим едно сравнение с Red Flag или там подобни учения,
при такова
-количествено
-качествено
-информационно
превъзходство от едната страна

тръгнали ми няколко заблудени 29ки на които само СПО-то им работи срещу Ф-15ки с АМРААМ насочвани от АУАКС, тва наистина го докарва до някои по сложен LiveEx/FireEx

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 2389
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от piston » 13 Юни 2017, 00:36

Archer написа:
13 Юни 2017, 00:03

тръгнали ми няколко заблудени 29ки на които само СПО-то им работи срещу Ф-15ки с АМРААМ насочвани от АУАКС, тва наистина го докарва до някои по сложен LiveEx/FireEx
Все пак югославските ВВС също имат щурмани-насочвачи и РТВ на тяхна страна....

Flancer
Редовен потребител
Мнения: 1000
Регистриран на: 10 Окт 2016, 23:08
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от Flancer » 13 Юни 2017, 01:10

Сърбите изтърваха момента за масирано противодействие с нискотехнологични самолети още в първите дни на войната. После им останаха минимално количество, останалите бяха унищожени на земята. Въпреки това щурмовата им авиация отбеляза някои успехи при атаки по летища на "Съюзна сила". Изтребителите им... пълен провал, поради много по плътната информационна картина и технологичното превъзходство на атакуващите - РТВ и щурманът не са от голяма полза, когато радарите са забити от смущения и Харм-овете се сипят на тон, не на бройка. Пък и да получи съвсем точни данни, какъв е шансът на 3 Миг-29А със Р-27... без дапускат радара, срещу 20-на F15 и Ф16 с Амраам-и и получаващи информация от Ауакс-а? Никакви. Ако сръбските пилоти са свалили и един самолет ще е луд късмет, въпреки твърденията им.

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 2140
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от Archer » 13 Юни 2017, 02:30

Абе хора.. какви моменти са изтървали какви щурмани насочвачи са имали.. тая цялата кампания си беше равностойна на едно учение от типа red flag ..

P.S. което ме навежда на мисълта за това че ако руснаците искаха най малкото можеда да им доставят някой Тор и/или Бук в месеците преди войната по въздушен път преди да затворят коридорите, ама йок и тва не им дадоха братушките :twisted: :lol:

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 2389
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от piston » 13 Юни 2017, 09:34

Flancer написа:
13 Юни 2017, 01:10
. Въпреки това щурмовата им авиация отбеляза някои успехи при атаки по летища на "Съюзна сила".
Кои летища са атакувани? Това да не е някаква сензация ала "Хибини" и "Доналд Кук"?
шансът на 3 Миг-29А със Р-27... без дапускат радара, срещу 20-на F15 и Ф16 с Амраам-и и получаващи информация от Ауакс-а? Никакви. Ако сръбските пилоти са свалили и един самолет ще е луд късмет, въпреки твърденията им.
В схватката на кап. Hwang са двойка Ф-15 срещу двойка МиГ-29.... Разбира се АМРААМ е голямото предимство в случая....

Flancer
Редовен потребител
Мнения: 1000
Регистриран на: 10 Окт 2016, 23:08
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от Flancer » 13 Юни 2017, 10:32

Нещо такова. Срещал съм го на доста места, не съм бил на летището ;).

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 2389
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от piston » 13 Юни 2017, 14:20

Flancer написа:
13 Юни 2017, 10:32
Нещо такова. Срещал съм го на доста места, не съм бил на летището ;).
Странно как швейцарците от Task Force ALBA не са забелязали този легендарен рейд, бидейки на същото летище от 6 април...

А Тузла е била едно от двете летища, които са ползвани от SFOR, включително и от руснаците (които си тръгват 2003)
An operational group under my control was established at SHAPE for communication, liaison and decision-making. A Russian liaison group at the MND(N) headquarters in Tuzla was charged with the task of daily coordination at the tactical level, and an MND(N) liaison group was deployed to the Russian brigade's headquarters. To coordinate air traffic during the intensive period of the independent airborne brigade's deployment by the Russian Air Force, a Russian liaison group was working at the Headquarters of the 5th ATAF (Allied Tactical Air Force) in Vicenza, Italy. When air traffic intensity diminished, the group returned to Russia, but was kept on stand-by.

Another group representing the Russian Air Force operates at the main airfield in Tuzla to coordinate the arrival of Russian Air Force transport planes.
Източник

П.С. В този дух, сваленият от сърбите 88-0329 Spirit Of Missouri е на гости в Албиона..

https://theaviationist.com/2017/06/11/w ... dio-comms/

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 1706
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от Bruchpilot » 13 Юни 2017, 14:52

Flancer написа:
13 Юни 2017, 01:10
...Изтребителите им... пълен провал, поради много по плътната информационна картина и технологичното превъзходство на атакуващите - РТВ и щурманът не са от голяма полза, когато радарите са забити от смущения и Харм-овете се сипят на тон, не на бройка. Пък и да получи съвсем точни данни, какъв е шансът на 3 Миг-29А със Р-27... без дапускат радара, срещу 20-на F15 и Ф16 с Амраам-и и получаващи информация от Ауакс-а? Никакви. Ако сръбските пилоти са свалили и един самолет ще е луд късмет, въпреки твърденията им.
Archer написа:
13 Юни 2017, 02:30
Абе хора.. какви моменти са изтървали какви щурмани насочвачи са имали.. тая цялата кампания си беше равностойна на едно учение от типа red flag ..
Странно, аз пък като четох видях неразбория, неинформираност между участниците, проблеми с АУАКС - ите, проблеми с комуникацията, проблеми с откриването на целите, проблеми с IFF...
Строши-пилот :mrgreen:

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 2389
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от piston » 13 Юни 2017, 15:14

Bruchpilot написа:
13 Юни 2017, 14:52
Странно, аз пък като четох видях неразбория, неинформираност между участниците, проблеми с АУАКС - ите, проблеми с комуникацията, проблеми с откриването на целите, проблеми с IFF...
Абсолютно! Дупката между САЩ и другите е трудно преодолима. ОТносно IFF, като че ли казуса е повече с двойното потвърждение АУАКС/Изтребител, нежели, че целта не отговаря.... Незнам доколко са разчители на способностите си за NCTR (Non-Cooperative Target Recognition) или системи, четящи трансподерите на МиГ-овете, като допълнение към IFF също....

Flancer
Редовен потребител
Мнения: 1000
Регистриран на: 10 Окт 2016, 23:08
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от Flancer » 13 Юни 2017, 15:18

А аз видях работещи радари на МЛУ-та, работещи datalink-ове, първо откриване и насочване от Ауакс, което и му е работата, е малко изтървал целта в планините и нямал яснота чужд/свой, ама... ;). Достатъчно предимства, плюс wild weasel мисии, плюс смутители, плюс поне 8 самолета с BVR ракети на CAP мисия срещу 2 миг-29 (пише, че били 3 цели, но нещо ме съмнява, сърбите не летят ли водещ/воден от много години) летящи на визуално откриване на целта или разчитащи на допотопния топлопеленгатор...
Неразбории не може да е нямало, впредвид първата им що-годе сериозна работа заедно на НАТО, има и на други нива някои разминавания, примерно в параметрите на мисиите, целите, споделянето на информацията, планирането. Но не мисля, че могат да се сравняват със унищожаването на земята на половината авиация и накъсването на ПВО покритието и нуждата да се работи без радари едва ли не само с Р60 при сърбите ;).

Аватар
centara
Редовен потребител
Мнения: 993
Регистриран на: 22 Юли 2016, 13:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от centara » 13 Юни 2017, 15:37

Преди доста време бях пускал тази статия в един друг форум, но понеже мисля, че вече я няма в Нета, а пускам така както съм я свалил преди 15-16 години.

Note: This article, like all ones devoted to the Yugoslav side of the Kosovo's war, had been created with the valuable information provided by my Yugoslav friends, Mladen Stekovic and Djorje Pavicevic. One important comment: the Yugoslav claims in the text do not have the meaning of an actual destruction of an aircraft not confirmed by Western sources, but them mean that an attack happens, and during it the pilot consider the enemy plane shot down, opinion what was shared by the pilot's commanders.I devoted this peace of work to them, to Venik and the brave MiG-29 pilots of Yugoslav Air Force. - Diego Zampini.
In March 1999 the Yugoslav president Slobodan Milosevic left the Ramboulliet negotiations table, and it was clear that the NATO ultimatum of start a bombing campaign would transform into a reality. Yugoslavia was in a very delicate military situation: after years of weapons embargo, the country was not ready to face the strike of the most powerfull military alliance of the world. However, the JRV i PVO (Jugoslovensko Ratno Vazduhoplovstvo i ProtivVazdusna Odbrana: Yugoslav Air Force and Air Defense) took the challenge. A MiG-29A Fulcrum from 127th Squadron belonging to Federal Republic of Yugoslavia Air Force and Air Defense (JRV i PVO) before the beginning of NATO bombing campaign.All the 16 JRV i PVO's MiG-29 was deployed in the 127th Lovacka Avia Eskadrila (Fighter Aviation Squadron), 204th Lovacki Avio Puk (Fighter Aviation Regiment), who was placed in Batajnica AB, near Belgrade. Two of these aircrafts belong to the training version MiG-29UB. The Regiment also includes a squadron equiped with MiG-21bis fighters (126th Squadron). The Regiment's commander was Colonel Milenko Pavlovic. The nickname of the unit is "Vitezovi" ("Knights").
Tactics
Yugoslav fighters' tactics were established few time before the beginning of the campaign. The MiG-29 was an equal to any enemy fighter, but was desperately outnumbered: 400 NATO fighters against only 16, a negative 20:1 ratio. Other trouble was that the veteran MiG-21 would be able to face the enemy F-15s, F-16s and F/A-18 only in extraordinary circumstances.Considering the numeric superiority and quality of NATO's aircrafts, and adding the fact that its will be supported by AWACS planes; the JRV i PVO High Command decided that, for to avoid detection, the Yugoslav MiGs should wait flying at low high the appearence of enemy planes, set the course to them at high speed, and when they would be at very close range, they should suddenly climb and launch their infrared "fire and forget" missiles R-73s or R-60s, harder to detect and avoid.It was decided, also, did not use the radar homig R-27s, due to the NATO technicians knew them very well (they had been analyze former West Germany's MiG-29s), and the heavy jamming that NATO would do against any radar (in ground or airborne). With these tactics the MiG-29s could obtain some kills (Table # 1).Table # 1: Air victories performed by Yugoslav MiG-29 in 1999.
DATE PILOT PLACE AND TIME VICTIM
24/03/1999 Major Nebojsa Nikolic Titel. 20:35. F-15C ?
24/03/1999 Major Iljo Arizanov, Kosovo F-117A (USAF)
26/03/1999 Lt. Gral. Ljubisa Velickovic?, Pancevo. 17:00. F-16C (USAF)
26/03/1999 Major Slobodan Peric, Donja Trnova. 17:20 F-15E (USAF)
The first nightFew hours before that NATO's ultimatum expires, MiG-29s were separated in two groups and deployed, the first one in their usual place, Batajnica AB; but the second one in Slatina, Pristina's military AB. Around 19:00 on March 24th the wait was over: hundreds of echoes appeared in Yugoslav radar screens.At 20:30 two MiG-29 - their crews are Lt. Col. Ljubisa Kulacin (leader) and Major Nebojsa Nikolic (wingman) - took off from Batajnica and set the course to one of the enemy aircrafts' group. Both get closer of NATO's planes from different directions to avoid detection. In an interview few time later, Major Nikolic narrated the air combat:
As soon as I took off, I noticed the glow of explosions on my left and on my right, in the direction of Pancevo and Ruma. My MiG was climbing rapidly and soon I could see the same scene in the direction of Novi Sad. Flying above me where about two doxen state-of-the-art enemy planes. Cutting across the panonian plane with their destination Belgrade they were unloading their deadly cargo. Astonished by my presence and my detetrmination to cut them off, they quickly turned against me like a pack (Note of translator: NATO's group intercepted by Kulacin and Nikolic was originally identified by Canadian F/A-18 fighter-bombers escorted by Dutch F-16AMs belonging to 322nd Sqdn, but more recently was identified as USAF attack planes escorted by F-15s).I had only just taken off and those are the most difficult conditions for a dogfight. "To be an effective means of defense a combat aircraft must reach adequate speed and altitude." Say all manuals.After the take off I headed towards northern Vojvodina and evaded the first enemy missile. I switched my on-board radar and armed my arsenal. Just I did it I had to manouver to avoid another enemy air-to-air missile.Then came a third one straightt from a pack of 24 enemy planes. I wonder whether any well paid and insured western pilot would take his chances with two of our planes let alone two dozens. Although tey are denying their losses, it's a known fact that the Yugoslav skies have become a graveyard for western planes and pilots. this is mostly due to the fact that we fight with our heart and with the determination to are defend our country, and they are doing it for money and with life ensurance.When I selected one as my target on the radar and positioned accordingly, I launched what we call a "small" missile (Note of translator: the "small" missile was, most likely, a R-73 Archer, but could be also a R-60 Aphid). I hardly did manage to verify the hit, because my MiG-29 was hit in that moment. The fighter turned into a torch. The flames enveloped the cockpit. Because of the smoke and the flames I could not see either the instruments or anything outside. At that point I was at an altitude of 3000 meters over the town of Titel and I was heading north towards Zrenjanin. My trusted MiG, the plane I've flying for more than ten years, was heading down. When I reached the altitude of about 2000 meters I decided to cataput myself out of the burning jet. As I was gliding down with my parachute, enemy planes kept circling around me trying to locate me in the dark and riddle me with bullets. they keep firing blindly, fortunately missing me and for this I am very eager to meet with them again. Only Goering's Luftwaffe pilots in World War II acted like that. in that respect the airman attacking our country are no different from the Nazis."The last paragraph is the most controversial of all. It could be understood as a bad Nikolic's interpretation of the enemy pilots' intention, as a text modified by Milosevic's propaganda, or as the fact that some NATO pilots are not so proffesional as the alliance asserts. Future perhaps will bring answers, and also a confirmation from NATO sources of the Nikolic's air victory. By the heroism showed in combat, Nikolic was awarded with the Medalja za Hrabrost (Medal for Bravery) and promoted to the rank of Lieutenant Colonel. His leader, Lt. Col. Kulacin, was also forced to evade a missile launched by an enemy plane, but he managed to return to Batajnica with his airplane intact, even when he was sorry to did not assist Nikolic.
Major Milorad "Grof" Milutinovic, othe MiG-29 pilot who took off alone form Batajnica that same night, was no so luck. He managed to launch a missile against enemy planes, apparently without consequences, and was downed seconds later by a Dutch F-16AM fighter from 322nd Sqdn, which was escorting a group of Canadian CF-18s. He could, however, to eject and land sane and self. He was also awarded with a Medalja za Hrabrost and promoted to Lieutenant Colonel.Second MiG-29's detachment (the one transfered to Slatina), had also a bussy night: Around 19:00 hs, two MiG-29 Fulcrum flew right to several planes belonging to Atlantic Alliance, that were a number of 29, according Yugoslav sources. The wingman, Major Mayor Iljo Arizanov, could lock a R-73 in one of the attackers, plane who, according Arizanov, was a stealth fighter F-117A. The missile hit the aircraft, who was downed. Arizanov could not celebrate his achievement; he was also shootdown by an American F-15C Eagle belonging -again- to 493rd TFS. His leader, Lt. Col. Dragan Ilic, was also hit by a missile launched by another F-15C, and one of his MiG's engines began to burn. Ilic turned off the engine in flames avoiding the expansion of the fire to all the aircraft, and he managed to return safely to Slatina.But the odissey had just began for his wingman; Arizanov was downed over UCK's ocuppied territory in Kosovo, near Suva recka village. In the darkness, in the middle of a mountains area, Arizanov could elude the Albanian guerrilla's parties. In one ocassion an UCK's member was very close of Arizanov's hiding place, where he was aiming him with his CZ-99 pistol. Afortunately for both of them, the Albanian went away without detect him. Finally, 15 hours after being downed, he could reach Pristina, where he was carried out to the military hospital.First night ended with a slightly negative balance - three losses against two victories - that anyway were a great achievements making account the enemy's strenght. Fortunatelly, there were no human losses amoung the Yugoslav pilots. Future encounters will not be so lucky.

March 26th

March 26th was also an active day, and had a difference with the combats in the two previous days: this time the air battles happened in daylight. In first place a F-16 was downed around 17:00 hs at 7 km South of Pancevo (town close to Belgrade). Even when there is not a official versuion about this combat, some versions credited this shotdown to Lieutenant General Ljubisa Velickovic, who was Colonel Pavlovic's wingman. Velickovic was the previous Comander in Chief of JRV i PVO before Lt. Gral. Spasoje Smiljanic (Comander in Chief during war), and was the Deputy of High Command in the Squadron. When was clear that the crisis would became war, he asked personaly a combat place in front line. The Yugoslav official sources reported that Lt. Gral. Velickovic was killed in action, but there is no explanations about date or circumstances of death (unofficial versions mentioned the possibility that Velickovic was accidentaly downed and killed by a Serb SAM). It is also possible that the destroyed F-16 was escorting a group of German Tornadoes (the Yugoslav Anti-aircraft defenses claimed the shooting down of a Tornado in the same place and hour when the F-16 was killed).
The second combat happened around 17:20 but this time very close of Bosnian frontier. According the Yugoslav version, two MiG-29 Fulcrum fighters, piloted by Major Slobodan Peric (leader) and Captain 1st Class Zoran Radosavljevic (wingman), intecepted a group of American fighter - bombers F-15E Strike Eagles. Major Peric could lock one of them and launched a missile, who hit his target and destroyed it. The wreckage of the infortuned aircraft fell near Donja Trnova village, apparently dying his crew. Two F-15Cs of the escort - pilots Jeff Hwang and Joe Mc Murry - who had been surprise by the sudden MiG's attack, recovered theirselves and shotdown both MiGs with AIM-9 Sidewinders. Peric managed to eject, even he did it over Bosnian territory and becames an POW. Radosavljevic had no luck: he was killed in action, and was postumely promoted to Major (To know the American version of the combat, see the pages devoted to NATO in this same site). Peric's kill was the last confirmed air victory of the Squadron.
This image was broadcasted on the Western countries TV, and it shows the wreckage of a downed airplane over Bosnia on March 26th. The aircraft was wrongly identified as a "MiG-29", but the inscriptions in English language ("ANNUAL INSP C/7") identify it as the F-15E downed by pilot Major Slobodan Peric.Note: A visitor of my site, nicknamed "TJ", send me recently two scanned pages of an article in the Yugoslav magazine "Svedok" (an its apparent translation into English) where appeared an interview to Lt.Col Peric, and in it apparently Peric did not claim any air victory. I am waiting a confirmation of that by my Yugoslav sources. Until that confirmation did not arrives to me, I will not remove Peric's claim from my site.Losses and Final BalanceEven when the activities of 127th Squadron did not end, it was clear that with this frequency of losses the unit will run out of airplanes quickly, and in consequence the action reduced to minimum. On May 4th the unit suffered his last documented loose, when other MiG-29 was downed. The pilot was the same Col. Milenko Pavlovic, who perished. The cause is controversial: according NATO was a F-16CJ (78th TFS, 31st TFW, USAF), but Yugoslavia assets that the responsible was a Serb SAM 9M9 Kub (SA-6), in a unfortunately identification error. Some sources mentioned two possible victories on May 21st and May 31st, but without more avoilable information, I consider them improbable. Table # 2 shows the known losses of Yugoslav MiG-29s.Table # 2: MiG-29s downed in 1999.
DATE PILOT PLACE AND TIME
24/03/1999 Major Nebojsa Nikolic Near Titel. 20:36.
24/03/1999 Major Iljo Arizanov Kosovo
24/03/1999 Major Milorad Milutinovic
26/03/1999 Captain 1st Class Zoran Radosavljevic (*) Bosnia. 17:22.
26/03/1999 Major Slobodan Peric Bosnia. 17:22
4/05/1999 Colonel Milenko Pavlovic (*) (**)

Аватар
General Lukov
Редовен потребител
Мнения: 1844
Регистриран на: 07 Авг 2016, 18:14
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от General Lukov » 13 Юни 2017, 16:08

Този Iljo Arizanov не ми звучи баш да е сърбин. :roll:
Ако може по-подробно инфо кой точно е този пилот.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 2389
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от piston » 13 Юни 2017, 16:33

General Lukov написа:
13 Юни 2017, 16:08
Този Iljo Arizanov не ми звучи баш да е сърбин. :roll:
Ако може по-подробно инфо кой точно е този пилот.
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1 ... 0%B9%D0%BE

Роден е в Македония. В двата филма, които качих горе има интервю с пилот с фамилията А(х)мети....

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 2140
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от Archer » 13 Юни 2017, 17:26

Странно, аз пък като четох видях неразбория, неинформираност между участниците, проблеми с АУАКС - ите, проблеми с комуникацията, проблеми с откриването на целите, проблеми с IFF...
Ми смятай ако трябваше действат срещу противник със по-модерни средства за ПВО и РЕБ, след Виетнам щатите срещу сериозен противник не са воювали..

Пак ви казвам тая авантюра си беше едно по-сложно учение тип Red Flag, за да е по интересно сменете МиГ-29 s F-16A block 15, сменете Е-3 с А-50 и F-15С със Су-27СМ разиграйте го там в симулаторите от оная тема за игрите и вижте какво би се получило 8-) :lol:

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 4886
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от Amazon » 13 Юни 2017, 17:32

Аз имам чуството че в сръбските ВВС е царял някакъв хаос, да не кажа нисък професионализъм. Сърбия де факто е в перманентна война с бившите си съставни части, под ембарго, кланета и етнически прочиствания, няма начин офанзивата на НАТО да им е дошла, като изненада. Обаче какво четем? Неработещи радари и системи за предупреждение на едва ли не на всички самолети, полковници импулсивно се хвърлят в непланирани мисии...

Токова ли за тия години ВВС не можаха да си оправят/заменят електрониката и да измислят смислена стратегия за интеграция в ПВО на страната. Щото на ПВО радарите им работеха и ракетите им хвърчаха и не съм чел да са се оправдавали.

Че те имаха време още МиГ-29 да си купят.

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 2140
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Въздушните победи на НАТО 1999 година

Мнение от Archer » 13 Юни 2017, 17:42

Че те имаха време още МиГ-29 да си купят.,
С какво да го купят при перманентно ембарго, граждански войни и безпаричие :geek: цяло чудо е, че със съществуващата техника дадоха такъв отпор, и все пак наземните радари и ПВО комплекси са по лесни за поддръжка отколкото изтребителите .

Просто в тая война се видя колко им струва подкрепата на "братушките" нищо не им дадоха нищо и един патрон дори, а са имали време и възможности да им доставят някакво хомеопатично количество по-модерни ЗРК който за няколко месеца можеха да бъдат усвоени от тогавашния перснонал в югоармията..

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани