Има ли пленени български бойни знамена?

МодераториCOLON Thorn, Ksantip

BUTTON_POST_REPLY
Аватар
Thorn
Модератор
МненияCOLON 1277
Регистриран наCOLON 19 Юли 2016, 20:02
CONTACTCOLON

Има ли пленени български бойни знамена?

Мнение от Thorn » 14 Сеп 2016, 13:38

Към серията "патриотични" митове, от типа на "българите първи ползват бойна авиация/бомбардират", "българин е изобретил компютъра", "българската армия няма загубено сражение", "ренесансът започва в Бояна" и т. н. спада и твърдението, че българската армия няма пленено знаме. Оставям безсмислието на идеята да се подчертава незагубеното знаме при три пълни капитулации на тази същата армия.

Както и да е, темата е обсъждана ня някои места, като най-пълно тук
http://forum.boinaslava.net/showthread. ... D%E0%EC%E5

Пускам го, защото попаднах на http://sitalkisking.blogspot.be/2014/03 ... _2596.html

Накратко - става дума за някой си Стаматис Стаматиу, който в "меле", т. е. ръкопашен бой при Струмица на 10 юли 1913 пленил това българско знаме, което сега се намира в Атинския военен музей.

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Така, очевидно става дума за някаква арменска доброволческа част. Такава е имало към Македоно-одринското опълчение. А на 24 април 1913 г. Македоно - Одринското опълчение е включено в състава на българската Действаща армия.

Тук пък http://www.boiniznamena.com/?action=article&id=122 пише, че "Първа "Арменска" рота на 12-та Лозенградската дружина е имала собствено знаме, но засега това знаме, под което се е сражавал арменският национален герой Антраник Узунян заедно с още 274 арменци, е с неизвестно местонахождение."

Ако това е същото знаме излиза, че има поне едно знаме на бойна част от българската армия, пленено в бой.

Това е засега.

Аватар
General Lukov
Редовен потребител
МненияCOLON 451
Регистриран наCOLON 07 Авг 2016, 18:14
CONTACTCOLON

Re: Има ли пленени български бойни знамена?

Мнение от General Lukov » 14 Сеп 2016, 14:17

Сигурно има и други случаи, затова аз също съм против митологизацията, иначе заприличваме на сърбите, които пък твърдят дори в официална историография, че нямали загубена битка в историята. :lol:
За плененото от гърците знаме, бях чел и на друго място, но мисля че изглеждаше по друг начин (един грък беше постнал снимка - жалко че не запазих линка, беше от някакъв сайт на гръцки език, който изобщо не разбирам) и определено нямаше надписа "Струмски отряд", нито го държеше войник. Така че може и да има втори такъв случай само в Междусъюзническата война, което не е учудващо предвид, че реално гръцката армия ни нанася най-големите поражения и стига почти до Горна Джумая, за разлика сърбите, които са пречупени след като биват разбити при Калиманци и Брегалница им остава единствената победа в цялата война. Като цяло и аз съм против безсмисленото митологизиране на подобни неща, при положение че 2 века под византийско и 5 века под турско, враговете ни са имали достатъчно време да си вземат като трофеи, колкото си искат бойни знамена. :lol:
Има много други неща, които са от по-голямо значение и с тях може да се гордеем... 8-)

Аватар
Thorn
Модератор
МненияCOLON 1277
Регистриран наCOLON 19 Юли 2016, 20:02
CONTACTCOLON

Re: Има ли пленени български бойни знамена?

Мнение от Thorn » 14 Сеп 2016, 15:30

Това знаме явно в 1913 е било повод за сериозна пропагандна кампания. Даже в тая картинка.

Изображение

Аватар
General Lukov
Редовен потребител
МненияCOLON 451
Регистриран наCOLON 07 Авг 2016, 18:14
CONTACTCOLON

Re: Има ли пленени български бойни знамена?

Мнение от General Lukov » 14 Сеп 2016, 17:59

http://sitalkisking.blogspot.bg/2014/03 ... 6.html?m=1
Ето го линка. Всъщност май и твоите карти са от същото място, а знамето е същото. :lol:
И все пак ето спора между българина и гръка относно чие е това знаме:

Paris Lioytas
So I went to check it again and here it is: During the Second Balkan war the flag of the 4th Infantry Division was captured by Sgt Stauros Stamatiou, carrying the inscription "To Athens". It happened sometime during 26-28 of June 1913 at the battle of Stromnitsi (I might have translated the name wrong)

Alex Yanakiev
Mate you are wrong ,the 4th "Preslav" infantry division never had it's battle flag captured ,didn't found any pics of it in a greek military museum (As it should be.) ,moreover the division continued to exist after WW2. So your info maybe BS

That's not the flag of the 4th "Preslav" Infantry Division ,that's the flag of a volunteer squad "Strumski Otriad" (Struma Squad) which means it' a "Paramilitary unit" that wasn't created by the bulgarian goverment ,even your blogger stated that it was a volunteer unit ,btw these squads as i said operated appart of the main chain of command ,in zones behind enemy lines as local recon units ,this squad was supposedly under the command of Stefan Chavdarov , but not alot is known about it ,but what is known is that it was part of the "Macedono-Adrianople Militia" (14 670) ,which was mostly made up of volunteers from these areas ,but there were volunteers from north Dobruja ,Moravia,Russia ,Czechoslovakia ,Romania and even a hole company of Armenians of about 274 and many others ,(fun fact is that this organisation was created before the Second Balkan war ,and against the ottoman empire ,not the greeks) that's why the "To Athens" part is snached in the corner .So yes you captured one flag ,was it bulgarian military , no , but still congratulations you capture one flag that was from volunteers. (Most of them supposedly armenian)


Paris Lioytas
Volunteers or not it saya there were under the Bulgarian Army command so they were soldiers. Anyway its always nice to get a bit more detail in little events like these.


Alex Yanakiev
Well that's the thing ,they weren't under the command of the Bulgarian army/armed forces (The command that controlled them was created by the Bulgarian army, the "Macedoni Adrianopol Corps" ,but these squads were already present before the creation of the corps , and the wars) ,so what i am saying is that i am not taking the captured flag that seriously (not that i shouldn't take it) ,but then again it was a flag of only one squad (company) ,that wasn't created by bulgarian army ,and in fact was never intended to attack greek army units .

Resavsky
Редовен потребител
МненияCOLON 77
Регистриран наCOLON 26 Ное 2016, 17:55
CONTACTCOLON

Re: Има ли пленени български бойни знамена?

Мнение от Resavsky » 26 Ное 2016, 19:01

Това вероятно е някаква доброволческа част.Самото наименование "отряд" е доста странно.Обикновено се е използвало "дружина" и в краен случай "чета".Иначе гърците много са се гордеели с победите си в 1913 година които до голяма степен са ги изненадали и тях самите.Разбира се тези победи не могат да им се отрекат но и жестокостите срещу цивилното българско население не могат да бъдат приети.

Аватар
Thorn
Модератор
МненияCOLON 1277
Регистриран наCOLON 19 Юли 2016, 20:02
CONTACTCOLON

Re: Има ли пленени български бойни знамена?

Мнение от Thorn » 27 Ное 2016, 21:12

Пламене, уточнихме вече. Някаква арменска част към Македоно-одринското опълчение. Доколкото опълчението официално е било обявено за част от армията, то формално това си е българско бойно знаме.

Resavsky
Редовен потребител
МненияCOLON 77
Регистриран наCOLON 26 Ное 2016, 17:55
CONTACTCOLON

Re: Има ли пленени български бойни знамена?

Мнение от Resavsky » 27 Ное 2016, 21:50

Thorn написаCOLONПламене, уточнихме вече. Някаква арменска част към Македоно-одринското опълчение. Доколкото опълчението официално е било обявено за част от армията, то формално това си е българско бойно знаме.
Само дето МОО по времето на падането на Струмица си воюва на Султан тепе срещу сърбите..


Resavsky
Редовен потребител
МненияCOLON 77
Регистриран наCOLON 26 Ное 2016, 17:55
CONTACTCOLON

Re: Има ли пленени български бойни знамена?

Мнение от Resavsky » 28 Ное 2016, 08:13

да.то през цялата война въобще не воюва срещу гърците.

Warlord
Редовен потребител
МненияCOLON 18
Регистриран наCOLON 09 Ное 2016, 21:35
МестоположениеCOLON София
CONTACTCOLON

Re: Има ли пленени български бойни знамена?

Мнение от Warlord » 29 Ное 2016, 14:52

Мда, цялото опълчение е в състава на 4-а армия, дислоцирано северно от Кочани. Бие се само срещу сърбите. По време на въпросната битката при Струмица, през юли, те вече са се били изтеглили на позицията при Калиманци и там ги заварва края на войната. Досег с гърците няма никъде.
Тъй че и да оставим на страна въпроса дали трябва знаме на доброволческа чета съставена от чужденци да го смятаме за наше, пак остава меко казано доста спорно, че тоя тарикат Стамат го е пленил в бой, а не го е свил кой знае кога и откъде ;)

BUTTON_POST_REPLY

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани