Студена война и деколонизацияВиетнам

1945-1989
Отговори
Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 02 Юни 2019, 00:32

piston написа:
24 Май 2019, 22:31
Така, продължаваме с мнението на Larry Rouse - d state my bona fides, I am a retired Senior Chief Electronics Warfare Technician със 20 годишна служба във флота на САЩ (1980-2000). В началото на кариерата си той работи с WLR-1C/G, с каквато е оборудван и Sterett... Ето и неговото мнение във връзка с това какво се е случило и как е изглеждало за екипа, работещ с електронните сензори на кораба...
1. WLR-1C/G работи напълно неавтоматично - т.е. отнема известно време на операторите да захванат и проучат сигнал, който представлява определен интерес. При добър екип цялата процедура по опознаването на даден сигнал отнема по-малко от минута.

2. Наистина заливът на Донг Хой е обграден от хълмове, но те са навътре в сушата и нямат чак такъв затрудняващ ефект върху откриването на целите.SPG-55, бидейки радар за управление на огъня на "Териер"-ите (по-късно и на RIM-67 Standart), не може да се използва самостоятелно за откриване на цели.

3. Проблемът със възможното "задхоризонтално откриване" на цели не се проявява толкова често в района, както твърди г-н Слейд. Отраженията на местни предмети на голяма далечина, припокриващи се с близки такива лесно се разпознават от операторите, доколото отражението не е със същата сила и контраст.

4. "Рангоут" - честотата на сигнала, честотата на повторение на импулсите и начинът му на сканиране на пространството при него са много различни от АГСН на П-15 (SS-N-2). Не е възможно да се объркат двата сигнала. "Рангоут" има кръгово сканиране при търсене и неподвижна диаграма при съпровождане на целта, докато П-15 сканира пространството по друг начин - коническо сканиране:

Изображение

Всички тези особености са лесно забележими за операторите. Обичайно, след промяна в режима на работа на "Рангоут" (от търсене на захват), операторите биха търсили за сигнала на П-15, т.е. твърдението, че след засичането на "ветрикална сепарация" на наводната цел сигналът на "Рангоут" е изчезнал, означава, че операторите са се "върнали" в честотата на "Рангоут" след като са търсили сигнала от АРЛГСН на П-15... Изстрелването на контрамерки от виетнамският ракетен/торпеден катер би могло да обясни тази видеосепарация. (както каза @Sea Dog , такива "екстри" едва ли са били налични на "Комар"-те! - бел. моя)

5. Относно "Териер"-ите - г-н Слейд твърди, че те са се самоунищожили, зашото не са открили цел. Това, което може да се каже със сигурност е, че НЯМА КАК да се изстреля "Териер", без да има захваната цел, доколкото ракетата е с ПРЛГСН, която трябва да приема сигнала, отразен от целта. Ако допуснем, че захватът е бил по контрамерките, то как да обясним радарните сигнали, които WLR-1C/G е засякъл?
Лично моето мнение е, че вероятно се касае за още един МиГ-17П, който е атакувал точно в момента, когато катерите започват да се оттеглят. SPS-49 засича "вертикална сепарация" и предизвиква промяна на режима на радара за управление на ЗРК "Териер" от режим захват на наводна цел към въздушна такава. "МиГ"-ът от своя страна се опитва да засече целите с радара си, с идеята да излезе от облаците над тях (което много не кореспондира с идеята за "топмачтово" бомбардиране). Вероятно неговият радар е засечен от WLR-1 и погрешно идентифициран като сигнал от П-15.. SPG-55 е захванал МиГ-а и две ракети за изстреляни. Излъчването от радара на целта изчезва...

*** Доп. информация:

USS STERETT (CG 31), през 1972, е "mod 4" кораб, т.е има монтирана апаратура за синхронизиране AN/SPA-42A, която не позволява на различните радари на кораба (AN/SPG-55B; AN/SPS-10 и т.н.) да си създават взаимни смущения

AN/SPG-55B има три режима на работа - Кратък импулс, дълъг импулс и "тесен" импулс. Най-общо първият режим е предпочитан, защото при него честотният спектър на приемника е най- малък, т.е. поема най-малко шум.

Радарът притежава възможност за борба с проблема с целита, които се появяват на по-близко разстояние, отколкото са реално. Обичайно радарът работи в такъв режим.

(цели, които се намират на по-голяма дистанция на индикаторите на С-75М3 "Волхов". Ляво - без режим селекция на движещите се цели, дясно - със включен режим)

Изображение

Евентуални "лъжливи цели" биха възникнали ако някаква част от оборудването на кораба не е било изправно (синхронизатор, SPG-55 радара и т.н.)
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 03 Юни 2019, 19:52

Щрафбат от ФорестГъмповци...

https://nv.ua/world/countries/korpus-gl ... 21155.html
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 12 Юни 2019, 21:12

Изображение
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

iasen ianakiev
Редовен потребител
Мнения: 11320
Регистриран на: 22 Юли 2016, 22:57
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от iasen ianakiev » 10 Юли 2019, 10:28

Загубите на авиация на САЩ, Австралия и южен Виетнам в хода на войната в Виетнам.
https://www.veteranstoday.com/2019/05/2 ... nd-planes/

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 7997
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Online

Re: Виетнам

Мнение от Amazon » 11 Юли 2019, 06:14

iasen ianakiev написа:
10 Юли 2019, 10:28
Загубите на авиация на САЩ, Австралия и южен Виетнам в хода на войната в Виетнам.
https://www.veteranstoday.com/2019/05/2 ... nd-planes/
Голяма касапница е било за пилотите. Особено на тези на хеликоптери и витлови самолети. Мащаба си е буквално ВСВ.

iasen ianakiev
Редовен потребител
Мнения: 11320
Регистриран на: 22 Юли 2016, 22:57
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от iasen ianakiev » 11 Юли 2019, 08:43

Amazon написа:
11 Юли 2019, 06:14
iasen ianakiev написа:
10 Юли 2019, 10:28
Загубите на авиация на САЩ, Австралия и южен Виетнам в хода на войната в Виетнам.
https://www.veteranstoday.com/2019/05/2 ... nd-planes/
Голяма касапница е било за пилотите. Особено на тези на хеликоптери и витлови самолети. Мащаба си е буквално ВСВ.
Така е.

Skoda
Редовен потребител
Мнения: 416
Регистриран на: 28 Апр 2018, 11:59
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от Skoda » 11 Юли 2019, 11:12

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_V ... lying_aces

Също доста показателно ;-) В една тема нищихме един въпроси за евентуален конвенционален конфликт с Турция края на 80-те, "симулаторите" бяха убедени, че AIM-7 от Ф-4ките им ще унищожат нашето ВВС за часове ама пропускат факт, че това се получава само при бой на големи височини без никакво ПВО, пък ние не като да сме нямали.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 12 Юли 2019, 07:15

Skoda написа:
11 Юли 2019, 11:12
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_V ... lying_aces

Също доста показателно ;-) В една тема нищихме един въпроси за евентуален конвенционален конфликт с Турция края на 80-те, "симулаторите" бяха убедени, че AIM-7 от Ф-4ките им ще унищожат нашето ВВС за часове ама пропускат факт, че това се получава само при бой на големи височини без никакво ПВО, пък ние не като да сме нямали.
ПВО-то беше включено.
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 29 Сеп 2019, 17:33

According to Robert R. Powell book RA-5C Vigilante Units in Combat this is the incredible picture of the SA-2 SAM missile that passed just 104ft below Gastrock and Conrad RA-5C

Изображение
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 19 Дек 2019, 00:55

Operation LINEBACKER II започва на 18 декември 1972 година. 11 дни, над 3000 полета и 40 000 тона бомби срещу най-концентрираната противовъздушна отбрана във войната.

Силите на страните са както следва:
► Show Spoiler
За тези 11 дни американците ще загубят 26 самолета, от които 15 Б-52.
Час и 43 минути отнема на 87 Б-52 да рулират и излетят от база Андерсен, о. Гуам. По-късно към тях ще се присъединят още 42 бомбардировача от U-Tapao Royal Thai Airfield, Thailand.

Изображение




SAC определят 7 цели, които да бъдат атакувани на три вълни. Идеята на планьорите е да не дават почивка на персонала на ПВО на Северен Виетнам. Целите, маршрутите, разчетите, корекциите и всички останали подробности се предават по кодирани линии за свръзка от САЩ, което довежда до това екипажите от Гуам да получават своите пакети с навигациона и прицелна информация докато рулират на старта и да ги разучават по време на дългият полет до Виетнам!

Не по-малко напечено е и за TAC, които след като се запознаят с маршрутите и целите на B-52, трябва да осигурят MIG CAP, поставячите на активни и пасивни смущения, "Дивите невестулки" и ELINT самолетите, така че да покрият армадата бомбардировачи.

Виетнамските разчети са нащрек още от 10,30 часа от предният ден. В 16:00 часа на 18.12.1972 те са оповестени за излитането на самолетите от Гуам. Час по-късно са предупредени, че атаката ще почне в 18:00.

18:15 постовете ВНОС фиксират нарушение на границата на С.Виетнама от самолет F-111.
19:08 получено съобщение за самолети приближаващи Ханой (идентифицирани като F-111).
19:10 в щаба на 291-и полк (Нге Ан) постъпва съобщение от 16-и РЛ пост за откриването на самолети В-52.
19:15 обявен сигнал «Тревога» в Ханой, Хайфон и в провинции Нам Дин.

Въпреки всички затруднения, Първата вълна от 48 самолета достига целта си в 19.45 Ханойско време.

Докато SNOW cell стоварва 324 бомби върху летището Хао Лак в югозападния край на Ханой, опашният стрелец на BROWN 03, SSgt Samual Turner, сваля МиГ-21, за първи път в историята на Б-52.

15 минути по-късно Lilac 03 - B-52D t приближава комплекса Кин Но. 15 секунди преди да се освободи от товара си, самолетът е ударен от осколките на зенитна ракета.
Повредената машина успява да кацне в Тайланд с 350 пробойни и 24 зони за подмяна.

Изображение

11 минути по-късно CHARCOAL 01, a B-52G, tail number 580201 (означен като цел 671) е ударен от две ракети, изстреляни от 59-и батальон на 261-и полк. Трима от екипажа оцеляват, пилота, помощник пилота и стрелеца загиват.

Изображение

следва...
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 7997
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Online

Re: Виетнам

Мнение от Amazon » 19 Дек 2019, 01:49

Супер! Благодаря!

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 21 Дек 2019, 16:35

Втората вълна се състои от 30 Б-52 модел G и D от АБ Андерсен. По план те трябва да нанесат удара си в 00.00 Ханойско време. Избраните цели са три от вече бомбардираните при първият удар, а именно - жп депото Yen Vien, Ханойският жп ремонтен завод и и комплекса Kinh No

ПРеди удара на бомбардировачите, виетнамците са подложени на поредната атака от Ф-111, такъв е засечен в района на Бак Май.

PEACH 02 - Б-52 модел G тъкмо е нанесъл удара си, когато по време на виража си за излизане от района на целта експлозия на зенитна ракета точно до лявото крило откъсва външната двойка двигатели, върха на крилото и разкъсва горивните резервоари. Въпреки пожара, обзел самолета, машината успява да стигне до Тайланд, където всички от екипажа се катапултират успешно и след два дни отново са на Гуам.

Самолетът е ударен от 57-ми батальон, който изстрелва две ракети като докладва за експлозия и пожар, но падането на самолета не е фиксирано.

Налетът продължава около 10 минути, но след изтеглянето на Б-52 виетнамските въоръжени сили са подложени на атаки от Ф-111 и Ф-4 по летищата Ной Бай, Виет Три, Дон Ан и Фа Ден.
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 21 Дек 2019, 17:21

Третата вълна

В 2:46 местно време ROSE 01, B-52D се отделя от пистата в У-Тапао за да стане част от 51 самолета, които трябва да ударят Ханой. 21 от тях трябва да унищожат радио Ханой. На тях им предстои да преминат през обсега на 11 позиции на ЗРК.


Към 4:20 сутринта ПВО на Северен Виетнам отново е приведено в готовност 1..

Изображение



04:39 77-й батальон 257-го зрп изстрелва две ракети по подадената му цел и докладва за силен взрив....


в 4:56 ханойско време лидерът на последната тройка бомбардировачи, а именно ROSE 01 изсипва товара си от 108 750 либрови бомби. По самолета са изстреляни няколко ЗУР. Една от ракетите минава между задният ръб на дясното крило и опашката. Още една ракета доближава самолета точно когато той влиза във вираж. Този път ракетата детонира под бомбардировача и в ляво. Експлозията е страхотна и прекъсва интеркома, пробивайки огромна дупка във фюзелажа... Зашеметеният навигатор поглежда през нея и вижда предпазителите на бомбите, които преди няколко мига са били окачени на крилото. Самолeтът така и не излиза от вираж и пада на около 9 км от Ханой в село Oai Than, Hay Tay province. Загиват двама от екипажа.


Друг B-52D, с позивна RAINBOW 01 е повреден преди да успее да пусне бомбите си над целта. Тройката RAINBOW е видна на фона на смущенията от поне 6 зрдн, когато е обстреляна. RAINBOW 01 успява да се добере и кацне в Тайланд.


следва...
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 22 Дек 2019, 22:46

Освен Б-52 удари нанасят и самолети на ВВС и ВМС, като А-6 и Ф-111 могат да действа във всякакви условия.

В този ден ВВС губят Ф-111 67-0099 с позивна Snug 40:
Изображение

https://www.loc.gov/item/powmia/pw066931/
(местно време АБ Тахли)
В 20:30 самолетът за последно е засечен от приятелска РЛС. След това се поддържа само радиовръзка.
В 20:37 самолетът се снижава от 5850 метра до 150 метра.
20:53 доклад за удар по целта.
В 21:00 екипажа докладва за достигане на навигационна точка от маршрута и излизане от сушата.... Това е и последното съобщение от самолета.
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 23 Дек 2019, 14:17

ВМС се отървават с 2 повредени А-6 с номера 155704 и 155692.


Загуби търпи и отбраната на Ханой.

Зенитна артилерия:
18:50 18.12.1972 221-и зап открива огън по неустановен тип самолети над Виет Три
4:51 19.12.1972 при удара по радиостанцията "Гласът на Виетнам" са унищожени две ЗПУ 14.5мм заедно с шестима от разчета

71-и и 72-и батальон от 212-ти зап са засегнати от удара на В-52 и са изтеглени за преформиране (явно в резултат на тежки загуби).

ЗРК:

77-ми батальон понася загуби в жива сила и повредено оборудване, но остава в строя.

Действия ВВС ДРВ 18-19.12.72):

19:28 от АБ Хао Лак излита МиГ-21 (летец Тран Кунг), насочван по команди от земята (РП Фам Минь Кай и Та Вань Вуонг) по В-52 маршрут от Мок Чау на Ван Иен. На 12 км от целта пилотът се отказва от атаката заради силните смущения и каца на АБ Ной Бай.
19:47 от АБ Ной Бай излита МиГ-21 (с моя любимец Фам Туан), насочван от земята по В-52 (РП НШ 927-го иап Хоан Дук Хань). Открива цели по навигационните светлини, Туам опитва захват, но тутакси е атакуван от ескорта, снижава се и каца на Ной Бай. Летището е бомбардирано и самолетът му попада в кратер и е повреден. Докато бяга от Ф-4 е обстрелян със 7 (!) ракети въздух-въздух (по американски данни)

04:43 от АБ Гиа Лам излита МиГ-21 (летец Ву Дин Ран), насочван от земята (РП 921-го иап Нгуен Хонг Тай) лети с курс на юг. При набор на височина е предупреден за опасност и се приземява отново в Гиа Лам.
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 24 Дек 2019, 00:14

Първоначалната равносметка е, че набелязаните цели са ударени. Два от самолетите, атакуващи Кин Но комплекса не успяват да излязат на боен курс и не хвърлят бомбите си, което осначава, че от 162 бомби, планирани за него, са хвърлени едва половината. Друг интересен момент е, че вероятно умишлено, екипаж на Б-52Д удря гражданското летище, разрушавайки 80% от терминала, два съветски самолета и хелокоптера и изоравайки няколко писти.

Това, което става ясно от тази първа нощ на бомбардировките е, че тактиката, избрана от SAC не е най-удачната, като екипажите веднага си дават сметка, че летейки в колона на една и съща височина от северозапад, безкрайно ще улеснят отбраняващите се. Практически нищо не е променено от начина на действие на първите Б-52 над Виетнам, освен това разделянето на три вълни през 4 часа ще им даде възможност да презаредят запасите си от ракети, а същевременно неимоверно ще затрудни TAC да осигури ескорт за всеки рейд, практически намалявайки броя самолети, придружавайки всяка вълна! Също така, сред целите при този първи удар не фигурират позициите на ЗРК, хранилищата и техническите батальони. Както се оказва, трите бригади, въоръжени със ЗРК разполагат само с два технически батальона и това ще се окаже една от най-големите грешки на виетнамското командване. Друг особено критичен проблем за Б-52 е така нареченият Post-Target-Turn (PTT), вираж с голям крен, използван още от Енола Гай над Хирошима и останал непроменен оттогава, въпреки, че въпросът за нуждата от него при употребата на конвенционални бомби е повдиган многократно, нищо не е променено от плановиците в SAC и този път. Проблемът при тази маневра е, че поради големият крен, антените на системите за РЕБ изместват диаграмата си встрани и практически самолетът става видим за операторите на ЗРК, нещо повече, както ще установи разчета на 77-и батальон - в един промеждутък от време и трите самолета в тройката едновременно са във вираж и смущенията им са отклонени встрани! Разчетът на 77-ми батальон забелязва това и успява да осъществи автоматично съпровождане на целта (както се оказва това е Rose 1). Това откритие ще се окаже от ключово значение за събитията, които предстоят.

Друг проблем от съществена важност е фактът, че при разпределението на целите не се съобразява фактът, че D моделът е с четворно по-голям боен товар от G, съответно насочвайки G по площадни цели се налагат повече полети за унижожаването им, съответно по-голям риск, особено като се вземе предвид, че част от G модела е с по-старо поколение система за РЕБ.
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 27 Дек 2019, 13:43

След прибиране и на последната вълна бомбардировачи, равносметката е както следва:

7 засегнати машинни (3 свалени, 2 с тежки повреди и 2 с леки повреди)

Shot down - 3

Boeing B-52G 58-201 Charcoal-01
Shot down by 261/59

Boeing B-52G 58-246 Peach-02
Hit by SAM and crashed in Thailand.
По засечка с виетнамски данни, свален от 57-ми батальон от 261 бригада

Boeing B-52D 56-0608 Rose-01
Shot down by 257/77

Serious damage - 2

Boeing B-52D 56-0678 Lilac 03
Landed at U-Tapao.
No inspar damage. ETIC 7-30-73. Est. 60,000 manhours.
350 external holes; 24 areas require kits.


Boeing B-52D 56-0592
Landed at NamPhong, Thailand; one time flight to U-Tapao 12-23-72.
ETIC 3-15-73. External holes estimated 2,000 manhours.

Minor damage - 2

Boeing B-52G 58-0254
Landed at Andersen AFB, Guam.
Sheet metal damage top of fuselage 30 to 50 holes. Minus three repairs.


Boeing B-52D 56-0583
Landed at U-Tapao.
Returned to service 12-20-72 minus three repairs 53 manhours.
10 external holes plus several dents and gouges.


Този резултат е постигнат от 9 (по други данни 10) ЗРК СА-75МК Двина, непосредствено защитаващи Ханой.
Изображение


Много е спорен въпроса колко ракети са изстреляни, като цифрите са крайно различни, като


Докато последните самолети кацат в база Андерсен на о. Гуам, екипажите, които ще участват в ударите на 19 срещу 20 декември започват да рулират за излитане.
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 29 Дек 2019, 00:03

Първата вълна от 9G и 12D е изцяло от самолети от АБ Андрсен. Дългият път до Виетнам дава достатъчно време на пилотите да поразмишляват върху факта, че атаката им напълно ще повтори маршрута и построението на атаките от предната вечер. Особено притеснително за тях е че напълно безсмисленият PTT е запазен в маршрута...

ptt.PNG

Допълнително по време на брифинга командирът на 43 SW (Strategic Wing), полковник James R. McCarthy (който лети като допълнителен член в екипажа в първата вълна) заплашва със военен съд всеки пилот, който маневрира за да избегне ЗУР преди бомбопускането, ще бъде изправен пред военен съд. В книгата си "A VIEW FROM THE ROCK" McCarthy обяснява постъпката си с това, че базирайки се на собствен анализ на атаките от вълна 1 и 2 от първата вечер, взаимната РЕБ поддръжка на самолетите в тройката е ключово за недопускане на загуби. Така или иначе заплахата му е докладвана и подобно ограничение е отменено още за самолетите от вторият рейд.

Междувременно командването на Северновиетнамското ПВО е доволно от представянето на 361 бригада и получава заслужени похвали от Генералният щаб и политическото ръководство на страната.

Изображение

Останките на ударените самолети са изложени публично и множество жители на Ханой и околностите се изреждат да ги видят, докато похвалите се сипят върху доблестните зенитчици, сразили коварният враг и митичното му оръжие - непобедимата свръхкрепост Б-52...

Време за почивка обаче няма - над Ханой и Хайфон летят тактическите изтребители и ударници на ВВС и Флота, които поради лошото време не могат да удрят визуално или да ползват лазерни боеприпаси, а ползват LORAN:
19.PNG
Командването на ПВО и Генералният щаб разбират, че американската операция ще бъде денонощна, като през деня ще бъдат атакувани от тактическа авиация (морска и ВВС), а през нощта - бомбардировки от Б-52.

За да удържи на натиска, командването на ПВО решава, че ЗРК ще бъдат използвани изключително за отбрана срещу Б-52, а на изтребителната авиация се пада честа да води борба с дневните нападения (смята се, че по-малко от 10 пилота имат подготовка за нощни полети).
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 29 Дек 2019, 01:47

Докато екипажите от първата вълна наближават целите си, започва брифинга на втората вълна от 21G от Андерсен и 15D от У-Тапао.... Тъй като У-Тапао е по-близо, екипажите от тази база летят за втори път и повтарящата се мисия ги фрустрира още повече.... Хубавата новина е, че безумната заповед за неманевриране преди бомбопускането е отменена.

Северновиетнамското РТВ следи полета на Б-52, които в абсолютно повторение на предните три и отново приближава Ханой от северозапад по протежението на планината Там Дао (или както я наричат американските пилоти "Thud ridge).

Когато бомбардировачите са в обсег, ЗРК извършват пусковете си, но нямат нито едно попадение. В продължение на 12 минути 21 самолета се разтоварват над ж.п. комплекса Кин Но.

Четири часа по-късно пристига втората вълна от 36 самолета, които ще ударят Bac Giang transshipment point Радио кулата на Ханой. точно в 23:50 местно време бомбите започват да удрят целите си.

Водещата тройка над Радиокулата на Ханой е Ivory. Ivory 1 хвърля своите 108 бомби и започва своя 270 градусов завой с крен до 45 градуса. Никой от екипажа не забелязва приближаващата ЗУР, която се взривява на около 20-30 метра от опашката на самолета, прекъсвайли кабел от управлението на опашните плоскости и повреда на двигател. След излизане от завоя, опашният стрелец докладва за още една ЗУР В-750. Пилотът предприема маневра и ракетата детонира над самолета без да причини щета. Самолетът каца успешно в Тайланд (Nam Phong base).

HAZEL е тройка от G модела, от която два от самолетите са немодернизирани (вместо с ALT-22 са със по-стариятALT-6B). Тройката се движи 9 мили встрани от курса си и когато е на около 13 мили от точката за бомбопускане HAZEL 03, е атакуван със ЗУР. HAZEL 02 е с отказал
приемник ALR-20 (с който офицера за РЕБ наблюдава честотата на сигналите, излъчвани от различните радари). HAZEL 01 and HAZEL 02 се опитват да заглушават радиомаяка на ракетите, които са във въздуха. Въпреки повредите HAZEL 03 се връща в базата си. Това е единственият от G модела, който успява да го постигне.

Изображение

Изображение
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 30 Дек 2019, 14:11

При дебрифинга като упрек към екипажа на HAZEL е това, че не са активирани достатъчно РЕБ предаватели срещу така нареченият "downlink" или сигнала от радиомаяка на ракетите, който помага на станцията да ги проследява и изчислява местоположението им. По-късно на SAC ще стане ясно, че този метод за РЕБ няма ефект от поне 4 години....

Третата вълна
от 36 бомбардировача, 20 CAP/Escort и 8 поставяча на диполи наближава целите си във Виетнам.

Девет B-52D от АБ Андрсен атакуват жп комплекса Йен Виен на източният бряг на Червената река. Водещата тройка е QUILT , следвани от BRICK и
SCARLET . За около 8 минути 594 бомби се добавят към 1116 от първата вечер.

27 бомбардировача се насочват към нова цел - ТЕЦ Тай Нгуен, на около 31 мили северно от Ханой.


Изображение


PAINT 02 докладва за 4 ракети. При следполедната проверка на самолетите на RAINBOW 01 са открити около 30 пробойни...

Изображение
Прикачени файлове
Цели и ЗРК.PNG
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 01 Яну 2020, 14:43

Със втората вълна от нощта между 19 и 20 дкември е нанесен и последният удар по радио Ханой... Равносметката е, че след почти 2900 бомби, един свален и два повредени Б-52 Радио Ханой не е в ефир за цели... 9 минути!

Не толкова добре се развиват нещата за USN - техен А-7С № 156783 VA-82, USS America с позивна STREETCAR 303 е ударен от ЗРК на 12 мили от Хайфон, докато е на мисия "Iron Hand". По свидетелство на пилота - Lt. Carl T. Wieland, той пуска ПРР по позиция на ЗРК, който пък от своя страна изстрелва две ракети. Корсарът избягва първата, но втората го поразява и подпалва. Пилотът моментално се катапултира над облаци, приземява се и скоро е заловен...

Изображение


Изображение
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 03 Яну 2020, 12:12

Докато командирът на Ivory 01 развълнувано брои кондензиите на оттеглящите се над Nam Phong бомбардировачи от третата вълна, северновиетнмското командване е в шок от провала на ЗРК.... Всички батальонни командири са извикани в щаба, където след обичайното триене на сол и изтъкване на паралела с битката срещу французите при Диен Биен Фу, уморените зенитчици трябва да обяснят детайлно всяка едно от действията си, както и да изтъкнат грешките, които са направили.

При все това северновиетнамското командване си дава сметка, че има и обективни причини, затрудняващи защитата и работата на ПВО и предприема незабавни мерки в очакване на следващият рейд.

Освен, че прехвърлянето на зрдн от района на Ханой е в ход, е променен и бойният ред на ЗРК в наличност. Командването приема (напълно правилно, както ще се окаже по-късно), че бомбардировачите отново ще атакуват от северозапад

Изображение



и изнася позициите на 261 зрп северно, за да може бомбардировачите да бъдат обстрелвани по-рано.

Раликата в построенията е добре видна от долните схеми, показващи разстановката на полковете, непосредствено бранещи Ханой на 18 и 20 декември.

Позиции към 18.12.1972


Изображение


Позиции към 20.12.1972

Изображение


Докато смяната на позициите е в ход, техници, старши командири и инспектиращи офицери детайлно обсъждат стрелбите на всеки един зрдн, както и наблюденията на техните колеги върху работата на Б-52 в Южен и Северен Виетнам в предишни години. Като най-удачна е подбрана тактиката на 77 зрдн, при която целта е обстрелвана в РС с последващо преминаване на АС, при поява на отражението на целта в резултат на увеличената ЕОП от отвореният бомболюк, както и поради това, че самолетите се доближават в непосредствена близост до ЗРК, чиито предаватели "прогарят" смущенията (при параметър на целта 8-10 км това се наблюдава на дистанция 15-17 км).
Прикачени файлове
19121972.JPG
20-12-1972.jpg
18-12-1972.jpg
Последна промяна 1 на piston, променена общо 3 пъти
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 03 Яну 2020, 13:36

Все пак, основният проблем пред северновиетнамските зенитчици е липсата на сглобени ракети.

Изображение

Съгласно Правилата за стрелба на комплекса, при обстрел на цел, която използва смущения се изстрелват три ракети.

Изображение

Заради проблема с наличността на ЗУР, северновиетнамските зенитчици масово извършват пускове на две ЗУР по бомбардировачите.
Малка утеха е, че 274 техн. батальон най-сетне пристига в Ханой, но въпреки специалните хапчета и храна, които се предоставят на бойците от (вече трите) техн. батальона, оценките са, че те ще успеят да сглобят не повече от 40 ракети за денонощие.
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 03 Яну 2020, 14:23

След кратка почивка, разчетите на СА-75МК започват усилена тренировка под надзора на по-опитните си колеги, които им разясняват избраната тактическа схема и наблюдават изпълнението й.


Изображение

На свечеряване отбраната на Ханой разполага с 9 боеготови ЗРК със 73 ракети на стартовата позиция.
Прикачени файлове
tactika_pusk_ZUR.JPG
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Аватар
piston
Редовен потребител
Мнения: 4139
Регистриран на: 31 Юли 2016, 12:27
Контакт:
Status: Offline

Re: Виетнам

Мнение от piston » 04 Яну 2020, 01:43

Докато северновиетнамското командване прави всичко възможно да осигури възможно най-добри шансове за отпор и допълнително да подобри тактиката на своите подразделения, SAC, явно доволни от липсата на загуби през нощта на 19 срещу 20 декември, изпращат новите цели и маршрути за предстоящите удари.

Въпреки, че още след първият ден са подготвени и изпратени препоръки от авиокрилата, през 8 въздушна армия до SAC, не се вижда никаква промяна в начина на осигуряване и провеждане на рейдовете. Вероятно фактът, че първоначалната заповед е за тридневни удари вдъхва излишна увереност, че краят на ударите е близо.

Поради близостта на У-Тапао, доста от екипажите на Б-52 от 17 Въздушна дивизия, разположени там, летят повече и някои от тях вече имат опит от предните две вечери. Това, което виждат в залата за брифинги никак не им харесва. Минималните промени от страна на планьорите в SAC всъщност даже влошават нещата - входящият маршрут за бомбардировачите към Ханой е стеснен максимално, което още повече би улеснило защитниците в търсенето и проследяването на целите.
Последна промяна 1 на piston, променена общо 4 пъти
Считано от 15.03.2020г. ПРЕКРАТЯВАМ УЧАСТИЕТО СИ си във форума докато Иванов не бъде перманентно отстранен от форума.

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани