Военна авиацияIRST - бъдещ анти стелт?

Модератор: Amazon

Отговори
Аватар
Sharana
Редовен потребител
Мнения: 1544
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

IRST - бъдещ анти стелт?

Мнение от Sharana » 05 Фев 2017, 02:10

IRST - Infra-red search and track. При руснаците ОЛС - Оптико-локационная станция.

Зачетох се по въпроса покрай една дискусия за Рафала (който се лиши точно от това) и ми стана интересно. Дали наистина могат да са толкова ефективни или не особено и затова от Рафала я махнаха примерно.

https://defenseissues.net/2015/06/16/ai ... rformance/

И по повод сравненията в някакви вакумни сценарии 1 на 1.

Ф-22 срещу Т-50
https://defenseissues.net/2015/10/11/pak-fa-vs-f-22/

Рафал срещу Ф-22
https://defenseissues.net/2015/11/11/da ... e-vs-f-22/

Какво мислите по въпроса? Статията за Т-50 и Ф-22 беше доста интересна от тази гледна точка.

Аватар
centara
Редовен потребител
Мнения: 992
Регистриран на: 22 Юли 2016, 13:27
Контакт:
Status: Offline

Re: IRST - бъдещ анти стелт?

Мнение от centara » 05 Фев 2017, 05:28

Къде си прочел, че Рафал се лишава от ОЛС?
Мисля, че много рано отписаха радарите. Тези с АФАР са с low-probability of intercept и даже най-новите СПО имат трудности да ги засичат. Бях, чел коментар на американски летец, летял на МиГ-29 за неговата ОЛС - беше нещо от сорта, че е безполезна. Разбира се, мнения най-различни. С новите образци нещата могат да стоят по друг начин. Въпросът е доколко могат да си оправдаят допълнителните килограми, съпротивление и цена.

Super_Hornet
Редовен потребител
Мнения: 1797
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:47
Контакт:
Status: Offline

Re: IRST - бъдещ анти стелт?

Мнение от Super_Hornet » 05 Фев 2017, 13:07

LPI имат и ФАР без активна решетка, при това доста по разширени от тези на рекламираните на изтребители.

Впрочем, нямат никакви проблеми съвременните РТР/СПО, за да открият LPI.

п.с. LPI не е и панацея, щото защитата от смущения е 0, а далечината на откриване е дооооста по-малка от тази в "активен" режим.

Шаране, ОЛС е част от целия комплекс, като има както предимства, така и недостатъци спрямо РЛС, но за ДВБ не е най-подходящото нещо.

Аватар
Sharana
Редовен потребител
Мнения: 1544
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: IRST - бъдещ анти стелт?

Мнение от Sharana » 05 Фев 2017, 13:49

centara написа:
05 Фев 2017, 05:28
Къде си прочел, че Рафал се лишава от ОЛС?
Мисля, че много рано отписаха радарите. Тези с АФАР са с low-probability of intercept и даже най-новите СПО имат трудности да ги засичат. Бях, чел коментар на американски летец, летял на МиГ-29 за неговата ОЛС - беше нещо от сорта, че е безполезна. Разбира се, мнения най-различни. С новите образци нещата могат да стоят по друг начин. Въпросът е доколко могат да си оправдаят допълнителните килограми, съпротивление и цена.
Тук за друго става въпрос. Тези системи от Студената война (май и Ф-14 имаше такава, нали?) не се доказаха особено ефективно по ред причини - хем технологични хем заради това каква е доктрината за ползване на самолетите. Тук ставаше въпрос за стелта - всички тези 5то поколение ги предвижват да летят на крейсерски СЗ много високо (15 000+ метра), а там е -30 до -60 градуса, няма облаци и 99.8% от водните капки са под 14 000 метра. С други думи почти перфектните условия да видиш гореща цел и горещия въздух от двигателите след нея. В комбинация с това и по-новите технологии вече, които виждат по-добре и по-далеч.
While US Department of Defense has a very long history of being “late to the party” when it comes to introducing simple, yet effective (even transformative) systems*, US military is currently taking baby steps to rectifying its lag in development and application of airborne IR sensors. This can be clearly seen from the F-35s inbuilt IRST (though that decision was only made on insistence of US Navy, which was also the first service to introduce the Legion pod, and generally has better understanding of passive IR systems than USAF**), and procurement of IR pods for the F-15C, F-16 and F-18 fleets. Legion pod procured is capable of generating weapons track.
...
Allowing it to threaten the multi-billion AWACS or stealth aircraft programmes was simply unacceptable.*** For this reason, USAF is still acting as if IR sensors have not advanced past Vietnam-era sensors with their range, weather and targeting limitations.
...
This might be changing as USAF agressors are starting to use IR sensors during Red Flag exercises. US’ Northrop Grumman has also signed a deal with SELEX which will bring Europe’s more advanced IRST technology to United States. This will help overcome US technological lag in field of IR systems when compared to Europe.
За Рафала четох една статия миналия ден как смятат новите (след 2012та) да нямат IRTS отделно, а ще ползват ИЧ ГСН на ракетата за БВБ, която носят и е включена към дата фюжън системата на самолета. Тоест не се лишава от ОЛСа като цяло, но се маха IRST (която вижда стотина километра в споменатата ситуация по-горе с голямата височина) и се оставя подобрена ТВ система, която вижда и идентифицира цели до 50на км.
Само тази дискусия откривам в момента:
http://forum.keypublishing.com/showthre ... IT-No-IRST
It's true. OSF-IT only provides an improved TV channel.
The FLIR function now relies on the targeting pod, while the IRST function is performed by MICA IR.
Super_Hornet написа:
05 Фев 2017, 13:07
Шаране, ОЛС е част от целия комплекс, като има както предимства, така и недостатъци спрямо РЛС, но за ДВБ не е най-подходящото нещо.
При всички случаи, особено пък в днешни дни. Ясно е защо радара е основен.
Ставаше въпрос за малко по-напред във времето, когато има повече високо летящи стелтове както F-22, F-35, T-50, J-20, J-31, така и разни дронове и бомбъри (Б-2, Б-21, ПАК-ДА). Радарите ги виждат вероятно на подобна дистанция, но пък имат много висок шанс да се издадат, че са там и стелт идеята малко пропада.
Но става въпрос за планираната им в момента тактика. Ако летят по-ниско и в облаците ОЛСа ще е толкова полезен колко и беше Студената война сигурно, радара ще си е основен.

Аватар
Sharana
Редовен потребител
Мнения: 1544
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: IRST - бъдещ анти стелт?

Мнение от Sharana » 02 Юни 2018, 12:05

Ако някога имам достатъчно време може да преведа част от дългата статия с по-инетресните моменти. Който разбира английски може да я прочете цялата:
https://foxtrotalpha.jalopnik.com/infra ... 1691441747

Тук също в някои постове има интересна информация, особено за различните видове сензори.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php ... 52774a5e1c

rki
Редовен потребител
Мнения: 3678
Регистриран на: 22 Мар 2017, 20:11
Status: Offline

Re: IRST - бъдещ анти стелт?

Мнение от rki » 02 Юни 2018, 15:49

Sharana написа:
05 Фев 2017, 13:49
Тук ставаше въпрос за стелта - всички тези 5то поколение ги предвижват да летят на крейсерски СЗ много високо (15 000+ метра), а там е -30 до -60 градуса, няма облаци и 99.8% от водните капки са под 14 000 метра. С други думи почти перфектните условия да видиш гореща цел и горещия въздух от двигателите след нея. В комбинация с това и по-новите технологии вече, които виждат по-добре и по-далеч.

Но става въпрос за планираната им в момента тактика. Ако летят по-ниско и в облаците ОЛСа ще е толкова полезен колко и беше Студената война сигурно, радара ще си е основен.
Имам въпрос - може и да е малко наивен - има ли данни, че примерно в Сирия, където са използвани F22 и F35, те се придържат към гореизложената тактика?
"Risk happens slowly at first, then all at once."

Аватар
Sharana
Редовен потребител
Мнения: 1544
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: IRST - бъдещ анти стелт?

Мнение от Sharana » 02 Юни 2018, 17:38

rki написа:
02 Юни 2018, 15:49
Имам въпрос - може и да е малко наивен - има ли данни, че примерно в Сирия, където са използвани F22 и F35, те се придържат към гореизложената тактика?
Американците над Ирак и Сирия F-35 не са ползвали. F-22 лети рядко и се ползва както за ударни мисии, така и за патрул. Небето е безопасно, има си и танкер та кой ги знае как точно летят. Но при борба за въдушно превъзходство няма работа да лети ниско. Специално за Раптора това си е в техническото задание от което са пострадали други неща, за да бъде изпълнено. Колко високо точно ще летят е трудно да се каже. Крейсерския свръхзвук е най-ефективен на 11 000 метра, нагоре вече лети по-бавно. Ето от една презентацийка на USAF:
Изображение

rki
Редовен потребител
Мнения: 3678
Регистриран на: 22 Мар 2017, 20:11
Status: Offline

Re: IRST - бъдещ анти стелт?

Мнение от rki » 02 Юни 2018, 20:57

Благодаря!

За F35 имах предвид евреите как точно са го използвали, но явно нищо не се е разбрало все още.
"Risk happens slowly at first, then all at once."

Аватар
Sharana
Редовен потребител
Мнения: 1544
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: IRST - бъдещ анти стелт?

Мнение от Sharana » 03 Юни 2018, 07:52

rki написа:
02 Юни 2018, 20:57
За F35 имах предвид евреите как точно са го използвали, но явно нищо не се е разбрало все още.
Евреите със сигурност са избомбили някой от полигоните си с кодово име "Газа", но за Сирия е много съмнително все още. Може и подмятане на бомба от Ливан да е било. Но така или иначе "учебника" по Ф-35 все още се пише в момента. A за Ф-22 попаднах на много интересни данно за икономичността на двигателя в зависимост от скоростта и височината. Най-икономичен е на 15 000 метра при дозвукова скорост. Крейсерския свръхзвук за моя изненада се оказа много далеч от икономичен режим.

М=1,5 Н=9000м - 11,6 кг/км.
М=1,5 Н=12000м - 7,2 кг/км
М=1,5 Н=13500м - 6,12 кг/км

М=0,8 Н=9000м 3.4 кг/км
М=0,9 Н=9000м 3.65 кг/км
М=0,8 Н=12000м - 3,1 кг/км
М=0,9 Н=12000м 3.22 кг/км
М=0,9 Н=15000м - 2,91 кг/км

plamenhk
Редовен потребител
Мнения: 436
Регистриран на: 16 Окт 2017, 07:48
Контакт:
Status: Offline

Re: IRST - бъдещ анти стелт?

Мнение от plamenhk » 03 Юни 2018, 10:49

Качествено IRST има перспектива, заради развитието на RWR (Radar Warning Receivers) и ESM (Electronic Support Measures), но само високотехнологични държави ще успеят в това направление.
За сега радарите тип AESA (поради трудното им засичане) изпълняват ролята на IRST. AESA имат F-22A (APG-77), F-15C (APG-63V3) и F/A-18E/F Super Hornet (APG-79).

IRST сензори имат Eurofighter Typhoon (PIRATE), Dassault Rafale (Optronique Secteur Frontal) и в недалечно бъдеще JAS-39E Gripen (Skyward-G).
Руснаците имат на MiG-29 (OLS-29), Su-27/30/35(OLS-27/30/35), Su-57
От американците само F-35 Lightning II има AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS)I, но разработват контейнер Legion Pod.
Подробно:
Infrared Search And Track Systems And The Future Of The US Fighter Force
https://foxtrotalpha.jalopnik.com/infra ... 1691441747

F/A-18E/F Super Hornet Block II вероятно имат/ще имат инфрачервени сензори, но не пряко вградени в самолета.
Подробно:
https://www.military.com/defensetech/20 ... ing-sensor

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани