НаукаЕлектрически и безшофьорни автомобили

Модератори: Ksantip, Sharana

Отговори
Аватар
pnp5q
Модератор
Мнения: 2093
Регистриран на: 17 Апр 2017, 00:15
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от pnp5q » 25 Апр 2020, 14:19

Австралийска компания почва (рус.) промишлени тестове на Li-S батерии (литиево-серни) (англ.). Те имали много по-дълъг живот и бързо зареждане от другите, обаче сярата се натрупвала вътре. Австралийците са успели да разделят двете части на батерията със специална мембрана в степен, достатъчна да предотврати натрупването на сярата. Очаквано зареждане - 10 минути, преход с едно зареждане - 2000 км, живот - 2 млн км.
"Не съм сигурен, че мрачните аспекти на човешката личност могат да бъдат поучителни за нас." - Ръсел Кроу

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 8363
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Amazon » 28 Апр 2020, 05:20

Електрическа яхта. Използва същите батерии, като Тесла. Франсето хубаво обясни нещо за което не се бях замислял - че яхтите консумират повече енергия от автомобилите.

https://www.youtube.com/watch?v=nVG5SMwxLYY

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5123
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 08 Май 2020, 15:50

https://www.youtube.com/watch?v=4Bi_yx37F2Y

моделите:

- Skoda ENYAQ iV 50, задно предаване, 109 kW мощност, 55 KWh батерия, 340 км пробег (по WLTP)
- Skoda ENYAQ iV 60, задно предаване, 132 kW мощност, 62 KWh батерия, 390 км пробег (по WLTP)
- Skoda ENYAQ iV 80, задно предаване, 150 kW мощност, 82 KWh батерия, 500 км пробег (по WLTP)
- Skoda ENYAQ iV 80X, двойно предаване, 195 kW мощност (225 kW при RS варианта), 460 км пробег (по WLTP)
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2780
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Bruchpilot » 08 Май 2020, 16:17

Някой може ли да обясни на мен, проЗтака, какво точно означава "55 KWh батерия"?
Строши-пилот :mrgreen:

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 8363
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Amazon » 08 Май 2020, 16:27

Bruchpilot написа:
08 Май 2020, 16:17
Някой може ли да обясни на мен, проЗтака, какво точно означава "55 KWh батерия"?
Колко имаш да плащаш на енергото. :D

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5123
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 08 Май 2020, 16:32

Bruchpilot написа:
08 Май 2020, 16:17
Някой може ли да обясни на мен, проЗтака, какво точно означава "55 KWh батерия"?
При електрическите автомобили капацитетът на батерията се измерва в киловатчаса - количеството енергия, използвано за 1 час от 1 киловат мощност. В твоя пример това означава, че на тази батерия електродвигател с 55 kW мощност (приблизително 75 к.с.) ще работи на пълна мощност в продължение на един час.
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2780
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Bruchpilot » 08 Май 2020, 16:48

Хмм, капацитета в kWh ли го мерят вече.
Amazon написа:
08 Май 2020, 16:27
Колко имаш да плащаш на енергото. :D
Аз съм старомоден и за колата още плащам на бензиностанцията :lol:
Строши-пилот :mrgreen:

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5123
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 08 Май 2020, 16:59

Bruchpilot написа:
08 Май 2020, 16:48
Хмм, капацитета в kWh ли го мерят вече.
При електрическите автомобили - да.
Ah си го ползвай за акумулатора. :)
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5123
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 08 Май 2020, 17:14

Ако се чудиш защо е така - kWh носи доста по-голяма информативност отколкото Ah, що се отнася до електромобилите.

Представи си че информацията за батерията на електромобила се дава само в Ah.

Сравняваш два модела - Модел I 100 Ah и Модел II пак със 100 Ah.
Еднакви са, обаче първият е с 400 волтова батерийна система, а вторият - с 200.
Първият ще има 40 kWh, а втория само 20, което е наполовина, въпреки че и двата са 100 амперчасови и би трябвало да са еднакви.
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

jordani
Редовен потребител
Мнения: 647
Регистриран на: 14 Май 2018, 19:28
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от jordani » 08 Май 2020, 17:50

EddieBG написа:
08 Май 2020, 17:14
Ако се чудиш защо е така ...
Аз пък винаги съм се чудил защо компютърните UPS-и се измерват с VA, не с ватове, нито се споменават часове?

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 8363
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Amazon » 08 Май 2020, 18:44

Bruchpilot написа:
08 Май 2020, 16:48
Хмм, капацитета в kWh ли го мерят вече.
Хич не разбирам, но навсякъде в колата е в kW. Моята е 60 kW при пълно зареждане и на база на това и съобразно стила ти на шофиране и атмосферните условия, изчислява минимален, среден и максимален пробег.

Сега съм си пуснал таблото да показва колко kW харча в реално време. При шофиране "с един педал", го докарвам до 4.2 мили за 1kW. Разбира се, това е смесено и без да се опитвам да пестя. Най-много гълта, когато я избича по магистралата и задминавам разни беемвета все едно са спрели. :D В такива случаи сваля пробега до около 2 мили за киловат.
Bruchpilot написа:
08 Май 2020, 16:48
Аз съм старомоден и за колата още плащам на бензиностанцията :lol:
Усещането е странно - не съм стъпвал на бензиностанция вече 4 месеца. В интерес на истината, особена промяна в сметката на тока не съм усетил. Много по-голямо влияние оказва за колко човека се готви и пере и дали се използва помощното отопление. Разбира се, зареждам колата на нощната тарифа.

Skoda
Редовен потребител
Мнения: 456
Регистриран на: 28 Апр 2018, 11:59
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Skoda » 08 Май 2020, 18:54

Eddie е напълно прав, сравняване в амперчаса може ако говорим за еднакъв волтаж, тъй като при различните модели той не е еднакъв, правилната единица е kWh. При батериите за телефони е същото 4000 mAh на 3.7V не са същото като 4000mAh на 3.85V.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5123
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 08 Май 2020, 19:22

jordani написа:
08 Май 2020, 17:50
Аз пък винаги съм се чудил защо компютърните UPS-и се измерват с VA, не с ватове, нито се споменават часове?
Използват се и двете в техническите брошури и ръководствата за използване.
А що се отнася до "часове", няма такива - някои производители дават времена при пълно натоварване и/или някакво частично натоварване на UPS-а, става дума за минути.
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

Кухулин
Редовен потребител
Мнения: 4962
Регистриран на: 04 Мар 2017, 11:53
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Кухулин » 08 Май 2020, 20:13

jordani написа:
08 Май 2020, 17:50
Аз пък винаги съм се чудил защо компютърните UPS-и се измерват с VA, не с ватове, нито се споменават часове?
Ватовете са реалната мощност, която дава UPS-a. Волтамперите са фиктивна величина - номиналното напрежение в мрежата по някакъв максимален ток. На практика реалната мощност е винаги по-малка, особено при по-сложна системна от потребители. Синусоидите се разминават.

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0 ... 0%B5%D1%80
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0 ... 1%82%D0%B0

Аватар
Bruchpilot
Редовен потребител
Мнения: 2780
Регистриран на: 14 Сеп 2016, 12:14
Местоположение: Габрово
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Bruchpilot » 08 Май 2020, 20:27

EddieBG написа:
08 Май 2020, 17:14
Ако се чудиш защо е така - kWh носи доста по-голяма информативност отколкото Ah, що се отнася до електромобилите.

Представи си че информацията за батерията на електромобила се дава само в Ah.

Сравняваш два модела - Модел I 100 Ah и Модел II пак със 100 Ah.
Еднакви са, обаче първият е с 400 волтова батерийна система, а вторият - с 200.
Първият ще има 40 kWh, а втория само 20, което е наполовина, въпреки че и двата са 100 амперчасови и би трябвало да са еднакви.
Ясно. Двете са различни неща, но приемам, че е придобило такова значение относно електромобилите.
Строши-пилот :mrgreen:

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5123
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 08 Май 2020, 20:56

Кухулин написа:
08 Май 2020, 20:13
jordani написа:
08 Май 2020, 17:50
Аз пък винаги съм се чудил защо компютърните UPS-и се измерват с VA, не с ватове, нито се споменават часове?
Ватовете са реалната мощност, която дава UPS-a. Волтамперите са фиктивна величина - номиналното напрежение в мрежата по някакъв максимален ток. На практика реалната мощност е винаги по-малка, особено при по-сложна системна от потребители. Синусоидите се разминават.

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0 ... 0%B5%D1%80
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0 ... 1%82%D0%B0
Предполагам че някои производители наблягат на VA с маркетингова цел - защото при компютърните захранвания волтамперите са по-голямото число от ватовете. Едно е да си купиш UPS Super Power 800 VA, a друго - UPS Golden Power 470W :D
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 8363
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Amazon » 08 Май 2020, 21:19

Може би се ползва "амперчаса" за акумулаторите, защото при масовите автомобили силата на тока е една и съща, все са 12 волтови системи. Добре че пилота попита и Еди обясни. Научихме нещо ново.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5123
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 08 Май 2020, 21:32

Amazon написа:
08 Май 2020, 21:19
Може би се ползва "амперчаса" за акумулаторите, защото при масовите автомобили силата на тока е една и съща, все са 12 волтови системи.
Всъщност, силата на тока са амперите, докато напрежението е едно и също - 12 волта.
При електромобилите е по-удобно използването на kWh защото първо - лесно се сравняват батериите на един модел с друг, без да се интересуваш от такива подробности като напрежение на захранващата система. Докато амперчаса ти дава само капацитета на батерията, кВч ти показва колко енергия се съдържа в батерията. А колата се движи от същата тази енергия. Отделно че мощността на двигателя също се измерва в киловати. Така обикновения потребител се ориентира много по-лесно.
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5123
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 15 Май 2020, 20:38

Exclusive: Tesla's secret batteries aim to rework the math for electric cars and the grid

Изображение

Tesla, съвместно с китайската Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) са създали нова батерия със значително намалено количество кобалт и дълъг технологичен живот - един милион мили. Очаква се новата батерия, която ще е и с по-ниска цена, да влезе в производство към края на годината.
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5123
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 20 Май 2020, 16:22

https://www.youtube.com/watch?v=ThGFs88TX20

500 амперова правотокова зарядна станция - при 1000 волта това са 500 кВт.
Кабелът е със собствено течно охлаждане. :D
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

Skoda
Редовен потребител
Мнения: 456
Регистриран на: 28 Апр 2018, 11:59
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Skoda » 20 Май 2020, 16:57

Китайците от Xiaomi почнаха да правят автомобили :) Ми добре изглежда и вътре и вън

https://automedia.investor.bg/a/2-novin ... ta-si-kola

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 8363
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Amazon » 20 Май 2020, 20:37

Skoda написа:
20 Май 2020, 16:57
Китайците от Xiaomi почнаха да правят автомобили :) Ми добре изглежда и вътре и вън

https://automedia.investor.bg/a/2-novin ... ta-si-kola
Прилича на Тесла. Сега като има завод на американците там, е нормално до поизкопират малко. Сигурно доста от служителите в Гигафактори са отговорни китайски другари.

Със смесени чуства съм. От една страна се радвам, защото могат да дадат допълнителен тласък на електромобилите. От друга страна, тия като захванат нещо и буквално го задушават. И иновациите в сектора ще умрат, заедно с Тесла и GM.

Ще видим. С нормалните коли в Европа, САЩ и по света не успяха да пробият сериозно.

Кухулин
Редовен потребител
Мнения: 4962
Регистриран на: 04 Мар 2017, 11:53
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Кухулин » 20 Май 2020, 20:50

EddieBG написа:
20 Май 2020, 16:22
https://www.youtube.com/watch?v=ThGFs88TX20

500 амперова правотокова зарядна станция - при 1000 волта това са 500 кВт.
Кабелът е със собствено течно охлаждане. :D
Хм, на 0:54 зарежда 36.3 кВтч за 4 минути, което идва повечко.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 8363
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от Amazon » 21 Май 2020, 00:03

Батериите на колите и инверторите, или каквато там електроника имат, могат ли да издържат такова нещо? Това зарежда по-бързо отколкото, ще напълниш резервоара на бензинова кола. При съществуващите батерии, доколкото знам, живота на батерията се съкращава ако зареждаш на суперчарджъри.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 5123
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Електрически и безшофьорни автомобили

Мнение от EddieBG » 22 Май 2020, 17:41

При електромобилите - все още не, за сега най-много - Порше Тайкан, което е 800-волтово, е ограничено до 270 кВт.
Модел 3 е до 250 кВт.
pnp5q написа:В случая прилагателните се образуват на принципа, на който се получава "марсиански" - "сащианец", "сащиански". Не сте длъжни да ми вярвате, потърсете "сащиански" в Гугъл.

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани