Втора световна войнаIAR-80 - непознатият съсед

1939-1945

Модератор: Thorn

Centurionus
Редовен потребител
Мнения: 116
Регистриран на: 15 Дек 2016, 20:53
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 непознатият съсед

Мнение от Centurionus » 10 Фев 2018, 08:13

Thorn написа:
09 Фев 2018, 13:51
Холандия.
Колкото до Икаруса, приличен си е за годините. Изглжда по-добре от Харикейн например. Към април 1941 IAR не по добър.
Разглеждал съм го Koolhoven F.K.58 , но с неговите 20 произведени броя може да мине към прототипите . Иначе същият двигател , същото
решение за въоръжение 4х 7.5мм Браунинга . Излиза ,че общо взето е имало два двигателя , чиито лицензи са раздавани щедро и около
тях всяка малка държава можела да си построи изтребител . Гноме-Рьон мистрал 14к и Испано-Суица В-12 . На външен вид F.K.58 много
прилича на нещо много познато :
Изображение
Изображение

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 3171
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 непознатият съсед

Мнение от Amazon » 11 Фев 2018, 03:16

Centurionus написа:
08 Фев 2018, 20:24
За И-15 съм чел , че имал уникална маневреност по хоризонтала .
O.T: Така е, за това го използват в планините на Кавказ, да лети между планинските ридове. И не само като изтребител, но и като ударен и за CAS. Имало е цяла въздушна армия с И-15 там. Казват, че имали сериозен дял в това, че армията на Будьони удържа Кавказ.

Изображение

Аватар
Thorn
Модератор
Мнения: 5436
Регистриран на: 19 Юли 2016, 20:02
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 непознатият съсед

Мнение от Thorn » 11 Фев 2018, 04:03

За Холандия имах предвид този:

Изображение

амазон, това на картинката не е И-15, а И-153

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 3171
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 непознатият съсед

Мнение от Amazon » 11 Фев 2018, 04:19

Знам, нали аз я изрових, ама тя ми хареса най много. :) Колкото до фокерчето, красив е но явно от Луфтвафе не са възхитени особено. Не възстановяват производството и го използват за учебен самоле.

Centurionus
Редовен потребител
Мнения: 116
Регистриран на: 15 Дек 2016, 20:53
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 непознатият съсед

Мнение от Centurionus » 11 Фев 2018, 08:14

Thorn написа:
11 Фев 2018, 04:03
За Холандия имах предвид този:

Оффф , тези неповратливите хамбари ......... може и да робувам на клишета ,но Изтребителят тогава е бил едномоторен възможно най-лек , мощен , малък ....всичко друго е компромис . Не случайно всички двумоторни "рами" минават на роля нощен изтребител (няма въздушен бой) или щурмовик . Москитото , цялата серия Ме110/210/410 единствено американците докрая се инатят с Лайтнинга , но точно от статията по-горе се вижда какво става когато се срешнат група едномоторни дори преобладавъщо ИАР81 и Лайтнинги над Плоещ . ;)

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 3171
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 непознатият съсед

Мнение от Amazon » 11 Фев 2018, 20:16

Всички американски изтребители са тежки, бронирани и със сериозна огнева мощ. Просто другите през периода не могат да правят такива, с изключение на немците. Срещата на такъв изтребител с нещо като Зеро дето се пали от един откос, завършват предвидимо.

И не знам какво се вижда, но въпросният П-38 има добро съотношение победи загуби и като цяло най-много победи от американските изтребители.

kramer
Редовен потребител
Мнения: 1064
Регистриран на: 20 Юли 2016, 19:14
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 непознатият съсед

Мнение от kramer » 11 Фев 2018, 22:18

Не знам, много пилот тук...Да обяснат как IAR бутат толко П-38 :o

Centurionus
Редовен потребител
Мнения: 116
Регистриран на: 15 Дек 2016, 20:53
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 непознатият съсед

Мнение от Centurionus » 12 Фев 2018, 08:04

Amazon написа:
11 Фев 2018, 20:16
Всички американски изтребители са тежки, бронирани и със сериозна огнева мощ. Просто другите през периода не могат да правят такива, с изключение на немците. Срещата на такъв изтребител с нещо като Зеро дето се пали от един откос, завършват предвидимо.

И не знам какво се вижда, но въпросният П-38 има добро съотношение победи загуби и като цяло най-много победи от американските изтребители.
За тежки -тежки са , но е заради горивото ,през цялата война основната роля на американските изтребители е ескорт . Базите са винаги далече
и трябва много гориво , стоманената плоча защитаваща гърбът на пилота е стандарт , има я при всички немски , дори при някои съветски изтребители от по-късните етапи на войната , има я и при ИАР (да му се ненадява човек) . Не знам за каква друга бронировка пишеш , ако е за челно бронирано стъкло , това също не е американски патент използва се масово . Цялата японска школа в самолетостроененто е подчинена , на "колкото по-леко по-добре" , изтъкват че това е заради повишаването на полетните характеристики , но аз подозирам , че причината е повече кризата с материалите . Така , че е нормално Светкавицата да има успех само на Тихоокенският боен театър . Над Европа обаче :
" It was in this theatre that the P-38 suffered its heaviest losses in the air. On 25 August 1943, 13 P-38s were shot down in a single sortie by Jagdgeschwader 53 Bf 109s without achieving a single kill. On 2 September, 10 P-38s were shot down, in return for a single kill, the 67-victory ace Franz Schiess (who was also the leading "Lightning" killer in the Luftwaffe with 17 destroyed). Kurt Bühligen, third highest scoring German pilot on the Western front with 112 victories, recalled: "The P-38 fighter (and the B-24) were easy to burn. Once in Africa we were six and met eight P-38s and shot down seven. One sees a great distance in Africa and our observers and flak people called in sightings and we could get altitude first and they were low and slow." General der Jagdflieger Adolf Galland was unimpressed with the P-38, declaring "it had similar shortcomings in combat to our Bf 110, our fighters were clearly superior to it." Heinz Bäer said that P-38s "were not difficult at all. They were easy to outmaneuver and were generally a sure kill"

Подобно пренебрежение съм чел само у руснаците за Ю-87 .

After some disastrous raids in 1944 with B-17s escorted by P-38s and Republic P-47 Thunderbolts, Jimmy Doolittle, then head of the U.S. Eighth Air Force, went to the RAE, Farnborough, asking for an evaluation of the various American fighters. Test pilot Captain Eric Brown, Fleet Air Arm, recalled:

We had found out that the Bf 109 and the FW 190 could fight up to a Mach of 0.75, three-quarters the speed of sound. We checked the Lightning and it couldn't fly in combat faster than 0.68. So it was useless. We told Doolittle that all it was good for was photo-reconnaissance and had to be withdrawn from escort duties. And the funny thing is that the Americans had great difficulty understanding this because the Lightning had the two top aces in the Far East.
After evaluation tests at Farnborough, the P-38 was kept in fighting service in Europe for a while longer.

Както писах , чист инат .

Аватар
Thorn
Модератор
Мнения: 5436
Регистриран на: 19 Юли 2016, 20:02
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 непознатият съсед

Мнение от Thorn » 12 Фев 2018, 14:49

kramer написа:
11 Фев 2018, 22:18
Не знам, много пилот тук...Да обяснат как IAR бутат толко П-38 :o
Лайтнингите са летели със задача да атакуват летищато и са се промъквали ниско. Обаче са били засечени от радар. ИАРовете вече са били излетели и са сатакували откъм слънцето и откъм по-голяма височина. При тези условия и Мустанги да бяха, и те ще изпопадат като круши.

Колкото до двумоторните изтребители - имали са си ниша до края на войната. Срещу бомбардировачи са по-ефективни, могат да носят тежко въоръжение и радари.

Германците до края ползват Ме-110, 210, 410, Уху, изтребителни варианти на Ю-88. При англичаните Бофайтър и особено Москито, се покриват със слава. А американците имат не само Лайтнинг, но и Блек уидоу и даже ми си струва, че имаше някакви изтребителни варианти на Бостъните.

Аватар
Amazon
Модератор
Мнения: 3171
Регистриран на: 20 Юли 2016, 02:00
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 - непознатият съсед

Мнение от Amazon » 12 Фев 2018, 16:13

Да, за това писах, бронирана кабина и голяма живучест. Японците са стреляли по котките с малък ефект. Лайтинга освен тежък е правен и за скорост, за това е двудвигателен. И в началото на войната е нямало кой да го бие в това отношение. За това го ползват и за разузнавач, може да избяга ако се наложи. Сигурно знаете, но Екзюпери загива в такъв. Обаче той не е опитал да избяга а е атакувал немския изтребител.

Едит: нещо не мога да намеря, може и да не е П-38 самолета на Екзюпери.

Аватар
Thorn
Модератор
Мнения: 5436
Регистриран на: 19 Юли 2016, 20:02
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 - непознатият съсед

Мнение от Thorn » 12 Фев 2018, 17:00

невъоръжен п-38

Аватар
General Lukov
Редовен потребител
Мнения: 1821
Регистриран на: 07 Авг 2016, 18:14
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 - непознатият съсед

Мнение от General Lukov » 17 Фев 2018, 01:05

Малко по-подробни данни за IAR-80:

Country: Romania
Manufacturer: Industria Aeronautică Română
Primary Role: Fighter

The IAR 80 aircraft were lightly armed, short-range fighters with an all-metal construction. They were first flown in 1938, and were used throughout the war. As Romania joined the Axis alliance, later IAR 80 fighters were equipped with German armaments.

SPECIFICATIONS

IAR 80
Machinery One IAR K14-IV C32 24-cylinder air-cooled engine rated at 960hp
Armament 4x7.92mm FN machine guns
Crew 1
Span 10.52 m
Length 8.90 m
Height 3.60 m
Wing Area 16.00 m²
Weight, Empty 1,780 kg
Weight, Maximum 2,250 kg
Speed, Maximum 510 km/h
Service Ceiling 10,500 m
Range, Normal 940 km

IAR 80A
Machinery One IAR K14-1000A 14-cylinder air-cooled engine rated at 1,025hp
Armament 6x7.92mm FN machine guns
Span 9.09 m
Length 9.22 m
Height 3.82 m
Wing Area 17.00 m²
Weight, Empty 1,617 kg
Weight, Maximum 2,248 kg
Speed, Maximum 510 km/h
Service Ceiling 9,500 m
Range, Normal 1,150 km

IAR 81C
Machinery One IAR K14-1000A 14-cylinder air-cooled engine rated at 1,025hp
Armament 2x20mm MG 151/20, 4x7.92mm FN machine guns
Span 9.09 m
Length 9.22 m
Height 3.82 m
Wing Area 17.00 m²
Weight, Empty 2,200 kg
Weight, Maximum 2,980 kg
Speed, Maximum 550 km/h
Service Ceiling 9,500 m
Range, Normal 730 km

Изображение
Кокпитът

Аватар
General Lukov
Редовен потребител
Мнения: 1821
Регистриран на: 07 Авг 2016, 18:14
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 - непознатият съсед

Мнение от General Lukov » 18 Фев 2018, 01:02

Всъщност каквото и да си говорим самолет с първи тестови полет 1939г. и официално влязъл в експлоатация февруари 1941г. няма как да е неактуален за времето на Втората Световна война. Характеристиките му са адекватни на тези на файтърите на тогавашните топ сили в света. А и Румъния както споменах след придобивките от ПСВ си е една средна да не кажа средно голяма европейска страна със самолетостроителни комплекси и фабрики още от 1925г.
Предвид геополитическата конюнктура по онова време просто е нямало как да купим румънски файтъри. Белезите от ПСВ са все още видими, двете страни са в меко казано хладно неутрални (уж) взаимоотношения, после идва и Крайовската спогодба и т.н. Дори под давлението на Хитлер е било трудно да има каквото и да е сближение. Той прави нещо подобно за сдобряване между румънци и унгарци (като в крайна сметка фаворизира унгарците), което не води до желаните резултати. Реално Румъния се чувства ограбена, предавайки под натиск земи на България, Унгария и СССР. ИАР-а 80 пък навлиза в употреба точно по същото време на прекрояването на румънските граници. Отделен въпрос е с какви средства сме разполагали в бюджета за военни разходи - НЕ забравяйте че по онова време все още сме под ограниченията и рестрикциите на Ньойския договор благодарение на нашите "приятели" англичани и французи, които се възмущават иначе защо март 1941г. не сме били дали въоръжен отпор на Вермахта, "забравяйки" че благодарение на наложения от ТЯХ франсета и британци Ньойския договор, българската армия е окастрена и практически няма с какво да се противопостави на германската военна машина дори при добро желание (да не говорим че такова не е и имало като бивши съюзници от ПСВ, затова и ги посрещаме с хляб и сол и на вълната на реваншизма чакаме възмездие против съседите с германска помощ заради ПСВ). Но както казах вече конюнктурата в българо-румънските отношения е била основна пречка да закупим бройки от иначе нелошите румънски изтребители. Тези, които разсъждават днес защо това не се е случило просто гледат от обектива на днешното положение, когато България и Румъния са нещо повече от съюзници в НАТО и ЕС, да кажем направо приятели...преди 75-80 години обаче това изобщо не е било така. ;)

Аватар
Thorn
Модератор
Мнения: 5436
Регистриран на: 19 Юли 2016, 20:02
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 - непознатият съсед

Мнение от Thorn » 18 Фев 2018, 02:27

Един път да сме съгласни.

И един въпрос - а били ли са технически надеждни? Щото "румънска техника" някакси не вдъхновява.

Centurionus
Редовен потребител
Мнения: 116
Регистриран на: 15 Дек 2016, 20:53
Контакт:
Status: Offline

Re: IAR-80 - непознатият съсед

Мнение от Centurionus » 19 Фев 2018, 10:05

General Lukov написа:
18 Фев 2018, 01:02
НЕ забравяйте че по онова време все още сме под ограниченията и рестрикциите на Ньойския договор благодарение на нашите "приятели" англичани и французи, които се възмущават иначе защо март 1941г. не сме били дали въоръжен отпор на Вермахта, "забравяйки" че благодарение на наложения от ТЯХ франсета и британци Ньойския договор, българската армия е окастрена
Септември, 1936 е подписано споразумение между българското МВ и английската компания Викерс-Армстронг за покупката на 8 броя 6-тонни танка Викерс Марк Е, въоръжени с 47мм оръдие и 1 картечница Викерс, използваща 7.7х56мм Р амуниции. Цената на покупката е малко под 36 милиона лева, като е включвала самите танкове, както и резервни части за тях и амуниции. Споразумението е одобрено от Народното Събрание на 4 Октомври, 1936 година. Доставката на танкове започва след година и половина, като първите са доставени в началото на 1938 и са влезнали в състава на 2-ра танкова рота, която до този момент не е разполагала с танкове. Определени са по 4 танка в двата взвода на ротата. По-късно същата година танковете от 2-ра рота участват в съвместно учение с пехотни, моторизирани пехотни и артилерийски дивизии.

Май не е точно така . Това , че ние сме купували основно чехословашко въоръжение си е наш избор , а не нежелание на англичани и французи да ни продадат или забрана по Ньойския договор .

Отговори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани