Военна авиацияБЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Модератори: Sharana, Amazon

Отговори
Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2813
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Bruchpilot » 09 Дек 2019, 17:00

Amazon написа:
08 Дек 2019, 01:16
Ако написаното в статията е вярно, свалям шапка на комшиите! Сателитно управление, сериозен боен товар, 24 часа патрул...такова нещо няма никой освен САЩ.
Работят комшиите, не може да им се отрече! Въпреки, че се е получил откровен грозник :lol:
Sharana написа:
08 Дек 2019, 14:48
Много китайски играчки
Направо като в сайта на ....експрес. От пиле мляко :D
Строши-пилот :mrgreen:


Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2813
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Bruchpilot » 27 Дек 2019, 17:04

По повод горните клипчета 50 dakika, 50 минути ли означава?
Междувременно руснаците са се заели сериозно да правят нови комбинирани оптични сензори (ГОЭС-4 и ГОЭС-540) за дроните, които произвеждат по лиценз:
https://bmpd.livejournal.com/3884370.html
А моята вяра в немското оръжие изведнъж е разклатена след тази снимка от Афганистан :lol:
Изображение
Строши-пилот :mrgreen:

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2813
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Bruchpilot » 14 Яну 2020, 13:05

Строши-пилот :mrgreen:

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5314
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от EddieBG » 19 Яну 2020, 18:31

https://www.youtube.com/watch?v=P3DncMeGqTg

Dynetics, the performer for the Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) Gremlins program, has successfully flown its X-61A Gremlins Air Vehicle (GAV) for the first time in November 2019.

Въпросният безпилотник излита от транспортен самолет и след приключване на мисията се връща обрано на него.
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

plamenhk
Редовен потребител
Мнения: 941
Регистриран на: 16 Окт 2017, 07:48
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от plamenhk » 22 Яну 2020, 12:51

Американците направиха поредната крачка напред с Grey Eagle Extended Range (GE-ER) при MDO.
Опитите трябва да докажат че GE-ER с способен да работи със системата Long Range Precision Fires (LRPF)

Изображение

GA-ASI Demos Multi-Domain Operations Using Gray Eagle ER Drone
General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) has begun Multi-Domain Operations (MDO) demonstrations using a Gray Eagle Extended Range (GE-ER) Unmanned Aircraft System (UAS).

In November 2019, GA-ASI completed the first in a series of internally-funded MDO demonstrations. ‘The flight series will continue in 2020 and show that a GE-ER equipped with long-range sensors and Air Launched Effects (ALE) is able to Detect, Identify, Locate and Report (DILR) targetable data to support Long Range Precision Fires (LRPF) systems,” the company said in a statement Tuesday.

GE-ER is a long-range variant of the US Army’s MQ-1C Gray Eagle UAS.

“Gray Eagle ER is a critical tool, along with the Army’s manned platforms, for operations in an MDO environment,” said David R. Alexander, president, GA-ASI. “We’re excited to show the capability Gray Eagle ER provides due to its increased endurance and range, with the addition of high Technology Readiness Level [TLR] long range sensors and ALE.”
Equipped with Lynx Block 30A Long Range Synthetic Aperture Radar/Ground Moving Target Indicator (SAR/GMTI), the GE-ER was able to detect military targets out to a range of 75 km. The Lynx SAR imagery produces precise coordinates with every image, cueing to aviation assets or enabling direct engagement with LRPF. The Lynx SAR has modes for Ground Moving Target Indicator (GMTI), Dismount Detection on the Dismount Moving Target Indicator (DMTI), Maritime Detection and Maritime Identification with Inverse Synthetic Aperture Radar (ISAR). This combination of modes supports MDO operations over land or sea in the Pacific and European theatres.

All flights and future demonstrations will be controlled exclusively using GA-ASI Scalable Command & Control (SC2) software hosted on a laptop computer, drastically reducing the system’s logistical footprint and supporting the Army’s vision for interfaces to the aircraft from across the battlefield without the need for a Ground Control Station shelter or vehicle.

Demonstrations planned in 2020 include integration of additional long range and MDO relevant sensors, communications packages, and launching of ALE from the aircraft. Serving as an ALE mothership, the GE-ER will carry multiple ALEs with a variety of capabilities. The launching and controlling of ALEs from GE-ER could potentially increase the survivability and effectiveness of current and future manned aviation systems with intelligence, targeting, communications, jammers, decoys and kinetic effects.
https://www.defenseworld.net/news/26212 ... igU22gue70

Аватар
vassiln
Редовен потребител
Мнения: 8121
Регистриран на: 23 Юли 2016, 08:23
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от vassiln » 24 Яну 2020, 13:04

EddieBG написа:
19 Яну 2020, 18:31
https://www.youtube.com/watch?v=P3DncMeGqTg

Dynetics, the performer for the Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) Gremlins program, has successfully flown its X-61A Gremlins Air Vehicle (GAV) for the first time in November 2019.

Въпросният безпилотник излита от транспортен самолет и след приключване на мисията се връща обрано на него.
Странно, руснаците в ЖЖ твърдят, че дронът паднал поради отказ на парашутната система, а тук се сочи, че изпитателния полет е бил успешен.
Е го руското твърдение:
https://bmpd.livejournal.com/?skip=15
Заявлено, что полетная программа собственно полета была выполнена "успешно", включая воздушный старт, управляемый полет и переключение между воздушнным и наземным пунктами управления, но по окончании полета продолжительностью 1 час 41 минуту прототип был потерян ввиду невыпуска посадочного парашюта (посадка должна была осуществляться парашютным способом).
То вярно може да се разглежда като успешно, макар и при изгубен апарат, но аз не бих.
Може ли да помоля да не ми рипате на талази до 12 юли - неделя?

Аватар
vassiln
Редовен потребител
Мнения: 8121
Регистриран на: 23 Юли 2016, 08:23
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от vassiln » 24 Яну 2020, 14:07

Китайците изпитват някаква тримоторна годзила:
Изображение

Первый полет нового китайского тяжелого трехдвигательного беспилотного летательного аппарата

Въпреки че може да не се окаже толкова лоша идея - предполагам, че при отказ на един или даже два от двигателите, прибирането в базата ще остане възможно. А и размерите не са толкова впечатляващи - разпереност 20 метра, пълно тегло 3200 килограма, от които 1500 - товар (?).
Може ли да помоля да не ми рипате на талази до 12 юли - неделя?


Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 8575
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Amazon » 12 Мар 2020, 17:28

Интересно, че нищо не намирам за тази чудесия. Единствено и само за Avenger.

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2813
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Bruchpilot » 14 Мар 2020, 11:43

Ето нещо от мен. Реших на бързо да обощя информацията за евентуално бъдещо ползване и справки:

Накратко за бойните действия на турските безпилотни летателни апарати в периода 25.02.2020 година – 11.05.2020 година
Две хиляди и двадесета година започна доста динамично що се отнася до бойните действия в Сирия. Основно място в събитията от първата четвърт на годината заемат боевете в Идлиб и конкретно около гр. Серакиб и несъмнено един от най-интересните епизоди от тези боеве е интензивното използване от страна на Турската армия на безпилотни летателни апарати. То предизвика голям отзвук и множество коментари още от момента в който се появиха първите кадри, заснети от въздуха. Страните в конфликта къде официално, къде чрез така наречените “придворни журналисти” скоро започнаха да обявяват взаимно изключваща се информация относно действията и ефективността на безпилотните летателни апарати. Авторитетни и не толкова авторитетни изявления се редуваха с поляризирани мнения на експерти. Противоречивите сведения, “мъглата на войната” и откровеното и силно чийто медийно противопоставяне на фракциите естествено доведе до ожесточени спорове. На моменти “сраженията” в Туитър и инернет форумите, занимаващи се с военна и военнотехническа тематика, надминаваха по интензивност боевете на терен. В някои среди дори започна циркулацията на нови термини, като така наречения “дронопад”.
По-надолу ще се опитам “да отсея просото от плявата” стъпвайки единствено на база фото и видео материали, оставяйки настрани “медийната война”.

Изненадата
Вероятно за мнозина активното използване от страна на Турската армия на безпилотни летателни апарати, още повече не само за разузнаване, а и за ударни цели е било изненада. Но не би следвало да е така. То е резултат на натрупания в продължение на много години опит на Турските въоръжени сили в използването на безпилотни летателни системи, както и на целенасочената политика на държавата в тази област в последните десет - петнадесет години.
Република Турция още от годините на Студената война експлоатира AQM-34 Firebee. Въпреки, че по същество той представлява учебна мишена, редица доработки му позволяват да поставя активни и пасивни смущения, както и да служи за лъжлива цел по време на бойни действия. Следва да се упомене обаче, че модификации на базата на машината изпълняват разузнавателни и ударни мисии във Войната във Виетнам. Регистрирано е изпълнение на бойни задачи и дори по време на Войната в Персийския залив.
Турските въоръжени сили в онези години разполагат и с изцяло разузнавателна безпилотна летателна система - съвместната разработка Canadair CL-89. Въпреки възрастта си тази система успява да вземе участие във Войната в Косово.
Всичко това ясно показва, че още от времето на Студената война, въоръжените сили на Република Турция разполагат с необходимия опит и необходимите специалисти за експлоатацията на безпилотни летателни системи. Несъмнено по линия на НАТО турската армия разполага и с информация относно тактиката на използване на подобни системи, както и тяхната ефективност в реални бойни действия, съответно може да почерпи опит, дори и без пряко да участва във военни стълкновения. Явно ефективността на подобни системи е била оценена като положителна от страна на турското командване, тъй като през ’90-те години на миналия век са закупени образци на няколко разузнавателни и ударни безпилотни летателни системи с високи характеристики - General Atomics Gnat 750, IAI Heron и IAI Harpy.
След 2000 година турската държава започва амбициозна програма за разработване и развитие на безпилотни летателни системи. Може би основна роля в нея изиграва американският възпитаник Селджук Байрактар, който през 2016 година става зет на Президента на Турция - Реджеп Ердоган. Вложените усилия и средства започват да дават резултати, като през 2005 година е разработен Bayraktar Mini, който в последствие е приет на въоръжение в Турската армия. Той е последван от значително по-големите като размери, продължителност на полета и полезен товар Bayraktar UAS, чийто първи полет се състои през 2009 година и TAI Anka, чийто първи полет се състои през 2010 година.
Поради забраната наложена от САЩ за износ в Турция на способни да носят оръжие безпилотни летателни апарати, започва развитието на ударната версия на Байрактар, чийто първи полет се състои през 2014 година. За него и останалите машини с ударни възможности, компанията Roketsan изработва управляемите муниции MAM-L/C.
Усилията и амбициите на турските компании обаче не спират до там. През 2014 година започват изпитанията на Vestel Karayel, а през 2019 година на TAI Aksungur и Bayraktar Akıncı. Всичко това идва да покаже, че към настоящият момент Турция разполага със солидна научноизследователска и производствена база що се отнася до безпилотните летателни системи.

В бой
Първо, следва да се отвори една скоба - трябва да се има предвид, че турски безпилотни летателни системи действат над северна Сирия далеч не само в описания период 25.02.2020 – 11.05.2020 година, а още от момента на пряко ангажиране на турската армия в района, започнало през 2016 година. От тогава насам, многократно на сайтовете за следене на авиационния трафик са забелязвани данни от транспондери на летящи над Идлиб и контролираните от кюрдите територии на Сирия безпилотни апарати. Но тъй като откритото им използване в бойни операции, в периода от края на месец февруари до първите дни на месец март 2020 година, от една страна е подкрепено с най-много данни, а от друга буди най-голям интерес, ще се спра само на него, в опит накратко да събера на едно място най-важното от големия обем изложена информация:
На 25 февруари 2020 година започва поредната ескалация на бойните действия между разположените в Идлиб бунтовнически сили и правителствената армия. Боевете са основно за гр. Нейраб, разположен западно от гр. Серакиб. Още от самото начало се появяват сведения, че действията на бунтовническите сили се поддържат от турските части разположени в Идлиб. Следобед информацията за турската намеса се потвърждава по категоричен начин, с появата на снимки на свален турски безпилотен летателен апарат Anka-S:
Изображение
От направения по-късно репортаж от мястото на падането му става ясно, че той е поразен в основата на дясното полукрило, като попадението се е оказало фатално за машината, но не е разрушило изцяло конструкцията й още във въздуха.
На 26 февруари 2020 година става ясно, че успехът за момента е на страната на бунтовническите сили и боевете вече се изместват на изток към покрайнините и самия град Серакиб. И от двете страни постъпва информация за тежки боеве, както и за масирано използване на турска артилерия по правителствените войски. Късно през нощта се появяват и първите сведения, че бунтовническите сили са навлезли в града.
Възможно е именно по време на боевете през този ден да е започнало интензивното използване на безпилотни летателни системи от страна на Турската армия, както за целеуказване и корекция на огъня на артилерията, така и пряко за нанасяне на удари от въздуха с управляеми муниции. Естествено точният момент, трудно може да бъде посочен от страничния наблюдател, но косвено за него може да се съди по информацията за активизиране на разположената в Идлиб турска артилерия.
На 27 февруари 2020 година боевете продължават. Появяват се първи кадри от вътрешността на гр. Серакиб разпространени от бунтовническите сили. И от двете страни постъпва информация за масирани артилерийски обстрели по цели на съответния противник. За действията на турските безпилотни летателни апарати може косвено да се съди както по активните действия на артилерията, така и по наличието на информация в сайтовете за следене на въздушния трафик за действащи транспондери в близост и над района на бойните действия до късно през нощта.
На 28 февруари 2020 година се покрадват първите данни за интензивното използване на турските безпилотни летателни апарати. Първоначално това са само съобщения в отделни социални мрежи и медии, но в последствие се появяват първите видеоклипове съдържащи резултатите от работата на машините. Предвид големия брой заснети епизоди на бойно използване, които се появяват в мрежата и медиите за съвсем кратък период от време, съвсем основателно може да се направи заключение, че записите са правени през по-продължителен период от време и трудно може да става дума за "една нощ". Това косвено подкрепя и теорията, че вероятно резкия скок в броя на задачите изпълнявани от турските безпилотни системи е съвпаднал с активизиране на боевете - т.е. няколко дни преди 28 февруари.
В късния следобед на този ден се появява и първия от серия видеоклипове, предизвикали изключително противоречиви реакции - кадри на които се твърди, че е запечатано унищожение на ЗРК "Панцир" от страна на турски безпилотни летателни апарати. Почти веднага видеото става обект на ожесточено обсъждане и в определени среди то веднага е категоризирано като "фалшива новина", като в подкрепа на това са изложени твърдения - че то е заснето не в Сирия, а в Либия, че на него се вижда не унищожението на ЗРК "Панцир", а на ЗРК "Роланд" на колесна база и др.
На 29 февруари 2020 година боевете около гр. Серакиб и южната част на контролираната от бунтовническите сили част от Идлиб продължават. През този ден се появява и първия репортаж, направен от страна на руски кореспондент, разположен "на първа линия". За пръв път от началото на офанзивата на бунтовническите сили в него открито се показва унищожена от или със съдействието на безпилотните летателни апарати техника. За сериозността на положението в което правителствените сили са поставени от интензивните действия на турските машини, може да се съди по изявлението, че те дори преследват мотоциклетисти и колоездачи. Интересен момент е, че видео репортажът е показан по официалните руски медии само в силно цензуриран вариант, което е ясна индикация за настъпило объркване и изненада дори в руската верига за вземане на решения.
През този ден от страна на близки до турското правителство и армия журналисти и медии се появяват и твърдения за нападение над авиобаза Куейрес, извършено от турски безпилотни летателни апарати, като се тиражират снимки на които са видни поражения. Самия факт на нападението обаче трудно може да бъде безспорно потвърден, както и дали показаните поражения са следствие на работа на безпилотни апарати или артилерия/авиация.
На 1 март 2020 година от страна на близки до турското правителство и армия журналисти и медии се разпространява информация за поразена пускова установка на ЗРК "Бук" на правителствените сили. Тя също не може да бъде потвърдена, както поради липсата на някакви обективни данни, така и поради липсата на признание от противниковата страна. Това, което може да бъде потвърдено обаче е свалянето на втори турски безпилотен летателен апарат - вероятно Anka-S:
Изображение
Изображение
Особеното в този случай е, че въпреки че машината пада на контролирана от бунтовническите сили територия е на лице фото потвърждение за поразяването й.
През този ден за пръв път от началото на офанзивата на бунтовническите сили в социалните мрежи и медиите се появяват снимки и видеоматериали на старателно укривана бойна техника на правителствените войски, както и на войници явно стараещи се да избегнат наблюдение от въздуха. Въпреки това близки до сирийското правителство и армия журналисти, и медии обявяват началото на контраатака за възвръщане на гр. Серакиб.
В късния следобед се появява ново видео съдържащо резултати от работата на турски безпилотни летателни апарати - редица удари върху конвой от военна техника на проправителствените сили. В различни медии се твърди за унищожаването на 10 танка и 5 бронирани машини, но резултатите фиксирани "на лента" са по-скромни. Несъмнено обаче се забелязват множество попадение в близост до жива сила, от което може да се съди, че са на лице сериозни загуби сред нея.
Вечерта на 1 март 2020 година руския кореспондент Евгений Поддубный публикува видео с активната работа на сирийската противовъздушна отбрана - основно зенитна артилерия. Заключенията на самия кореспондент за ефективността им обаче са не утешителни.
На 2 март 2020 година близки до сирийското правителство и армия журналисти обявяват за пристигането на подкрепления от Русия за сирийската противовъздушна отбрана и радиотехнически войски. Действително през тъмната част на денонощието на 1 март и ранните часове на 2 март се установяват редица полети на транспортни и пътнически самолети принадлежащи на руските ВКС до авиобаза Латакия.
Вероятно във връзка с горните съобщения, отново близки до сирийското правителство и армия журналисти разпространяват информация, че засилената радиоелектронна борба от страна на правителствените сили, вероятно с помощта на руски специалисти сериозно е попречила на работата на турските безпилотни летателни апарати. През втората част на деня, се появяват съобщения от правителствените сили, че те са възвърнали контрола си над гр. Серакиб.
Към това следва да се прибави и информацията за нов свален турски безпилотен летателен апарат - Байрактар:
Изображение
През целия 3 март и от двете страни постъпват съобщения за боеве, както и за масирано използване на артилерия. От страна на близки до турското правителство и армия журналисти е публикувано ново видео с резултатите от работата на безпилотните машини. Също от там постъпват съобщения за нова унищожена пускова установка на ЗРК "Бук", но те не срещат някакво обективно потвърждение. Правителствените сили от своя страна "отговарят" със снимки на още един свален турски Байрактар.
Тук следва да се отбележи, че и двата безпилотни летателни апарата свалени на 2-ри и съответно на 3-ти март са силно фрагментирани и частично обгорели. Тъй като и в двата документирани случая са показани само сравнително малки части от безпилотния летателен апарат не може да се изключи, че всъщност става дума за една и съща машина, разпаднала се още във въздуха вследствие на попадение.
През този ден се появява втория противоречив видеоклип съдържащ кадри от твърдяно унищожение на ЗРК "Панцир". Той отново предизвиква силни разнопосочни реакции и редица съмнения относно истинността на видеоматериала.
На 4 март боевете около гр. Серакиб продължават и въпреки стремежа на страните да извоюват по-изгодни позиции преди предстоящата среща на президентите на Турция и Русия, на земята положението е по-скоро статично. За трети пореден ден се появява информация за свален турски Байрактар, подкрепена със снимки:
Изображение
Отново от страна на близки до сирийското правителство и армия журналисти се тиражира информация за изключително успешните действия на сирийската противовъздушна отбрана и радиоелектронна борба, като броя на обявените за свалени турски машини значително надминава действително показаните останки.
Въпреки това, особено през тъмната част на денонощието полетите на турските безпилотни летателни апарати продължават с ненамаляваща интензивност. След здрач редица са забелязани на сайтовете за за следене на авиационния трафик да се насочват от турска територия към Идлиб и в последствие да изключват транспондерите си. В някои среди впрочем, това е прието за резултат от работата на сирийската противовъздушна отбрана и доказателство за "свалянето" на апаратите, чийто сигнал изчезва.
На 5 март се състои срещата между президентите на Турция и Русия. Въпреки, че докато тя трае сблъсъците и обстрелите продължават, след постигането на споразумение между Реждеп Ердоган и Владимир Путин започва постепенно стихване на боевете. Тази дата може да се приеме за условен край на активните бойни действия в Идлиб, поне до настоящия момент.
Въпреки, че в последващите дни нееднократно избухват престрелки и се използва тежко въоръжение, като цяло активността на страните постоянно спада. Оказва се обаче, че борбата на "информационния фронт" все още е далеч от стихване.
На 9 март 2020 година е публикувано видео, съдържащо данни за следене от страна на турските безпилотни летателни апарати на редица системи за противовъздушна отбрана на правителствените сили, което отново предизвиква множество коментари. В същия ден е отбелязана и една небойна загуба на турски безпилотен летателен апарат Байрактар, който се разбива малко след излитането си:
Изображение
На 11 март, донякъде изненадващо, руското Министерство на отбраната прави изявление, с което отхвърля турските твърдения за два унищожени по време на боевете в Идлиб ЗРК "Панцир", като отбелязва, че два комплекса са получили повреди, но са върнати обратно в строя. Отговора на турската страна не закъснява, като през същия ден е публикуван трети видеозапис с унищожение на ЗРК "Панцир".

Съвсем накратко за тактиката
Този въпрос вероятно още много време ще бъде дискусионен и едва ли турската армия ще бърза да "вдига завесите" относно точните прийоми на действие. Това които може да се каже на база на малкото достъпна информация е, че в разрез с някои виждания и очаквания, турските безпилотни летателни апарати рядко, ако въобще са действали от малки височини. Във всички публикувани видео клипове с резултатите от бойното използване на турските безпилотни летателни апарати информацията от бордовите системи и заличена, но на база данни от транспондерите видими в сайтовете за за следене на авиационния трафик, може да се извади заключение, че височината от която действат апаратите Байрактар е около 20000 фута. Впечатление прави обаче доста и ниската полетна скорост - само около 60 възела. Не може да се направи заключение каква е настройката на транспондерите на безпилотните апарати и съответно дали показваната от тях скорост е IAS или TAS, но би следвало показваното да е истинската въздушна скорост. Това кореспондира и с единствената разпространена снимка, на която информацията от бордните системи не е заличена:
Изображение
Впрочем въпросната снимка също предизвика множество дискусии и коментари. Някои среди бяха изненадани от качеството на образа на указаните дистанции, съответно веднага започна изразяване на съмнения за манипулация. В последствие по данните от снимката бяха направени тригонометрични изчисления, които с минимални отклонения потвърдиха изобразеното там. Но дори и тези несъществени отклонения между математически изчислените и показаните данни бяха достатъчни за критичните среди да обявят поредната "фалшива новина". Подобни твърдения базирани само на изчисления не могат да бъдат приети за сериозен довод, най-малко поради факта, че математическия модел по същество използва две разумни предположения - за височината на турския безпилотен летателен апарат и за надморската височина на целта. Втората величина е изведена от общодостъпен източник, чиято абсолютна точност не може да бъде гарантирана, а първата е изведена от вероятната настройка на висотомера на безпилотния летателен апарат. Съответно само възможните вариации в тези две величини напълно биха покрили разликата между изчислените данни и тези показани на снимката.
Смятам тук е редно да се обърне внимание и на едно твърдение, широко тиражирано от близки до сирийското правителство и армия журналисти - а именно, че приблизително от средата на разглеждания период и след него, радиоелектронната борба извършвана от правителствените сили едва ли не тотално е сринала работата на турските безпилотни системи. Тъй като това съвпадна с момент в който честотата на публикуваните видео материали отрязващи бойната работа на безпилотните системи намаля, това моментално беше изтълкувано в някои среди като косвено доказателство за успеха на радиоелектронната борба. Публикуваните в последствие видеоматериали обаче изцяло опровергаха твърденията за "тотален срив" в работата на турските безпилотни летателни системи. Дори и да е било на лице сериозно намаление на интензитета на изпълняваните от тях задачи, то далеч по-вероятно се дължи на две други причини:
- предприетите от правителствените сили мерки за маскировка и укриване на личния състав и техниката от наблюдение от въздуха;
- предприетите от правителствените сили мерки за укриване придвижването на хора и материали;
- предприетите от правителствените сили мерки за усилване на противовъздушната отбрана.
В случая изявленията за много високата ефективност на РЕБ са съмнителни и от друга гледна точка. Района в която се разгръщат бойните действия в разглеждания период е доста малък - от порядъка на 70х70 километра. Предвид непосредствената близост не само на собствените авиобази, но и на собствената територия, трудно може да се каже че турските безпилотни летателни апарати оперират в голяма дълбочина. Също така турските въоръжени сили разполагат с практически неограничени възможности да оборудват в непосредствена близост както ретранслатори на сигналите постъпващи от и до безпилотните системи, така и цели запасни пунктове за управление, допълнително намалявайки ефективността на евентуални смущения.

Няколко думи в заключение
Въпреки, че вече сме в XXI-ви век и особено за тези следящи активно военните конфликти, кадрите запечатали от първо лице бойното използване на военна техника не са новост, публикуваните видеоматериали и снимки определено предизвикаха голям отзвук. Социалните мрежи, информационните агенции, активистите и участниците в интернет форумите буквално отвориха "втори фронт" на който се водеха не по-малко ожесточени "сражения" от тези на терен. И двете страни заявяваха бомбастични количества унищожена техника, които меко казано не намират някакво обективно потвърждение. Въпреки голямата информираност на обществото като цяло и още повече на тези следящи развитието на военната техника, определено интересен момент е палитрата от реакции в различните среди - от едва ли не приемането на случващото се като предизвестено събитие, през открита изненада от наличието на подобни възможности у турската страна, до пълно отрицание на действителността. В този смисъл чисто информационното и "пропагандно" въздействие от бойното използване на турските безпилотни летателни апарати може да бъде оценено доста високо.
Също така високо може да бъде оценено моралното и непрякото им въздействие върху правителствените сили. За негативните ефекти от първа ръка може да се съди от репортажите на руските журналисти разположени на първа линия, от кадрите и снимките на укритата техника и от публикуваните от самите участващи в бойните действия видеоматериали, показващи явен стремеж към използване на прикрития от въздушно наблюдение и внимателно следене за въздушната обстановка.
Но що се отнася до бойните действия най-добрия измерител за ефективността на дадено оръжие е статистиката. В случая имаме късмета тази фаза на конфликта да е много добре медийно отразена и да съществуват не малък обем видео и фото материали. Естествено, тъй като поне към настоящият момент няма официални турски данни относно броя на извършените полети, посочването на каквото и да е число би било изцяло спекулативно. Поради това не може да бъде и направена оценка на ефективността на турските безпилотни летателни системи по различните конкретно изпълнени задачи спрямо броя общо изпълнени полети. Но на база публикуваните видеоматериали може да се направи груба статистика на извършените удари, макар и с две уговорки:
На първо и основно място, с изключение буквално на няколко кадъра, видеоматериалите не съдържат информация за резултатите от работата на турските безпилотни летателни апарати по насочване и коригиране на огъня на артилерията при работа с некоректируеми боеприпаси. О друга страна това е една от основните задачи на безпилотните системи и предвид многобройните съобщения и от двете страни за активно използване на артилерия, вероятно тя е продължила да заема първо място в списъка. Но както вече беше отбелязано, поради липсата на обективна информация няма начин да се проследи ефективността на изпълнението й, съответно и загубите причинени на правителствените сили.
На второ място, предвид не малкото публикувани, след което и разпространени по различен начин и от различни медии видеоматериали, както и множеството разпространени части от тях, са на лице не малко повторения на съдържанието, въпреки представянето му като поредната новост.
Без да претендирам за изчерпателност на проверените видеоматериали съм направил кратка статистика за ударите публикувани в периода 28 февруари - 5 март 2020 година, като съм се постарал максимално да елиминирам възможните повторения:

БМ-21 Град - 2
Неидентифицирани артилерийски установки - 3
2С1 Гвоздика - 6
Буксируеми оръдия - 1
Бронирана машина (вероятно БМП-1) - 7
Неидентифицирани бронирани машини - 8
Неидентифицирани въоръжени машини - 7
Неидентифицирани машини - 11
Товарни автомобили - 7
Танкове (различни типове) - 12
Попадения директно върху жива сила - 9*
Попадения върху вражески разчет на (микро) безпилотен летателен апарат - 1
* в много от случаите, в които е ударена техника, също в непосредствена близост присъства жива сила, която е много вероятно също да е понесла загуби, но за да се избегне "двойно броене" не е включвана в статистиката.

Или общо 74 удара, от които 64 върху техника и 10 директно върху жива сила. От турска страна официално са фиксирани 5(4) бойни загуби на безпилотни летателни апарати (2бр. Anka-S и 3(2) бр. Байрактар), както и една не бойна загуба (Байрактар).
До колко постигнатите успехи и оказания ефект отговарят на понесените загуби всеки може да направи заключение сам за себе си. Като финално сравнение, за същия период правителствените ВВС доказано губят три летателни апарата и един летец.
Строши-пилот :mrgreen:

Аватар
Sharana
Модератор
Мнения: 2642
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Sharana » 14 Мар 2020, 15:31

Браво за обобщената информация, много интересно четиво!
Задължително го пусни като статия в съответния раздел обаче, все пак е много по-солидно от обикновен форумен пост :)

gabocvet
Редовен потребител
Мнения: 969
Регистриран на: 28 Авг 2016, 13:32
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от gabocvet » 15 Мар 2020, 10:16

Иложението UMEX-2020

https://bmpd.livejournal.com/3957486.html

Прави впечатление приликата между някои китайски и саудитски разработки :D

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2813
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Bruchpilot » 15 Мар 2020, 11:59

Sharana написа:
14 Мар 2020, 15:31
Браво за обобщената информация, много интересно четиво!
Задължително го пусни като статия в съответния раздел обаче, все пак е много по-солидно от обикновен форумен пост :)
Благодаря, но не мисля, че го докарва чак до статия :)
gabocvet написа:
15 Мар 2020, 10:16
Иложението UMEX-2020

https://bmpd.livejournal.com/3957486.html

Прави впечатление приликата между някои китайски и саудитски разработки :D
Шарана мисля беше намерил информация, че са купили от Китай цял завод(и), така че може да се очаква. Но на мен друго ми прави много силно впечатление - разработки за военно ползване, с претенции, а компонентите и оборудването :roll:
Строши-пилот :mrgreen:

gabocvet
Редовен потребител
Мнения: 969
Регистриран на: 28 Авг 2016, 13:32
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от gabocvet » 15 Мар 2020, 13:09

Не е само оборудването като се замислиш, има доста хибридни схеми на БЛА. Нормално крило с един теглещ винт и 4 подемни или без теглещ винт само с подемни.

Изображение

Изображение

Изображение

Или синкоптер схема на задвижване

Изображение

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2813
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Bruchpilot » 15 Мар 2020, 20:14

Въобще на тези хибриди единственият им плюс виждам във вертикалното излитане. Всичко останало са само минуси.
Строши-пилот :mrgreen:

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 8575
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Amazon » 15 Мар 2020, 22:50

А и за разлика от конвертопланите, доста от това което виждам, е мъртва тежест през по-голямата част от полета.

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2813
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Bruchpilot » 25 Мар 2020, 15:58

Попаднах на нещо интересно по повод турските изпълнения, а и въобще. Не мога да гарантирам автентичността и верността, но някои неща, ме навеждат на мисълта за правдоподобност:
► Show Spoiler
► Show Spoiler
Строши-пилот :mrgreen:

Аватар
Sharana
Модератор
Мнения: 2642
Регистриран на: 22 Юли 2016, 00:38
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Sharana » 07 Апр 2020, 23:40

Дълга и интересна статия с клипчта, която показва една от функциите на дроните им.
Militants Fire RPG At C-130 Then An MQ-9 Reaper Crew Promptly Locates, Tracks, And Kills Them
https://youtu.be/DgvFmRXCN-s

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2813
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Bruchpilot » 01 Май 2020, 18:48

Част от системата за управление на Форпост:
Изображение
Липсва обаче повдигач за таблети :mrgreen:
Строши-пилот :mrgreen:

mitkoik
Редовен потребител
Мнения: 949
Регистриран на: 04 Сеп 2016, 18:43
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от mitkoik » 06 Май 2020, 11:57

От 18:25 показват на Бойко дрон Aerosonde mk 4.7, на въоръжение в Специалните сили.

https://www.facebook.com/boyko.borissov ... 1588752251

gabocvet
Редовен потребител
Мнения: 969
Регистриран на: 28 Авг 2016, 13:32
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от gabocvet » 07 Май 2020, 22:05

https://bmpd.livejournal.com/4015644.html

БЛА разработван от Boeing (Boeing Australia бивш De Havilland Australia) разработван за ВВС на Австралия бе представен в Брисбейн.
БЛА Loyal Wingman създаван по Loyal Wingman Advanced Development Program предназначен за взаимодействие с пилотирани ЛА.
БЛА Loyal Wingman трябва да стане основата на безпилотната система Boeing Airpower Teaming System. Апаратът трябва да може да се управлява от Lockheed Martin F-35A, Boeing F/A-18, Boeing EA-18G, Boeing P-8A и Boeing E-7A Wedgetail. БЛА трябва да изпълнява ударни, разузнавателни задачи да може да постава средства за РЕБ и др.
ЛА ще бъде едно моторен, до звуков изпълнен от композитни сплави.

Изображение

Изображение

Изображение

https://www.youtube.com/watch?v=iJpeWAxk2So

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 8575
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Amazon » 08 Май 2020, 16:22

Много добре изглежда. Освен модулност, голямото равитие е автономността. Ясно че полота не може да управлява и самолета си и дрона. За това на дрона ще задава само команди. Това е голяма стъпка в сравнение с масовите съществуващи системи. Не че при тях го няма този елемент, но ми се струва, че в по-малка степен.

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2813
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от Bruchpilot » 08 Май 2020, 16:43

Навсякъде вече стремежа е такъв - point and click. Максимално просто. В случая ясно защо (и следващото не е конкретно за него), но по принцип въжделенията повсеместно са дори и "инженери по компютърни системи" с индийско ниво на квалификация да могат да се справят с управлението. И за това после когато гличне GPS-a или се бъгне телеметрията машинката вика чао-бао :lol:
Строши-пилот :mrgreen:

Аватар
vassiln
Редовен потребител
Мнения: 8121
Регистриран на: 23 Юли 2016, 08:23
Контакт:
Status: Offline

Re: БЛА - скъпи играчки или нещо повече?

Мнение от vassiln » 08 Май 2020, 17:47

Bruchpilot написа:
08 Май 2020, 16:43
... и "инженери по компютърни системи" с индийско ниво на квалификация да могат да се справят с управлението. ...
Айде стига сте обиждали Индия и индийците. Тия дни установявам, че на една глобална сащианска компания с дейност в целия свят сякаш всички системни администратори са индийци и работят от там. Ако бяха толкова зле, щеше ли да е така?
Може ли да помоля да не ми рипате на талази до 12 юли - неделя?

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани