КосмосМисии до Марс

Модератор: Ksantip

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 05 Ное 2017, 19:42

През 2018-а НАСА трябва да публикуват доклада от изследването и сравняването на ДНК профилите на Скот Кели, който прекара 340 дни на МКС и неговият брат-близнак Марк Кели, който по същото време беше на Земята.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 05 Ное 2017, 19:47

Между другото, новият марсиански ровър, освен многото камери и усъвършенствани уреди като ренгенов флоуресцентен спектометър за изследване на почвата, ултравиолетов спектометър и прочие, ще има и дрон - Mars Helicopter Scout.
Освен това една от задачите на марсохода ще е опит да добие кислород от марсианската атмосфера.

Аватар
Thorn
Редовен потребител
Мнения: 6489
Регистриран на: 19 Юли 2016, 20:02
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от Thorn » 05 Ное 2017, 20:09

Добре де, там атмосферата е толкова разредена. Няма ли трудности при летене на хеликоптери, самолети и балони?

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 05 Ное 2017, 20:17

Трябваше да напиша дронче, защото все пак става дума за апарат с маса 1 кг, диаметър на перките 1,1 м (това е заради разредената атмосфера), номинален обхват на полета 600 метра, височина 40 метра и продължителност 2-3 минути. Поне според представянето му през 2015-а година, предполагам че параметрите ще са същите.

https://www.youtube.com/watch?v=w3y7iJEe7uM

Аватар
Thorn
Редовен потребител
Мнения: 6489
Регистриран на: 19 Юли 2016, 20:02
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от Thorn » 05 Ное 2017, 20:22

Значи все пак може.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 15 Ное 2017, 18:17

EddieBG написа:
04 Окт 2017, 07:48
Днес НАСА ще изстреля малка ракета, за да тества свръхзвуков парашут (Advanced Supersonic Parachute Inflation Research Experiment - ASPIRE), предназначен за използване от бъдещи апарати в марсианската атмосфера. Тестът на парашута ще бъде извършен на 51 км височина в продължение на две минути.
Видео от теста:

https://www.youtube.com/watch?v=mTAbj8aRVvg

rki
Редовен потребител
Мнения: 3471
Регистриран на: 22 Мар 2017, 20:11
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от rki » 21 Ное 2017, 10:06

Интервню с шефа на департамента за изследване на човека в НАСА:
https://www.balkans.kp.ru/daily/26759/3790387/

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 22 Ное 2017, 20:50

Следващият апарат InSight (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport), който НАСА ще изстреля към Марс на 5-и май 2018-а година, е преминал успешно теста във вакуумна камера.

Видеото е от 2013-а, но дава обща информация за мисията:

https://www.youtube.com/watch?v=yWIajORElz4

Изстрелването веднъж вече беше отложено за 2016-а заради сеизмичния уред, сегашното забавяне се дължи също на него.
Той е толкова чувствителен, че може да засече подземни движения по-малки от диаметъра на водородния атом.

Продължителността на мисията е планирана за две години, теглото на апарата е 360 кг. Заедно с апарата до Марс ще пътуват и два марсиански наносателита, които ще препредават в реално време телеметрия от спускането и кацането. Тази технология ще се използва и в бъдещи мисии в Слънчевата система. Изстрелването е поверено на Atlas V, цената е около 150 млн. долара.

Между другото, до 8-и септември НАСА наса събираше имена на желаещи да си ги изпратят на Марс, които ще бъдат записани в микрочип на борда на апарата.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 25 Ное 2017, 18:08

https://www.youtube.com/watch?v=KLpCrfBO_e4

Новият марсиански ровър, който ще бъде изпратен през 2020-а година, е възможно да бъде оборудван с такива "гуми". Резултатите от теста са много положителни.
Оригиналният дизайн е дело на изследователския център на НАСА -Glenn Research Center, и производителят на гуми GoodYear.
За ровъра инженерите на НАСА използват вместо стоманена мрежа, такава от нитинол - сплав от никел и титан, която се характеризира с еластичност и памет на форма - т.е. след деформация възстановява оригиналната си форма.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 07 Дек 2017, 10:20

Изображение

В Русия са минали първите изпитания на модулa за кацане на Марс, в рамките на европейско-руската мисия "ЕкзоМарс", планирана за 2021-а година.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 18 Дек 2017, 10:17

Редки и красиви снимки на Марс

Направени са от Mars Express orbiter на Европейската космическа агенция, изстрелян през 2003-а година.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 07 Яну 2018, 08:30

Изображение

Изображение

Марскианският ровър "Curiosity" е заснел образyвания, подобни на фосили. Дали са с биологичен или с геологичен произход, от НАСА все още не знаят със сигурност.

rki
Редовен потребител
Мнения: 3471
Регистриран на: 22 Мар 2017, 20:11
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от rki » 13 Яну 2018, 13:06


Huge Water Reserves Found All Over Mars

https://news.nationalgeographic.com/201 ... s-science/

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 14 Яну 2018, 07:49

Илон Маск: главный шарлатан XXI века

Една статия защо Спейс Екс никога няма да стигнат до Марс.
Вековую мечту человечества - полет на Марс - пообещал осуществить простой американский миллиардер Илон Маск. Лет через 10. Потом планируется наладить регулярное сообщение с Красной планетой. А позже и вообще сделать ее пригодной для жизни, растопив лед на полюсах Марса с помощью термоядерной бомбардировки. Таковы ближайшие планы одного из главных кумиров креативного класса, для которого Маск - живое воплощение мечты о свободе и богатстве.

"Сенсация!" – так комментировали буквально все мировые СМИ очередное достижение Илона Маска: впервые специалистам частной компании Space X удалось посадить первую ступень ракеты Falcon 9 на плавучую платформу, да еще и при помощи выдвижных опор. Об этом сообщает "ТВ Центр".

Бизнесмен уже заявляет о планах перезапуска ракеты. Надо понимать, что это ответ всем ученым-скептикам, без устали твердящим о повреждениях настолько существенных, что повторно первую ступень можно отправить разве что в утиль. А в космос убыточно и поэтому бессмысленно.

О будущем Илон Маск всегда говорит так, будто оно наступило уже вчера, и исключительно благодаря его же усилиям. Говорит часто. Из последнего: обещает отправить человека на Марс уже в 2025 году, а чуть позже и вовсе колонизировать планету. Харизматичному Маску верят миллионы по всему миру. Для миллионов он живой супергерой. Не прототип Тони Старка в голливудском блокбастере, а реальный "Железный человек".

Образ у Илона Маска такой, что не восхищаться им трудно. В свои 43 он уже мультимиллиардер, гениальный изобретатель и бунтарь-миссионер, меняющий мир к лучшему.

"Я в первую очередь инженер. Это то, что привлекало меня с самого детства. Я всегда хотел изменить мир, приблизить будущее. Так чтобы все посмотрели и удивились: "Вау! как такое вообще может произойти", - говорит он о себе.

Но главное, что Илон Маск вроде бы 100-процентное воплощение американской мечты: родился в Южной Африке, переехал в США, на гранты закончил университет, за последние деньги снял с братом маленький офис, где и жил и работал, как проклятый, по 20 часов в день. С нуля учредил фирму X.com, в последствии ставшую PayPal. Когда капитализация компании выросла до нескольких сотен миллионов долларов — продал. Основал SolarCity, SpaceX и Tesla. В итоге сегодня Маск обеспечивает пол-Америки солнечной энергией, отправляет в космос корабли, строит лучшие на планете электромобили. И в каждом интервью подчеркивает: ничего бы не получилось, живи он в другой стране.

"Помню, я как-то подумал: Соединенные Штаты - столица мира, а значит отличное место, чтобы здесь поселиться!" - говорит он.

В общем, не жизнь, а идеальный сюжет про Великую Страну Возможностей для креативных людей. Только вот в сюжете этом больше вымысла, чем фактов. На самом же деле успех "гениального изобретателя" Илона Маска во многом — история удачных поглощений и превосходного менеджмента.

"Для многих он известен как сооснователь платежной системы PayPal. Хотя далеко не все знают, что он основал компанию, которая была конкурентом PayPal, и потом они объединились. И Илон Маск выступал категорически против развития технологий PayPal, за что был уволен, у него остались акции в этой объединенной компании. И когда PayPal все-таки выстрелил и стал большим монстром, он заработал очень много миллионов на продаже своей доли, которую потом вложил, собственно, в проект SpaceX", - говорит публицист Руслан Осташко.

Он создаёт SpaceX в 2002 году с целью, как заявлено, удешевить ракетные запуски. Нанимает инженера Тома Мюллера, работавшего в аэрокосмической компании TRW, которая, среди прочего, успешно разрабатывала зонды "Викинг" для освоения Марса. Вместе с Мюллером к Маску уходит и целая команда специалистов. Но главное - он получает готовые технологии, что, собственно, и позволяет экономить космические суммы на инфраструктуре, разработке и испытаниях. Вскоре ТRW подаст на SpaceX в суд, но тяжбу, имея на руках все патенты, проиграет. Эксперты говорят, что это прямое свидетельство поддержки Маска на высшем уровне. Как и то, что оба его самых громких проекта, будучи, по данным Forbes, убыточными, чудесным образом развиваются.

"Компании поддерживаются благодаря мощному пиару, благодаря привлечению государственных денег. 5 миллиардов долларов компании Илона Маска получили от государства в виде заказов. И Tesla и SpaceX", - говорит Осташко.

Фирму Tesla Motors тоже с большой натяжкой можно назвать детищем Илона Маска. Ее основали в 2003 году совсем другие люди - Мартин Еберхард и Марк Тарпеннинг. Они-то и придумали концепцию "электрического спорткара". Маск решил проинвестировать этот проект, когда он уже был разработан. Самих же разработчиков и совладельцев вскоре обвинил в неэффективности и уволил. Те тоже подали на Маска в суд за клевету и нарушение условий контракта, но опять безуспешно.

"Последнее, что я буду делать - терпеть обвинения в том, что из-за меня дела у компании пошли плохо!" – восклицает Мартин Еберханд.

В последующие 13 лет Tesla лишь меняла и патентировала дизайн, но не технологию. Более того, никаких "специальных секретных батарейных модулей", о которых рассказывает Илон Маск, нет - для электрокаров закупаются китайские батарейки, разработанные в Шеньчжене и уже давно внедренные в весь китайский электротранспорт - от скутеров до автобусов. Однако это ни генерального директора якобы инновационной компании, ни поклонников его "таланта" нисколько не смущает. Более того, они уже вовсю восхищаются новой идеей Маска — настенный домашний аккумулятор, который позволит не только экономить, но и даже генерировать энергию буквально из ничего.

"Там даже не построена фабрика. Это был чистый пиар, это был пиар по поводу того, как использовать отработанные батарейки из Tesla. Все расчеты показывают, что окупаемость при нормальных ценах на электричество, скажем, при разнице утреннего электричества и ночного, она такая, что эта батарейка окупится за лет 25-30. А при этом количество циклов заряда-разряда у этих батареек всего лет на 5", - говорит специалист в области искусственного интеллекта и управления проектами Игорь Ашманов.

Впрочем, все эти технические тонкости мало кого интересуют. В том числе и руководство США, которое, вкладывая деньги в бизнес Илона Маска, платит вовсе не за инновации. В первую очередь - за пиар-услугу: громко и убедительно сообщать миру, что всё уникальное, высокотехнологичное и успешное может быть только американским.

"Маск - это театр чистый. Он сам, конечно, никогда ничего не изобретал. Но изобретателем ставят его, такого фронтмена. Обнаружили клевого парня, который очень хорошо смотрится на сцене, фотогеничен, циничен, готов абсолютно на все ради денег. Им нужен был такой человек, они его нашли", - рассказывает Ашманов.

Из нереального образа, созданного по лучшим голливудским лекалам, американцы извлекают вполне реальную выгоду. Продают товары дорого, покупают мозги дешево. И это, пожалуй, то, чему бы стоило научиться и России. В рамках импортозамещения нам нужны свои супергерои. Только, разумеется, настоящие.

В конце недели появилась еще одна информация о Маске. Которая подтверждает, что мы имеем дело не с мечтателем-инженером, а с циничным менеджером. Как сообщил канал NBC, компания Маска SpaceX платила всем известному сенатору Джону Маккейну за отказ от российских ракетных двигателей, от которых зависят многие программы NASA. Причем, говорят эксперты, таким образом устраняются не только российские но и американские конкуренты Маска.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 14 Яну 2018, 08:54

И още нещо в подкрепа на горното:

https://www.youtube.com/watch?v=avgowUMMHQU

Всичките "постижения" на Мъск се свеждат до много добър PR и цоцане на американския данъкоплатец.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 22 Яну 2018, 09:45

https://www.youtube.com/watch?v=DcdfMcjUy_U

Kilopower- реактор, предвиден за Марс. Разработен е в Националната лаборатория в Лос Аламос, мощността му е от 1 до 10 киловата. От НАСА казват, че за обитаема база и производство на гориво на Марс ще са нужни 40 киловата. Реакторът е с прост принцип на действие - използва се heat pipe технологията, разработена в Лос Аламос през 1963-а година (същата технология между другото се използва за охлаждане на компютърните процесори), течност в тръбите използва топлината от реактора за да задвижва двигател на Стърлинг*, който задвижва генератор.


-------------------------------------------------------------------------------------------------
от уикипедията:

Двигателят на Стърлинг е топлинен двигател, при който течно или газообразно работно тяло се движи в затворен обем, разновидност на двигателя с външно горене. Работният процес при двигателя на Стърлинг е термодинамичният процес на преобразуване на топлинната енергия в механична. За разлика от други видове двигатели, при които буталото се движи вследствие на изгарянето на газове, тук буталото се задвижва от изменението в обема на газове с постоянна маса, затворени в херметична камера. Тази постоянна маса газове се разширява благодарение на външен топлинен източник (котел). Като работен газ двигателят на Стърлинг може да ползва хелий, водород и др. КПД на двигателя може да достигне на практика 40%.

Както и парният двигател, двигателят на Стърлинг се класифицира като разновидност на двигателя с външно горене, тъй като преносът на топлина към и от работния флуид се осъществява през твърд посредник (топлообменник) и по този начин процесът на горене и всички възможни замърсители са изолирани от работните части на двигателя. Това не е така в случая на двигателя с вътрешно горене, при който топлината се отделя в процес на горене вътре в работния флуид. Повечето от многобройните приложения на двигателя на Стърлинг спадат към категорията на буталните двигатели.

Изображение

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 22 Яну 2018, 10:37

За сравнение - марсианският ровър Curiosity използва радиоизотопен термоелектрически генератор, подобен на този, използван при Викинг 1 и Викинг 2 (1976-а година), при който се използва топлината от радиоактивен материал (в случая 4,8 кг плутоний-238) за да нагряват термоелектрически двойки, които произвеждат 110 електрически вата. Отделно се генерират 2000 топлинни вата, които затоплят вътрешността на апарата.
Подобни източници на ел. енергия се използват в космическите сонди за изследване на външните планети, при които слънчевите панели са неефективни.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 24 Яну 2018, 09:47

Изображение

25 студенти по астробиология, под ръководството на проф. Едуард Гуинън смятат че марсианската почва е подходяща за отглеждането на хмел. Използвали са 30 кг смеси, имитиращи марсианска почва, за да тестват растеж на картофи, боб и други земеделски култури. Хмелът е дал най-добри резултати.

П.С. Ако пак забравят Мат Деймън на Марс, към пържените картофки ще може да добави и бира. :D

rki
Редовен потребител
Мнения: 3471
Регистриран на: 22 Мар 2017, 20:11
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от rki » 30 Яну 2018, 21:14

И малко български принос:
Charged particles radiation measurements with Liulin-MO dosimeter of FREND instrument aboard ExoMars Trace Gas Orbiter during the transit and in high elliptic Mars orbit
....
Data show that during the cruise to Mars and back (6 months in each direction), taken during the declining of solar activity, the crewmembers of future manned flights to Mars will accumulate at least 60% of the total dose limit for the cosmonaut's/astronaut's career in case their shielding conditions are close to the average shielding of Liulin-MO detectors—about 10 g cm−2.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3517305705

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 2072
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от Archer » 05 Фев 2018, 15:35

С какви двигатели или начин на задвижване се предполага да са бъдещите пилотируеми мисии до Марс ? Какво става с тия йонни двигатели ?

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 05 Фев 2018, 15:46

За сега Falcon Heavy и SLS - и двата са с познатите химически ракетни двигатели.

от бъдещите - VASIMR е един от многобещаващите двигатели - електромагнитен плазмен двигател:

Изображение

Изображение

С 200-мегаватов двигател до Марс ще се стига за малко над месец.

Тест на 100 киловатов двигател от 2017-а година:

https://www.youtube.com/watch?v=sXbYoxbG9wA
X-200SS™ VASIMR® prototype firing at a power level of 100 kW with ARGON as propellant. These tests are conducted in Ad Astra’s 150 m3 Texas vacuum chamber as part of the NASA NextSTEP VASIMR® partnership, bringing the engine to a technology readiness level that is closer to space flight. Temperatures of the plasma exhaust can reach up to 4 million degrees Celsius, a temperature comparable to the interior of the sun. Now getting ready for the longer uninterrupted 100 hour continuous firing at this power level as part of our milestones and deliverables of the NASA NextSTEP VASIMR® partnership.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 4665
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от Amazon » 05 Фев 2018, 15:49

Има си ги от десетилетия, но освен няколко руски и един руско-американски спътници, не съм чел нещо друго да е задвижвано с йонни двигатели.

EddieBG
Редовен потребител
Мнения: 2704
Регистриран на: 02 Окт 2016, 18:33
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от EddieBG » 05 Фев 2018, 15:55

Изображение

С йонните двигатели НАСА също имат известен напредък:

Изображение

Тест във вакуумна камера на техния 50 киловатов йонен двигател - X3.

Докато химическият двигател може да ускори до около 5 км/секунда, йонния може да достигне 40 км / сек. Освен това йонният е много по-икономичен откъм гориво.

Сондата на NASA - Dawn, е първият апарат с йонен двигател, влязъл в орбита на две небесни тела - астероида Веста и планетата-джудже Церера.

Но така или иначе единственият двигател, който може да преодолее земното притегляне, за момента си остава химическият - това мисля че дори не е нужно да го споменавам. :)

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 4665
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от Amazon » 05 Фев 2018, 16:34

Мерси Еди. Нали скоростта до която може да ускори даден тип двигател се наричаше специфичен импулс?

Аватар
Archer
Редовен потребител
Мнения: 2072
Регистриран на: 24 Юли 2016, 00:04
Контакт:
Status: Offline

Re: Мисии до Марс

Мнение от Archer » 05 Фев 2018, 16:38

С 200-мегаватов двигател до Марс ще се стига за малко над месец.
Ехее, ти остави Марс ми с такава скорост ще хоже да се ходи и до луните на Юпитер .
Но така или иначе единственият двигател, който може да преодолее земното притегляне,
Да де ясно, аз все си мисля, че бъдещите кораби до Марс ще ги правят на модули на земята, ще ги изстрелват с нормални ракети и ще ги асемблират в космоса.

Та последно кое е по бързо VASIMR или мощен йонен двигател :geek:

И друго, как стои въпросът със запаса от гориво при този тип VASIMR двигатели ? А йонните от микроядрен реактор ли се предвижда да се задвижват ?

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани